Afgørende skridt eller en trist dag? Nyt lønværn udløser blandede reaktioner
REAKTIONER: Bred politisk aftale skal sikre dansk minimumsløn for udenlandske chauffører. Se aktørernes reaktioner her.
![Fremover skal udenlandske chauffører i Danmark aflønnes efter overenskomster, der lever op til samme niveau som 3F-overenskomsterne.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/190392/62961.jpg)
![Laura Hattens](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5242-laura-stentoft-hattens--2-48.jpg)
Laura Hattens
UniversitetspraktikantAftalen indebærer herudover, at kontrollen med chaufførerne skal skærpes, og at udenlandske transportvirksomheder skal overholde en række dokumentationskrav.
Aftalen bygger på de anbefalinger, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i fællesskab har foreslået for at forhindre løndumping i transportbranchen.
Onsdag morgen har regeringen præsenteret en ny aftale, som skal forhindre løndumping på danske landeveje.
Aftalen betyder, at udenlandske chauffører skal have en timeløn svarende til den mest udbredte danske overenskomst på transportområdet, når de kører cabotagekørsel i Danmark.
Samtidig stilles der krav om, at danske vognmænd for at få licens til at køre gods i Danmark skal følge lønniveauet i den mest repræsentative overenskomst på området.