S varsler opgør med værditesten

MEDIE: Der er brug for at gentænke værdi- og markedstesten af DR, så den bliver mere relevant, mener S-medieordfører Troels Ravn. Radikale er åben for ideen, men understreger, at man fortsat skal kunne teste DR's indflydelse på det private marked.
Et bredt politisk flertal er klar til at ændre værdi- og markedstesten, når medieforhandlingerne går i gang.
Et bredt politisk flertal er klar til at ændre værdi- og markedstesten, når medieforhandlingerne går i gang.Foto: Colourbox.com
Per Bang ThomsenAnne Justesen

Værdi- og markedstesten er et kunstigt redskab, som ikke giver mening at bruge i dag. Jeg køber nemlig ikke grundpræmissen bag testen om, at man styrker dagbladene og de kommercielle aktører ved at svække DR og begrænse deres muligheder for at udvikle sig på forskellige platforme.

Troels Ravn (S)
Medieordfører
Den omstridte værdi- og markedstest af DR's programmer giver ikke mening, som den er skruet sammen i dag, og derfor bliver man nødt til at gentænke den i forbindelse med de kommende medieforhandlinger.

Det er meldingen fra Socialdemokraternes medieordfører, Troels Ravn, som varmer op til et værdipolitisk opgør med testen i forbindelse med de kommende medieforhandlinger.

"Værdi- og markedstesten er et kunstigt redskab, som ikke giver mening at bruge i dag. Jeg køber nemlig ikke grundpræmissen bag testen om, at man styrker dagbladene og de kommercielle aktører ved at svække DR og begrænse deres muligheder for at udvikle sig på forskellige platforme," siger han og fortsætter:

"Jeg tror derimod, at vi styrker det samlede mediebillede ved at have et stærkt DR og stærke TV 2-regioner, og derfor må vi se på, hvad vi skal gøre med testen," siger Troels Ravn.

Dokumentation

Hvad dækker værditesten over?

Værditesten skal anvendes, når DR eller TV 2 Regionerne vil igangsætte "væsentlige nye tjenester" eller "væsentlige ændringer" i eksisterende tjenester, der ikke er pålagt i public service-kontrakterne eller godkendt af Radio- og TV-nævnet.

Værditesten bliver gennemført af Radio- og TV-Nævnet efter en ansøgning fra DR. Nævnet kan også selv tage sager op.

Værditesten består af to dele:
Radio- og TV-Nævnet skal foretage en afvejning af tjenestens public service-værdi for samfundet og tjenestens indvirkning på andre tjenester på markedet.

En konkurrencebegrænsende virkning skal opvejes af tjenestens public service-værdi. Public service-værdien vurderes ud fra, om tjenesten opfylder demokratiske, sociale eller kulturelle behov.

Der skal være en merværdi enten for samfundet eller for enkeltindivider ved at etablere tjenesten. Der skal desuden være sammenhæng mellem nytteværdien ved tjenesten og de omkostninger, der er forbundet med den.

Den anden del af værditesten skal vurdere indvirkningen på markedet:

I denne vurdering bliver der lagt vægt på:

  • Er der lignende eller alternative tilbud på markedet
  • Hvordan er markedsstrukturen
  • Hvilken markedsstilling har DR eller de regionale TV 2-virksomheder
  • Konkurrencens omfang
  • Potentielle virkninger af den nye tjeneste for private initiativer

Vurderingen af markedspårvirkningen sker på baggrund af en udtalelse fra et uafhængigt konsulentfirma.

For at vurdere, hvilke tjenester, der kan betegnes som "nye væsentlige" og derfor skal testes, bliver der lagt vægt på følgende parametre:

  • Tjenestens udbredelse - dvs. hvor mange forventer man vil bruge tjenesten og i hvor stort omfang vil de bruge den
  • Den finansielle størrelse - dvs. hvor meget koster det at etablere og drive den nye tjeneste. En tjeneste er væsentlig, hvis den koster mere end 1 million kroner årligt i 3 år
  • Nyhed - dvs. er tjenesten ny eller ligger den i forlængelse af eksisterende tjenester
  • Varighed - dvs. hvor lang tid skal den nye tjeneste være i drift. Pilotprojekter eller projekter af mindre end fire måneders varighed skal ikke værditestes

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024