Debat

Concito: Arealudfordringen lurer stadig trods regeringens grønne trepart

Regeringens grønne trepart lægger op til en omlægning af Danmarks arealer af historiske dimensioner. Men treparten åbner også mange nye spørgsmål, som savner svar. Der er fortsat behov for en national arealstrategi, som kan sikre en tydelig prioritering og samtænkning af alle arealbehov, skriver Peter Andreas Norn og Tage Duer.

Der er behov for en national arealstrategi, der kan sætte en langsigtet retning, sikre koordinering af nationale mål og understøtte den lokale implementering. Det må meget gerne blive en del af den politiske aftale om den grønne trepart, skriver Peter Andreas Norn og Tage Duer.
Der er behov for en national arealstrategi, der kan sætte en langsigtet retning, sikre koordinering af nationale mål og understøtte den lokale implementering. Det må meget gerne blive en del af den politiske aftale om den grønne trepart, skriver Peter Andreas Norn og Tage Duer.Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Peter Andreas Norn
Tage Duer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks arealer er en knap ressource, og arealerne er under et voksende pres. Klimaforandringer, miljøudfordringer, biodiversitetskrisen og en voksende global energi-, fødevare- og materialeefterspørgsel skal håndteres, og alt sammen på det samme areal.

Vi kan ikke løse udfordringerne ved at gøre, som vi plejer – bare mere. Vi bliver nødt til at tænke nyt.

Arealudfordringerne var et vigtigt omdrejningspunkt for regeringens grønne trepartsaftale (Aftale om et Grønt Danmark), der blev indgået lige før sommeren, og som nu skal forhandles politisk.

Aftalen indeholder indfasning af en CO2-afgift på landbruget. Samtidig indeholder den indsatser, som skal bidrage til at bringe Danmark i mål med EU's vandrammedirektiv, og der sættes et mål for procentdelen af beskyttet natur i Danmark. Konkret indeholder aftalen mål om at udtage 140.000 hektar lavbundsjord og at rejse 250.000 hektar skov. Aftalen indeholder også finansiering på 40 milliarder til aftalens elementer.

Læs også

Med aftalen tager vi et historisk første skridt på vejen til det, der kan blive en forvandling af Danmarks arealanvendelse – til glæde for biodiversitet, natur, klima, drikkevand med videre.

Men der er stadig mange udestående spørgsmål om, hvordan vi som land skal prioritere vores arealer til de mange formål, der er i aftalen, og de øvrige prioriteter vi har for vores arealer fremadrettet.

Dermed er der også behov for en samlet, national arealstrategi, der skal sætte en langsigtet retning, sikre koordinering af nationale mål og understøtte den lokale implementering.

Aftalens mange hensyn

Når Aftale om et Grønt Danmark rammer den lokale, politiske virkelighed, vil aftalens fokus på havmiljø, klima, natur og skovrejsning blive mødt med en række andre hensyn, som også kræver plads i landskabet.

Der er mange hensyn i spil. Et af de hensyn, som bliver vigtigere og vigtigere, er hensynet til klimatilpasning. Vi oplever allerede nu konsekvenserne af klimaforandringerne, og vores arealanvendelse er en central brik i indsatsen for at håndtere både regn, tørke og havvandsstigninger. Det er derfor afgørende, at arealanvendelsen også planlægges med klimatilpasning for øje.

Hvordan sikres det, at den lokale implementering opfylder nationale mål til for eksempel biodiversitet og nationale interesser i forhold til eksempelvis energiforsyning og -infrastruktur?

Peter Andreas Norn og Tage Duer
Hhv. programchef og projektleder, Concito

På samme måde er adgangen til råstoffer af stigende vigtighed. Efterspørgslen efter råstoffer udvundet på land er stigende, men tilgængeligheden er faldende – ofte på grund af konfliktende arealinteresser.

Endelig er friluftslivet og mulighederne for at opleve naturen afgørende for danskernes trivsel og velvære, og kvaliteten og adgangen til vores natur vil i fremtiden spille en voksende rolle i både trivselsindsatsen og i turismen i Danmark.

Dertil kommer hensyn til fremtidens grønne energiinfrastruktur og mange andre prioriteter. Pointen er, at det er vigtigt at tænke disse emner med, når det nye grønne Danmarkskort tegnes. Aftale om et Grønt Danmark alene er ikke tilstrækkelig til, at dette sker.

Aftalen indeholder et politisk mål om, at 20 procent af arealet skal reserveres til beskyttelse af biodiversitet. Men aftalen etablerer ikke konkrete rammer, der sikrer, at dette mål nås, og målet flugter ikke med EU's og FN's mål om 30 procent beskyttet natur på land.

Samtidig indgår de eksisterende skove ikke i aftalen, på trods af at de ifølge videnskabelige anbefalinger spiller en nøglerolle i forhold til at beskytte dansk biodiversitet. Derfor er der brug for en stærkere indsats for at beskytte den landbaserede biodiversitet, som ikke fremgår af aftalen.

Lokal implementering

Aftale om et Grønt Danmark vil medføre en kæmpemæssig implementeringsopgave. Den lægges ud lokalt.

Opgaven omfatter lavbundsjorde, skovrejsning, vådområder, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser. Der skal igangsættes lokale treparter, som forankres i 23 vandoplandsstyregrupper. De får til opgave at udarbejde arealomlægningsplaner allerede i 2025.

Mens vandoplandsstyregrupperne koordinerer og faciliterer, så bliver det kommunerne, der skal stå for implementeringen, og det bliver kommunerne, der får det endelige ansvar.

Dermed er opgaven med at tegne et nyt grønt Danmarkskort i høj grad lagt ud til lokal beslutning. Det vil lægge et betydeligt pres på de lokale aktører, som skal løse en særdeles ambitiøs opgave hurtigt.

Derfor er det også afgørende, at vandoplandsstyregrupper og kommuner understøttes. Samtidig er det svært at forestille sig, at man kan træffe så vidtgående beslutninger uden betydelig borgerinddragelse, og dermed skal lokale demokratiske processer også understøttes.

Aftalen nævner, at kommunerne skal kompenseres for denne opgave, men der er behov for en indsats, som både kræver ressourcer, men også støtter op med kompetencer, redskaber og organisering.

En national arealstrategi

På trods af at aftalen indeholder mange gode elementer og visioner, og at den er en god begyndelse, så er der stadig mange ubesvarede spørgsmål. Hvad er de langsigtede mål med arealomlægningen?

Det står klart, at der er behov for en national arealstrategi, der kan sætte en langsigtet retning, sikre koordinering af nationale mål og understøtte den lokale implementering.

Peter Andreas Norn og Tage Duer
Hhv. programchef og projektleder, Concito

Hvordan sikres det, at den lokale implementering opfylder nationale mål til for eksempel biodiversitet og nationale interesser i forhold til eksempelvis energiforsyning og -infrastruktur? Og hvordan understøttes lokale demokratiske processer?

Diskussionen om fremtidens arealanvendelse vil blive ført mange år ud i fremtiden. På lokalt niveau starter diskussionerne om de kommende arealomlægningsplaner nu.

På nationalt niveau vil diskussionen blandt andet komme op i forbindelse med den kommende vedtagelse af en Natur- og biodiversitetslov og ved fremlæggelsen af en samlet plan for genopretning af Danmarks natur i 2026, som implementerer EU's Naturgenopretningsforordning.

Det står klart, at der er behov for en national arealstrategi, der kan sætte en langsigtet retning, sikre koordinering af nationale mål og understøtte den lokale implementering. Det må meget gerne blive en del af den politiske aftale om den grønne trepart.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tage Duer

Projektleder, Tænketanken Concito
Cand.Scient. (Københavns Uni. 2007)

Peter Andreas Norn

Programchef, Concito
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998), ph.d.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024