Passagererne har brug for en stærk stemme nu
Sidney Bakar
ResearcherFormand for Forbrugerrådet Tænk
Hvem taler på vegne af passagererne, når der er mangel på information ved stationen, når rejsekortet er for uigennemskueligt, og bussen ikke passer med toget?
Når der er aflysninger, forsinkelser og proppede tog, metroer og busser?
I de fleste andre europæiske lande findes der foreninger eller klubber, som på nationalt plan varetager passagerernes interesser over for trafikselskaber og myndigheder.
Men ikke i Danmark.
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]
Der findes mange steder i landet pendlerklubber, der arbejder ihærdigt for at forbedre forholdene på f.eks. den lokale togstrækning. Men der mangler en samlet faktabaseret stemme, der kan være med til at gøre det mere attraktivt at benytte den kollektive transport.
En uafhængig stemme
Forbrugerrådet Tænk har derfor med Passagerpulsen i det forgangne år foreslået at give brugerne af den kollektive trafik en hjælpende hånd. Nu ligger bolden hos politikerne, som vi opfordrer til at stille sig på passagerernes side og skubbe projektet i mål.
Vi opfordrer til, at parterne nu finder den nødvendige finansiering, så arbejdet med at skabe bedre oplevelser for brugerne af den kollektive trafik kan gå i gang.
Anja Philip
Formand for Forbrugerrådet Tænk
Passagerpulsen skal varetage passagerernes interesser og gøre det nemmere for trafikselskaber og politikere at komme i dialog med - og få viden om - passagererne.
Det er helt i tråd med Trængselskommissionens konklusion om, at den rejsende skal sættes i centrum, hvis regeringen skal opfylde sin ambition om, at hovedparten af fremtidens vækst i persontransporten skal finde sted i den kollektive trafik.
Som noget af det første vil Passagerpulsen gennemføre landsdækkende målinger af passagertilfredshed fra dør til dør.
I dag har de forskellige trafikselskaber og jernbaneoperatører i Danmark hver deres undersøgelser på området. Resultaterne af disse er i de fleste tilfælde ikke offentligt tilgængelige, ikke sammenlignelige og drejer sig i øvrigt kun om selskabets egne transportmidler og strækninger - ikke om passagerernes samlede rejse.
Passagerpulsen vil gennemføre sammenlignelige nationale undersøgelser om passagerens forhold, oplevelser og tilfredshed, der går på tværs af selskaber og transportformer.
Tanken er, at resultaterne stilles til rådighed for alle interessenter: Trafikselskaberne, operatørerne, staten, regionerne, kommunerne og passagererne, med det formål at give viden, der kan bruges til at forbedre den kollektive trafik for alle brugere og udbydere.
Finansieringen skal i hus
Et væsentligt element i Passagerpulsen er samarbejdet med pendlerrepræsentanter og interesseorganisationer, der har passagerinteresser via deres medlemmer: f.eks. ældre, handicappede, syge og studerende.
Passagerpulsen vil understøtte det gode arbejde, der laves lokalt og i organisationerne med f.eks. videndeling. Passagerpulsens fundering på samarbejdet med passagergrupperne sikrer, at Passagerpulsen varetager de mest relevante spørgsmål og sager for passagererne.
Forbrugerrådet Tænk afleverede 4. april en rapport til Transportministeriet med anbefalinger af organiseringen. Forslaget har fået opbakning og positive ord med på vejen fra transportministeren, pendlerrepræsentanter, politikere, trafikselskaber og operatører.
Vi opfordrer til, at parterne nu finder den nødvendige finansiering, så arbejdet med at skabe bedre oplevelser for brugerne af den kollektive trafik kan gå i gang.