Altinget logo
Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent

Forbud mod tv-reklamer bliver meningsløst

FORBUD: Danskernes stigende tv-kiggeri via computere og smartphones er på vej til at gøre forbuddet mod politiske tv-reklamer meningsløst, mener ekspert. Politikere er dog ikke parate til at droppe forbuddet.
I fremtiden kan man ikke opretholde forbuddet mod politiske tv-reklamer, mener ekspert.
I fremtiden kan man ikke opretholde forbuddet mod politiske tv-reklamer, mener ekspert. Foto: TV 2

Nej tak til amerikanske tilstande, hvor der bruges gigantiske beløb på stadig mere grovkornede politiske tv-reklamer. Og nej tak til, at pengepungens størrelse skal afgøre, hvilke partier der kan købe flest tv-reklamer. Det er groft sagt årsagen til, at politikerne har forbudt politiske reklamer i tv.

Men ifølge lektor i politisk kommunikation Klaus Kjøller fra Københavns Universitet, så er det forbud på vej til at være totalt udhulet.

Reklamer på hjemmesiden, men ikke på tv
"I disse år sker der en sammensmeltning af medierne, så danskerne kan se flere tv-programmer, når de går ind på tv-stationernes hjemmesider via smartphones og computere. Men på de kommercielle stationers hjemmesider er politiske tv-reklamer tilladt. Og dermed bliver forbuddet udhulet," forklarer Klaus Kjøller.

Går man ind på TV-2's hjemmeside, starter en valgvideo med Lars Løkke Rasmussen (V), når blot musen passerer hen over et foto af den smilende statsminister. Der er også en valgvideo med Helle Thorning-Schmidt (S) på TV3's hjemmeside.

Men det er stensikkert, at sammensmeltningen af tv og internettet fortsætter og i et fem- eller tiårigt perspektiv, så vil forbuddet ikke give mening mere.

Klaus Kjøller
Lektor i politisk kommunikation, Københavns Universitet

Klaus Kjøller vurderer dog, at fjernsynet i dag stadig er så slagkraftigt i forhold til nettet, at forbuddet stadig giver mening.

"Men det er stensikkert, at sammensmeltningen af tv og internettet fortsætter og i et fem- eller tiårigt perspektiv, så vil forbuddet ikke give mening mere," siger Klaus Kjøller.

S: Flere forbud er en mulighed
Politikerne er dog ikke parat til at opgive forbuddet.

Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, mener, det er for tidligt at overveje om forbuddet mod politiske tv-reklamer skal til revision. Og hun vil ikke spekulere i, hvad der skal ske, hvis udviklingen fortsætter.

Også Socialdemokraternes ordfører på området, Mogens Jensen, mener, at tv-mediet i dag er meget stærkere end eksempelvis tv-stationernes hjemmesider, så forbuddet stadig giver god mening.

"Men hvis vi forestiller os, at udviklingen fortsætter, så vil det udfordre forbuddet mod politiske tv-reklamer. Og i et fem- eller tiårigt perspektiv vil man nok være nødt til at ændre regelsættet" siger Mogens Jensen.

Han vil dog ikke afvise, at man i stedet for at droppe forbuddet skal gå den anden vej til også at forbyde politiske reklamer eller videospots på hjemmesiderne, hvor folk ser tv.

"Hvis man begynder at se en brug af tv-reklamer som i USA, hvor store pengetanke kaster store beløb i politiske tv-spots, så ville jeg måske hælde til at man udvider forbuddet til hjemmesiderne i stedet for at ophæve det," siger Mogens Jensen.

Klaus Kjøller tror dog ikke, at politikerne ender med at udvide forbuddet i stedet for at ophæve det.

"Dermed skulle staten til at udvide begrænsning af, hvad medierne må bringe. Og det har man hidtil været meget tilbageholdende med. Faktisk anser jeg det som helt urealistisk", siger Klaus Kjøller.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Jensen

MF (S), næstformand for Socialdemokratiet, fhv. minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde
Fagbevægelsens lederuddannelse (LO-Skolen 1999)

Ellen Trane Nørby

Fhv. minister & MF 2007-22 (V), byrådsmedlem, Sønderborg
cand.mag. i kunsthistorie (Københavns Uni. 2005)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024