Kommuner fordobler udgifter til nye veje
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktør102 procent.
Så meget er kommunernes udgifter til nye vejanlæg steget siden kommunalvalget i 2009.
Det viser tal, som Altinget.dk har hentet fra Danmarks Statistik.
I 2009 lå de faktisk afholdte, kommunale nettoudgifter til nye vejanlæg således på godt én milliard kroner, mens den seneste opgørelse for 2012 ligger på godt to milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 102 procent (se nedenstående tabel).
Man skal passe på med at glæde sig over, at der nu kommer en masse nye veje. Københavns Kommune gør jo eksempelvis stort set ikke noget for at forbedre forholdene for bilister. Snarere tværtimod.
Torben Lund Kudsk
Afdelingschef, FDM
Tallene dækker over nye vejanlæg og derved ikke kommunale udgifter til forbedringer af eksisterende anlæg eller vejvedligeholdelse. Derudover skal nye vejanlæg forstås som både nye veje og stier med tilhørende broer, tunneller, parkeringsfaciliteter, vejudstyr og afstribning.
Tabel: Kommunale nettoudgifter til vejanlæg i mio. kr. (2013-priser)
Udvikling 2009-2012 i procent
"Der bliver 100.000 flere københavnere frem mod 2025. Det betyder, at vi skal sikre infrastruktur til de nye byudviklingsområder," skriver hun.
København budgetterer da også med en stigning i 2013, men for kommunerne under ét bliver der brugt 300 millioner mindre på nye vejanlæg i år i forhold til 2012.