Regeringen ændrer holdning til EU-støttede landbrugsreklamer

KURSSKIFTE: Regeringen er ikke længere principiel modstander af EU-støtte til salgsfremstød og oplysningskampagner, der promoverer europæiske fødevarer. EL frygter tilbagevenden til klassisk eksportstøtte.
Et af de initiativer, som Karen Hækkerup (S) gerne ville have haft lov til at støtte, er en oplysningskampagne, der skal få flere EU-borgere til at drikke mælk frem for læskedrikke.
Et af de initiativer, som Karen Hækkerup (S) gerne ville have haft lov til at støtte, er en oplysningskampagne, der skal få flere EU-borgere til at drikke mælk frem for læskedrikke.Foto: Colourbox
Michael Hjøllund

Jeg kan være bekymret for, at vi er på vej tilbage til en situation, hvor man med EU-støttemidler understøtter eksport af fødevarer fra EU, som er med til at undergrave landbrugsproduktionen i tredjeverdenslande.

Per Clausen (EL)
Fødevarerordfører
Fakta

Salgsfremmeordningen

EU-tilskuddet udgør 50 procent af de samlede omkostninger til et støttet projekt. 

Den samlede EU-finansering er årligt på ca. 370 mio. kroner.

Der ydes blandt andet støtte til

  • PR-virksomhed, salgsfremstød og reklame, særligt for at fremhæve EU-produkters fortrin med hensyn til kvalitet, fødevaresikkerhed m.m.
  • Oplysningskampagner, især for beskyttede oprindelsesbetegnelser, geografiske betegnelser, traditionelle specialiteter m.m.
  • Deltagelse i internationale arrangementer, messer og udstillinger, der kan fremme EU-produkters image.
Fra 2006 til 2010 gik 74 procent af støttekronerne til initiativer på det indre marked. 26 procent gik til programmer, der henvendte sig til markeder uden for EU.

Kilde: Fødevareministeriet
Når EU's medlemslande hvert år stemmer om tildelingen af millioner af støttekroner til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter, vil den danske regering for fremtiden have mulighed for at trykke på ja-knappen.

Det er beskeden fra fødevareminister Karen Hækkerup (S).

Danmark har hidtil haft en meget tilbageholden indstilling til den såkaldte salgsfremmeordning i EU, der blandt andet omhandler støtte til reklame- og salgsfremstød, der fremhæver EU-produkters fortrin.

Støtten mindede for meget om eksportstøtte, mente både den nuværende og tidligere regering, men nu lyder der nye toner:

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024