Debat

Elberth: Mød Pia Olsen Dyhr på snappen

KLUMME: Mens politiske kommentatorer har haft travlt med at udskrive dødsdommen over SF, griber Pia Olsen Dyhr fat i noget helt nyt og går på Snapchat. Pjat eller potentiale? Benjamin Rud Elberth analyserer på SF-formandens snap-entré.

<div>"Når Pia Olsen Dyhr vælger Snapchat er det også fordi, der er en åben bane at spille på, som ingen andre har sat sig på endnu, og fordi det er et kækt oprører-medie, som passer godt til SF’s kommunikation generelt," skriver Benjamin Rud Elberth.&nbsp;<br></div>
"Når Pia Olsen Dyhr vælger Snapchat er det også fordi, der er en åben bane at spille på, som ingen andre har sat sig på endnu, og fordi det er et kækt oprører-medie, som passer godt til SF’s kommunikation generelt," skriver Benjamin Rud Elberth. 
Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Politikerne kæmper alle med det samme. At knække koden til, hvordan de der sociale medier skal bruges, og især hvilken platform de skal være på for at få effekt.

Det er her ”the human factor” for alvor kommer i spil. For personens, politikerens, eget DNA skal med, hvis det skal være en succes – og de danske politikeres social media-DNA er vidt forskelligt. Går en politiker på en platform, de ikke har DNA til, falder de igennem og taber momentum i den snævre konkurrence, som dansk politik er. Det handler også om at maksimere effekt for færrest mulige kræfter.

Naser Khader er et godt eksempel. Efter eget udsagn er han ”for lang i spyttet til Twitter”. Han behøver heller ikke at være der, for han er en følg-værdig debattør på Facebook, og det giver ham medietid. Han har fundet sin platform. Pernille Skipper er til gengæld bedre på Twitter end Facebook, mens Johanne Schmidt-Nielsen er stærk på Instagram og Facebook. Mette Frederiksen er ”kun” på Facebook og meget begrænset.

Løkke er her og der og alle vegne, men dog ikke på Snapchat, som nok ville være lige lovligt ”ungt med de unge” i forhold til, at han er statsminister. Der er simpelthen helt bestemte platforme, der passer til hver politikers personlighed. Og så har Pia Olsen Dyhr altså, som sin partilederkollega Anders Samuelsen, valgt at gå på Snapchat. 

Pia Olsen Dyhr kommer til at have Snapchat stort set for sig selv på rød fløj i et langt stykke tid. Mette Frederiksen kæmper med at finde formen på Facebook og chancerne for at udvide til Snapchat ligger ikke ligefor. Og hun er kommet ganske fint i gang.

Benjamin Rud Elberth

Hvad kan Snapchat for SF?
I den amerikanske valgkamp er både Sanders og Hillary på Snapchat i USA for at tvinge stemmer ud af hver eneste lille niche. SF skal lige nu gøre det samme. De skal finde en åre af mennesker, der kan se SF som deres foretrukne parti igen, og fordi partiet traditionelt har appelleret til de unge på venstrefløjen, kan Snapchat være det rigtige medie.

Går en politiker på en platform, de ikke har DNA til, falder de igennem og taber momentum i den snævre konkurrence, som dansk politik er. 

Benjamin Rud Elberth

Ifølge DR’s medieudviklingsrapport er 15 procent af danskerne over 12 år på Snapchat hver eneste dag og er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. I Villy-årene havde SF held med at satse. Villy Søvndal var stor på Facebook, indtil Helle Thorning-Schmidt overhalede ham som en lille kamp i kampen om at være oppositionens foretrukne partileder. SF turde satse på GPS i Villys bil i valgkampen, så man kunne følge ham, når han kørte for stærkt i partibilen.

SF satsede hårdt på mobiltelefonen før alle andre partier rigtigt havde set lyset til at bruge det aktivistisk. Når Pia Olsen Dyhr vælger Snapchat, er det også, fordi der er en åben bane at spille på, som ingen andre har sat sig på endnu, og fordi det er et kækt oprører-medie, som passer godt til SF’s kommunikation generelt. En kommunikation, der ikke nødvendigvis behøver at være lige så poleret som Socialdemokraternes eller Venstres.

Pia skal være grim
Snapchat er et specielt medie. Hvor Instagram er den mere æstetiske billededelings-tjeneste, er man grim på Snapchat. Man tør at være kæk, skrive med grimme bogstaver på billeder, lade paraderne falde og snappe ”snapable moments” til hinanden. Men det er også et medie, hvor hver enkelt ny ven skal accepteres – unge håbefulde potentielle SF-vælgere kan først snappe med Pia Olsen Dyhr, når hun har accepteret venskab med dem – og det kræver, at hun har tid og kræfter til at acceptere hver og en manuelt. Men når de først er på krogen, kan hun sende dem snaps og stories, der som pointe forsvinder igen efter et stykke tid.

Pia Olsen Dyhr skal turde at være grim, hipster-imaget på den platform kommer for Pia Olsen Dyhr, når folk synes, at hun har forstået, at hun skal turde være grim og kæk og oprørsk og ikke tænke i æstetik og politisk korrekthed.

 

Der er uæstetiske billeder af mange ting, og Pia Olsen Dyhr taler meget lidt politik. Når vi kommer til næste danske folketingsvalg ved vi, om satsningen var rigtig – for rammer hun en gruppe unge, der er politisk hjemløse på venstrefløjen og bruger al den tid, det kræver at snappe kækt til dem, så vinder hun dem potentielt en for en. Det er ikke bare pjat det hele.

------
Benjamin Rud Elberth er digital chef i Geelmuyden Kiese og fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef for Socialdemokraterne og har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024