Medier vil bremse kommunal journalistik
KONKURRENCE: Kommunerne bruger i stigende grad skattekroner på journalistisk dækning af begivenheder – og nu vil Danske Medier have indenrigsministeren til at skride ind.
![KL-formand Martin Damm forstår ikke kritikken fra Danske Medier.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/142038/17766.jpg)
![Erik Bjørn Møller](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4814-erik-bjoern-moeller-2-48.jpg)
Erik Bjørn Møller
JournalistVi er nødt til at råbe vagt i gevær, for vi må passe på, at denne tendens ikke breder sig, for det er ikke kommunens opgave at lave noget, som private skal leve af.
Christian Kierkegaard
Journalistisk direktør i Danske Medier
Danske medier trues ikke kun på brødet af digitale medier og Danmarks Radio, der har 3,8 mia. licenskroner om året i ryggen.
Også kommunerne bruger i stigende omfang skattekroner til at ansætte journalister, der fx dækker lokale begivenheder – og dermed udsætter de lokale private medier for konkurrence.
Gennem de senere år har kommunerne oprustet deres kommunikationsafdelinger, som har haft til opgave at formidle faktuel information til borgerne. Men i stigende grad laver de kommunale journalister også journalistisk arbejde især på de sociale medier, mener Danske Medier, der er de private mediers brancheorganisation og talerør.