Højrefløjspartier er klar til at udvande EU-kvoter på brændstof: "Vi er grundlæggende imod den regning"

EU's udvidede kvotemarked gør det dyrere at være benzin- eller dieselbilist, når det bliver indført fra 2027. En urimelig regning til de danskere, der ikke har råd til at skifte over til el, mener Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraternes spidskandidater ved det forestående europaparlamentsvalg. 

Dansk Folkepartis spidskandidat ved europaparlamentsvalget, Anders Vistisen, er modstander af prisstigninger på benzin- og diesel, der følger med udvidelsen af EU's kvotemarked. 
Dansk Folkepartis spidskandidat ved europaparlamentsvalget, Anders Vistisen, er modstander af prisstigninger på benzin- og diesel, der følger med udvidelsen af EU's kvotemarked. Foto: Marcel Van Hoorn/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der bliver lagt en ny hjørnesten i den europæiske klimapolitik, når EU's kvotesystem bliver udvidet til at omfatte vejtransport og boligopvarmning i 2027.

Men forud for valget til Europa-Parlamentet 9. juni i år vil kandidater fra Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne ikke afvise, at det kan blive nødvendigt at justere ordningen, så den får mindre konsekvenser for de danske forbrugere.

"Det her betyder, at mange danskere får svært ved at få tingene til at løbe rundt, hvis de er afhængige af en fossil bil eller bor i et hus, der ikke lige står til at få fjernvarme inden for de kommende par år. Vi er grundlæggende imod den regning," siger Dansk Folkepartis spidskandidat Anders Vistisen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00