V: DR gambler med sin egen eksistensberettigelse

INTERVIEW: DR skal finde tilbage til de klassiske public service-rødder og holde op med at lege kommerciel medieorganisation. Ellers mister de deres eksistensberettigelse. Det mener Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, som dog ikke vil øge detailreguleringen af DR.
"Min klare opfattelse er, at hvis DR skal have en eksistensberettigelse i fremtiden, så skal de igen skal have fokus på det, de er gode til - nemlig den klassiske public service-formidling," lyder det fra Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby.
"Min klare opfattelse er, at hvis DR skal have en eksistensberettigelse i fremtiden, så skal de igen skal have fokus på det, de er gode til - nemlig den klassiske public service-formidling," lyder det fra Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby.Foto: Kristoffer Hecquet/Altinget.dk
Per Bang ThomsenAnne Justesen

DR mangler en forståelse for den samlede fødekæde i mediebranchen. Når man er mastodont med 3,7 milliarder licenskroner i ryggen, så fylder man ufatteligt meget. Og hvis man ikke forstår, at den fylde ikke skal bruges til at trampe de andre ned, men derimod løfte det samlede marked, så gør man ufattelig meget skade.

Ellen Trane Nørby (V)
Medieordfører

DR befinder sig lige nu i en alvorlig identitetskrise.

En selvforskyldt krise, som først og fremmest truer public service-stationens egen eksistensberettigelse, men som også er en trussel mod de private medieaktører, der agerer efter markedskræfternes spillerregler.

Det er meldingen fra Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, som skal være chefforhandler for oppositionspartiet, når medieforhandlingerne går i gang i Kulturministeriet i midten af april.

Dokumentation

Hvad mener Venstre om:

Nyt licenssystem:
"Vi har ikke lagt os fast på en konkret model endnu, men der skal ske noget, for den nuværende model er ikke optimal. Spørgsmålet er bare, om den rigtige model findes endnu. Hvis man kører det over skattebilletten, vil det føre til en højere marginalskat, og det er ingen interesseret i. Vi foreslog selv en abonnementsordning i 2006, men det var branchen imod, da man ikke ønskede, at DR skulle konkurrere på kommercielle vilkår. Samtidig vil det være svært at finansiere public service-programmerne på den måde. Jeg er klar til at diskutere det ved forhandlingsbordet, og ingen har sagt, at ændringerne skal træde i kraft 1. janaur 2015. Man kan derimod lægge nogle sten, i forhold til hvor det skal hen."

 

De regionale stationer:
"TV 2-regionerne skal ikke have flere penge. Jeg synes, at regionerne med få undtagelser løfter opgaven rigtig godt rundtom i landet, og jeg er tilfreds med deres 24-timers-kanaler. Jeg er dog fuldstændig enig med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti i, at DR skal forpligtes til at dække landet bedre. I forbindelse med den seneste aftale foreslog jeg, at man slog DR- og TV 2-regionerne sammen og skilte dem ud i selvstændige selvskaber. Det var dog ikke opbakning til, og derfor skal vi finde ud af, hvordan vi kan styrke dem ellers."

 

Citathistorier på nettet:
"Vi skal ikke sætte grænser for, hvor meget DR må citerere på nettet, og jeg går ikke ind for den tyske model, som Danske Medier ellers har talt varmt for. DR skal bare holde sig for god til at høste alle morgenavisernes nyheder og lave egne versioneringer af dem bagefter uden at creditere den oprindelige kilde. DR skal derimod være med til at skabe mere trafik til dagbladenes hjemmesider."

 

Ungekanalen DR3:

"DR3 skal lægges over på nettet, så man kan få skabt et progressivt ungdomsunivers i stedet for en gammeldags flow-kanal. Der er god grund til at lave noget, der er målrettet de yngre målgrupper, som ofte tyr til HBO og Netflix. Her får de kun et amerikansk baseret indhold, og derfor skal man lave nogle ungdomsserier, der skildrer dansk ungdomskultur."

 

Udlægning af produktion til private producenter:
"Mere af DR’s produktion skal udlægges til private aktører. I 2006 og 2010 fik vi sat procentsatsen op, og det vil vi også denne gang, så man over de næste fire år får en stigning på 20 procent i forhold til i dag."


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024