Regeringen ændrer holdning til EU-støttede landbrugsreklamer
Michael Hjøllund
JournalistJeg kan være bekymret for, at vi er på vej tilbage til en situation, hvor man med EU-støttemidler understøtter eksport af fødevarer fra EU, som er med til at undergrave landbrugsproduktionen i tredjeverdenslande.
Per Clausen (EL)
Fødevarerordfører
Salgsfremmeordningen
EU-tilskuddet udgør 50 procent af de samlede omkostninger til et støttet projekt.
Den samlede EU-finansering er årligt på ca. 370 mio. kroner.
Der ydes blandt andet støtte til
- PR-virksomhed, salgsfremstød og reklame, særligt for at fremhæve EU-produkters fortrin med hensyn til kvalitet, fødevaresikkerhed m.m.
- Oplysningskampagner, især for beskyttede oprindelsesbetegnelser, geografiske betegnelser, traditionelle specialiteter m.m.
- Deltagelse i internationale arrangementer, messer og udstillinger, der kan fremme EU-produkters image.
Det er beskeden fra fødevareminister Karen Hækkerup (S).
Danmark har hidtil haft en meget tilbageholden indstilling til den såkaldte salgsfremmeordning i EU, der blandt andet omhandler støtte til reklame- og salgsfremstød, der fremhæver EU-produkters fortrin.
Støtten mindede for meget om eksportstøtte, mente både den nuværende og tidligere regering, men nu lyder der nye toner: