27. januar 2010 kl. 11.51
SF: Offentliggørelse af testresultater: Løkke i CEPOS-panik
Dokumentation
- "Statsministerens varslede 360 graders eftersyn af folkeskolen skal dække over, at regeringen ikke har formået at tage hånd om, at en femtedel af en ungdomsårgang ikke tager en ungdomsuddannelse og nu forsøger man sig med et CEPOS-inspireret forslag om mere konkurrence for at fremstå handlekraftig. Det er dybt patetisk"
Netop konkurrenceelementet ved at offentliggøre resultaterne af de nationale test blev ellers skudt til hjørne som mulighed i skoleforligsforhandlingerne i 2006.
-"Statsministeren taler om folkeskolen som garant for samfundets sammenhængskraft, men det hænger overhovedet ikke sammen, når han samtidig vil medføre et konkurrenceelement, der utvivlsomt vil svække sammenhængskraften", siger Pernille Vigsø Bagge
- "Statsministeren må være i panik over sine manglende visioner for folkeskolen, når han hiver gamle travere op af hatten. I sin nytårstale omtalte han læsetest i 2. klasse som en nyskabelse, selv om de nationale test allerede omfatter en læsetest i 2. klasse. Og indtil Løkkes udmelding i dag er det kun CEPOS, der taler varmt for offentliggørelse af skolernes testresultater. Alle skolefolk og øvrige interessenter på skoleområdet har hidtil afvist offentliggørelse af testresultater, da det øger risikoen for at opdele skoler i A, B og sågar C skoler. Det kan ingen - og slet ikke børn, forældre og lærerne - være tjent med", siger Pernille Vigsø Bagge
-SF er imod de nationale tests, der i sin nuværende udformning ikke først og fremmest er et pædagogisk redskab. Var de det, var resultaterne udelukkende til brug for lærere og ledelse, men kravet om kvalitetsrapporter og offentliggørelse af et samlet landsresulatet (national præstationsprofil) viser
Derfor vil SF bedre uddannelse og mere efteruddannelse af lærerne, indføre fagkonsulenter, undervisningsassistenter, tolærerordninger, specialundervisningsgaranti og naturligvis have obligatorisk evaluering af al undervisning løbende (ikke nationalt tilrettelagt) - men som et reelt pædagogisk redskab, der fører til bedre undervisning og et reelt fagligt løft for alle elever.
For yderligere oplysninger kontakt Pernille Vigsø Bagge, MF, SF's folkeskoleordfører, tlf.: 3337 4413
Politik har aldrig været vigtigere