Arbejdsmiljø: Plan Danmark gik fra påbud til grøn smiley på et år

Plan Danmark modtog i 2015 tre tilsynsreaktioner fra Arbejdstilsynet, inklusiv ét for overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Det førte til øget fokus på arbejdsmiljøet. Læs her, hvad de konkret gjorde.

Efter flere tilsynsreaktioner i 2015, har Plan Danmark fået styr på arbejdsmiljøet. © Eric Audras / AltoPress / Maxppp
Efter flere tilsynsreaktioner i 2015, har Plan Danmark fået styr på arbejdsmiljøet. © Eric Audras / AltoPress / MaxpppFoto: © Eric Audras / AltoPress / Maxppp
Katja BeaulaHanan ChemlaliClaus NordahlSimon Lessel

“Vi havde simpelthen ikke fokus på det.”

Sådan lyder svaret fra Thomas Niemann, økonomidirektør i fadderskabs-organisationen Plan Danmark, til spørgsmålet om, hvordan det kunne gå så vidt, at organisationen i 2015 modtog en vejledning og to påbud fra Arbejdstilsynet.

Tilsynsreaktionerne omfattede et påbud om arbejdspladsvurdering, et påbud om manglende arbejdsmiljøkursus og arbejdsmiljørepræsentant.

“Vi vidste godt, at vi manglede at lave en APV. Vi havde hele tiden en plan om at sætte det i gang, men så kom der andre såkaldte “vigtigere ting” indover. Det daglige arbejde blev prioriteret højere,” lyder det fra Thomas Niemann.

Vi kunne se på svarene fra APV’en, at der havde været behov for det.

Thomas Niemann
Økonomidirektør, Plan Danmark

Udover de to påbud modtog Plan Danmark også en vejledning fra Arbejdstilsynet om det psykiske arbejdsmiljø med fokus på følelsesmæssige krav. Det handlede om, at hjemvendte medarbejdere fra rejser (blandt andet i lokalområder i mere end 50 lande i Afrika, Asien og Latinamerika) skulle tilbydes en snak og en debriefing om de stærke oplevelser, som mange havde med hjem i bagagen. 

APV’en som det første
Det første, Plan Danmark gjorde efter tilsynsbesøget, var at sætte en APV-survey i gang blandt medarbejderne. Efterfølgende kom medarbejdere på kursus i arbejdsmiljø.

“Det var ikke godt, at vi ikke havde prioriteret det, for vi kunne se på svarene fra APV’en, at der havde været behov for det,” siger Thomas Niemann.

Da svarene rullede ind fra Plan Danmarks medarbejdere, fremgik det nemlig blandt andet, at der både var ergonomiske og psykiske arbejdsproblemer. Men sidstnævnte var klart dér, hvor de største opgaver lå, fortæller han.

“Der blev efterspurgt mere styring fra lederne om, hvornår opgaverne skulle løses, det faglige ambitionsniveau og arbejdsmængden. Det handlede også om planlægning, tidspres, flere løbende samtaler med lederne og et enkelt tilfælde af mobning,” siger han og fortsætter.

“APV’en var helt afgørende. Hvis ikke det var for APV’en, havde vi ikke kunne finde frem til de her ting,” siger han.

Rådgivning kan være en god idé
Plan Danmark er ikke den eneste organisation, der har skulle manøvrere i reglerne om arbejdsmiljø. En stikprøve foretaget af Altinget viser, at knap en tredjedel af de danske civilsamfundsorganisationer ikke gennemfører den lovpligtige APV.

Arne Helgesen er direktør i brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne, der blandt andet repræsenterer de autoriserede arbejdsmiljørådgivere, som rykker ud, når en organisation får et påbud fra Arbejdstilsynet.

Han mener, at organisationer bør overveje rådgivning på arbejdsmiljøområdet.

“Mit indtryk er, at ngo-branchen ikke er storforbrugere af rådgivning på arbejdsmiljøområdet. Men arbejdsmiljø er en kompleks størrelse, og det kan tage lang tid at rette op på alvorlige problemer,” siger han og fortsætter.

“Derfor kan det være en god idé at søge rådgivning, for det er ikke alting, man bare kan slå op i en bog og finde svar på. Man sætter jo heller ikke et plaster på, hvis man er syg, så søger man professionel hjælp og går til lægen. På samme måde skal man tænke med arbejdsmiljøet,” siger Arne Helgesen.

Men selvom man får rådgivning, så er det i sidste ende arbejdsgiverens ansvar at sørge for et godt arbejdsmiljø. Udover rådgivning på allerede eksisterende problemer og påbud, kan det være godt at skabe forebyggende foranstaltninger.

Forebyg problemer
“Det er interessant, at mange først tænker på arbejdsmiljøet, når tilsynet har været der. Organisationerne bør spørge sig selv om, hvordan de kan håndtere belastninger, uden at det er nødvendigt, at myndighederne kommer og udpeger dem,” siger Arne Helgesen fra Arbejdsmiljørådgiverne.

Han lægger vægt på, at rådgiverne skal lære organisationen at håndtere arbejdsmiljøet, så de ved, hvordan de skal håndtere problemer i fremtiden. Det kan nemlig være en god idé at forebygge problemer i stedet for at reparere, når skaden er sket.

“I statistikkerne over arbejdsskader og erhvervssygdomme forekommer der hvert år cirka 60.000 anmeldelser af arbejdsskader, hvor 40.000 er arbejdsulykker og de 20.000 er erhvervssygdomme,” siger han og fortsætter.

"Et dårligt arbejdsmiljø kan derfor være en katastrofe for den enkelte medarbejder, men det har også store omkostninger for samfundet. De alvorligste tilfælde af arbejdsmiljøproblemer kan medføre, at en medarbejder bliver både mentalt og psykisk ekskluderet fra den del af arbejdsmarkedet, som de er på, og derfor må omskole sig," forklarer han.

“Det er faktisk meget nemt”
Efter APV’en gennemførte Plan Danmark en række samtaler med medarbejderne. Det foregik afdelingsvist ved rundbords-snakke uden lederne.

“Vi fik uddybet nogle af problemerne og blev dermed klogere på, hvad vi kunne finde af eventuelle løsninger,” siger Thomas Niemann fra organisationen.

Derefter lavede arbejdsmiljørepræsentanterne og arbejdslederen et skema over de forskellige indsatsområder og en handleplan for oplæring, instruktion og tilsyn.

“Vi brugte simpelthen de redskaber, som vi fik på kurset, ved at fokusere på årsag, løsning og ansvar. Vi satte frister og prioriteringer, så vi var sikre på, at der blev fulgt op på tingene. Samtidig skrev vi det hele ned i et samlet dokument,” tilføjer han.

Thomas Niemann understreger, at mulighederne for at lave APV er nemme og mange.

“Mit råd er, at alle skal komme i gang så hurtigt som muligt. Det er faktisk meget nemt. Der er både mulighed for at printe APV’er på Arbejdstilsynets hjemmeside eller at lave en digital survey. Få det sat i gang med det samme,” afslutter han.

En arbejdspladsvurdering kan laves på mange måder. Altinget har udarbejdet en guide til APV’er, som du kan læse her.

Dokumentation

Fortæl os om dine oplevelser
Altinget har i øjeblikket fokus på arbejdsmiljøet for ansatte og frivillige i danske civilsamfundsorganisationer. Arbejder du eller har du tidligere arbejdet i en NGO, som ikke har lavet en arbejdspladsvurdering? Og har du samtidig oplevet arbejdsmiljøproblemer i organisationen?

Del din historie med Altinget. Send en mail eller ring til Altingets journalist Claus Nordahl på [email protected] eller 31476039. Vi behandler alle henvendelser med fuld diskretion og anonymitet.

Sådan gjorde vi
Altinget undersøger arbejdsmiljøet i civilsamfundsorganisationer. I oktober sendte vi et spørgeskema ud til 200 vilkårligt valgte organisationer, som alle arbejder med et almennyttigt formål.

Altinget sendte spørgeskemaet første gang 9. oktober 2017 og har efterfølgende sendt to påmindelser med minimum en uges mellemrum. Yderligere har vi forsøgt at skabe telefonisk kontakt til de organisationer, som ikke reagerede efter de første tre henvendelser.

Ud af de 200 organisationer valgte 116 at deltage i undersøgelsen.

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00