S varsler opgør med værditesten
![Et bredt politisk flertal er klar til at ændre værdi- og markedstesten, når medieforhandlingerne går i gang.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/132732/15241.jpg)
![Per Bang Thomsen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4692-per-bang-thomsen-2-48.jpg)
Per Bang Thomsen
Journalist![Anne Justesen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4717-anne-justesen-2-48.jpg)
Anne Justesen
Chef for medie- og forretningsanalyseDen omstridte værdi- og markedstest af DR's programmer giver ikke mening, som den er skruet sammen i dag, og derfor bliver man nødt til at gentænke den i forbindelse med de kommende medieforhandlinger.Værdi- og markedstesten er et kunstigt redskab, som ikke giver mening at bruge i dag. Jeg køber nemlig ikke grundpræmissen bag testen om, at man styrker dagbladene og de kommercielle aktører ved at svække DR og begrænse deres muligheder for at udvikle sig på forskellige platforme.
Troels Ravn (S)
Medieordfører
Det er meldingen fra Socialdemokraternes medieordfører, Troels Ravn, som varmer op til et værdipolitisk opgør med testen i forbindelse med de kommende medieforhandlinger.
"Værdi- og markedstesten er et kunstigt redskab, som ikke giver mening at bruge i dag. Jeg køber nemlig ikke grundpræmissen bag testen om, at man styrker dagbladene og de kommercielle aktører ved at svække DR og begrænse deres muligheder for at udvikle sig på forskellige platforme," siger han og fortsætter:
"Jeg tror derimod, at vi styrker det samlede mediebillede ved at have et stærkt DR og stærke TV 2-regioner, og derfor må vi se på, hvad vi skal gøre med testen," siger Troels Ravn.
Hvad dækker værditesten over?
Værditesten skal anvendes, når DR eller TV 2 Regionerne vil igangsætte "væsentlige nye tjenester" eller "væsentlige ændringer" i eksisterende tjenester, der ikke er pålagt i public service-kontrakterne eller godkendt af Radio- og TV-nævnet.
Værditesten bliver gennemført af Radio- og TV-Nævnet efter en ansøgning fra DR. Nævnet kan også selv tage sager op.
Værditesten består af to dele:
Radio- og TV-Nævnet skal foretage en afvejning af tjenestens public service-værdi for samfundet og tjenestens indvirkning på andre tjenester på markedet.
En konkurrencebegrænsende virkning skal opvejes af tjenestens public service-værdi. Public service-værdien vurderes ud fra, om tjenesten opfylder demokratiske, sociale eller kulturelle behov.
Der skal være en merværdi enten for samfundet eller for enkeltindivider ved at etablere tjenesten. Der skal desuden være sammenhæng mellem nytteværdien ved tjenesten og de omkostninger, der er forbundet med den.
Den anden del af værditesten skal vurdere indvirkningen på markedet:
I denne vurdering bliver der lagt vægt på:
- Er der lignende eller alternative tilbud på markedet
- Hvordan er markedsstrukturen
- Hvilken markedsstilling har DR eller de regionale TV 2-virksomheder
- Konkurrencens omfang
- Potentielle virkninger af den nye tjeneste for private initiativer
Vurderingen af markedspårvirkningen sker på baggrund af en udtalelse fra et uafhængigt konsulentfirma.
For at vurdere, hvilke tjenester, der kan betegnes som "nye væsentlige" og derfor skal testes, bliver der lagt vægt på følgende parametre:
- Tjenestens udbredelse - dvs. hvor mange forventer man vil bruge tjenesten og i hvor stort omfang vil de bruge den
- Den finansielle størrelse - dvs. hvor meget koster det at etablere og drive den nye tjeneste. En tjeneste er væsentlig, hvis den koster mere end 1 million kroner årligt i 3 år
- Nyhed - dvs. er tjenesten ny eller ligger den i forlængelse af eksisterende tjenester
- Varighed - dvs. hvor lang tid skal den nye tjeneste være i drift. Pilotprojekter eller projekter af mindre end fire måneders varighed skal ikke værditestes