Pressemeddelelse: SF: Behov for øget kontrol med efterretningstjenesterne

PET-kommissionen dokumenterer tilsyneladende   - Den manglende kontrol med efterretningstjenesterne bunder i en tro på, at efterretningstjenesterne altid og på alle områder udøver en pletfri egenkontrol. Men skal vi være helt sikre på, at der ikke i fremtiden kommer til at ske krænkelser af borgernes retssikkerhed, skal vi også indføre mere demokratisk kontrol med tjenesterne, siger Anne Baastrup, som er medlem af folketingets kontroludvalg og har en forventning om, at regeringen nu vil tage SF’ forslag om en styrkelse af folketingets kontroludvalg alvorligt.   SF har flere gange, senest i februar, fremsat et beslutningsforslag om at   - Terrorlovgivningen giver stadig større beføjelser til efterretningstjenesterne, men der er ikke fulgt op med en tilsvarende indsats for at kontrollere, hvordan man bruger de nye beføjelser, siger SF’ Anne Baastrup, der betegner den nuværende situation som ’utilfredsstillende’.   SF kræver nu, at ministeren fastsætter en dato for færdiggørelsen af arbejdet i Wendler Petersen-udvalget, der bl.a. har til opgave at komme med forslag til en nyregulering af tjenesternes virksomhed.   - Vi har ventet 10 år på PET-kommissionens rapport, og vi ønsker ikke at vente yderligere 10 år på ordentligt kontrol, siger Anne Baastrup. Anne Baastrup kan træffes på tlf.     Fakta: SF foreslår: -   - - -         På vegne Anne Baastrup.   Med venlig hilsen Allan Wessel Andersen Rådgiver til Karina Lorentzen Dehnhardt og Kamal Qureshi Medlemssekretærer og rådgivere (SF) Christiansborg DK-1240 København K. Tlf.   +45 33 37 55 00 Dir.   +45 33 37 44 70 www.ft.dk (http://www.ft.dk/)

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion