Uber: Vi bliver og kæmper

TAXAFORLIG: Uber vil trods ny taxalovgivning forsætte i Danmark. ”Vi bliver og kæmper,” gentog talsmand Kristian Agerbo flere gange på fredagens pressemøde.

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det vil fortsat være muligt at booke en Uber-vogn i Danmark.

Det står klart, efter at kørselstjenesten Uber på fredagens pressemøde fastslog, at app'en stadig vil være tilgængelig for danskerne til trods for en ny taxiaftale.

”Vi bliver og kæmper,” siger talsmand Kristian Agerbo.

Læs mere: Ole Birk lander bred taxi-aftale

Den nye lovgivning er bestemt et tilbageskridt for Uber

Kristian Agerbo
Talsmand i Uber

Han vil indtil videre ikke forholde sig til konkrete detaljer i den brede politiske aftale, som blev landet på Christiansborg torsdag formiddag. Det drejer sig blandt andet om krav til taxameter og sædefølere, der af selskabet bliver kaldt ”forældet teknologi”.

”Den nye lovgivning er et tilbageskridt, ikke kun for Uber, men for hele Danmark,” lød det flere gange på pressemødet.

Uenig med ministeren
Ved torsdagens præsentation af taxaforliget konkluderede Transportminister Ole Birk Olesen (LA), at den nye lovgivning vil gøre det lettere at være taxaselskab i Danmark.

”Helt nøgternt og objektivt så er det blevet nemmere for alle virksomheder – uanset hvem de er – at etablere sig i Danmark i dag. Med den gamle lov var der et maksantal for, hvor mange taxier, der må køre forskellige steder,” sagde Ole Birk Olesen.

Læs mere: Overblik: Sådan bliver taxi-loven ændret

Men den betragtning er Ubers talsmand Kristian Agerbo lodret uenig i.

”Jeg er generelt uenig i, at det bliver lettere for Uber i Danmark. Lige nu er der jo et tvivlspørgsmål, om hvad lovgivningen er, og hvordan den skal tolkes. Men den nye lovgivning er bestemt et tilbageskridt for Uber,” siger Kristian Agerbo.

Ansvaret er chaufførernes
Når den nye lovgivning træder i kraft, vil Uber-kørsel i sin nuværende form blive vurderet som piratkørsel. Men alligevel vil Carl Edvard Endresen, der er General Manager i Uber i Danmark og Norge, ikke påtage sig ansvar for eventuelle lovovertrædelser.

”Vi skal på vegne af vores chauffører kæmpe for en fornuftig lovgivning. Men til syvende og sidst er det dem, der kører, det går ud over," siger Carl Edvard Endresen.

Han vil ikke kommentere, hvorvidt Uber fortsat vil betale chaufførernes bøder for piratkørsel.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00