Kronik

Tidligere ambassadør: Politikerne bør udvikle et alternativ til rigsfællesskabet

Ser vi ikke en ændring i dynamikken blandt de tre rigsdele, kan dets sammenbrud anes i horisonten, skriver Claus von Barnekow, der opfordrer politikerne til at udvikle et anderledes fællesskab end det nuværende rigsfællesskab.

En art statsforbund vil kunne rumme Færøernes og Grønlands legitime ønsker om en mere selvstændige internationale rolle, som rigsfællesskabet ikke giver mulighed for, skriver Claus von Barnekow.
En art statsforbund vil kunne rumme Færøernes og Grønlands legitime ønsker om en mere selvstændige internationale rolle, som rigsfællesskabet ikke giver mulighed for, skriver Claus von Barnekow.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Claus von Barnekow
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Arktis påvirkes af globale økonomiske aktiviteter og handel. Arktis er en region med et meget skrøbeligt miljø, der kan blive udsat for chokbølgen fra ​​internationale kriser, hvis centrum er placeret tusindvis af kilometer væk. Virkningerne af krigen i Ukraine kan mærkes hele vejen til Nordpolen."

Således lyder den sammenfattende indledning på en analytisk artikel i franske Le Monde diplomatiques septemberudgave med overskriften 'Krigen i Ukraine destabiliserer Arktis.'

Færøerne er som indgangen til Arktis ikke nævnt i Le Monde; det er Danmark, som er medlem af Arktis Råd "i medfør af Grønland."

Det er i den forbindelse et usædvanligt sammenfald, at den yderst faktuelle fremstilling af, hvordan krigen i Ukraine får indflydelse i den arktiske region, offentliggøres samtidig med, at en ledende færøsk selvstændighedspolitiker, Høgni Hoydal, og en ledende grønlandsk, Vivian Motzfeldt, brager igennem den tilsyneladende gode stemning, som bredte sig Folketinget tilbage i april måned, hvor Mette Frederiksen (S) præsenterede sin redegørelse om rigsfællesskabet i 2024.

Færøsk utilfredshed

Høgni Hoydal skriver i Altinget, at Danmark under Den Kolde Krig traf sikkerhedspolitiske beslutninger "hen over hovedet på det færøske folk og uden om det folkevalgte færøske parlament."

"Det skal aldrig ske igen. Intet om os, udenom os. Det er den eneste demokratisk vej," tilkendegiver han kraftfuldt.

Jeg havde egentlig forestillet mig, at Hoydals indlæg mundede ud i forslag hen mod en udtrædelse af rigsfællesskabet.

Claus von Barnekow
Tidligere ambassadør ved Europarådet

Om Hoydals energiske indlæg kan man vel tillade sig at mene, at mange af hans betragtninger om den internationale situation er fælles gods, der ingen overraskelser rummer, men som uddybes og alvorliggøres betragteligt i Le Mondes analyse.

Der vil sikkert være dem, som måtte mene, at Færøernes beskedne størrelse og indbyggerantal måtte kunne bringe lidt realisme ind i forestillingerne om Færøernes muligheder for at gøre sig gældende i international sikkerheds- og forsvarspolitik helt på egen hånd, når landets indsigt og forhandlingskapacitet selvsagt må afspejle en beskeden ressourcebase.

Jeg havde egentlig forestillet mig, at Hoydals indlæg mundede ud i forslag hen mod en udtrædelse af rigsfællesskabet. Det skete dog ikke.

Det gøres dog gældende, at Færøerne er en del af verdenssamfundet med egne forpligtelser, rettigheder og interesser – også på det sikkerhedspolitiske område, hvor beslutninger skal besluttes af og med de færøske myndigheder, der står til ansvar over for Lagtinget.

Er det mon i den forbindelse præpositionen "med", der skulle antyde, at Kongerigets grundlov overholdes?

Arktisk ambassadør

Vivian Motzfeldt tilkendegiver i et interview til Altinget, at skal en arktisk ambassadør arbejde under det danske udenrigsministerium, "så kan man lige så godt udpege en dansker." Skal det derved forstås, at man som dansker ikke kan forstå de grønlandske problemstillinger og derfor ikke kan varetage opgaven?

Motzfeldt præciserer ikke, hvad der konkret menes, men meningen må være, at ambassadøren skal referere til landsstyremedlemmet. Essensen er så, hvem landsstyremedlemmet refererer til? Det er jævnfør Grundloven regeringen, der fører Kongeriget Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik.

Forsøger Motzfeldt med en gennemskuelig finte at skubbe Grundloven til side i Arktis-spørgsmålet?

Læs også

Den fortsatte manglende udnævnelsen af en arktisk ambassadør fremkalder betydelig utilfredshed i Motzfeldts parti, Siumut.

Departementet for Selvstændighed og Udenrigsanliggender har således 30. august udsendt en pressemeddelelse, hvori Vivian Motzfeldt citeres således: "Jeg glæder mig over fremskridt i sagen om Arktisk Ambassadør-posten. Vi skal fra grønlandsk side udpege ambassadøren, og vedkommende kommer til at arbejde i og ud fra Grønland, med rollen som formand for Arktisk Råd under Kongerigets kommende formandskab."

Formålet med den udtalelse kan kun være at lægge pres på statsminister Mette Frederiksen. Motzfeldt vil jo se noget forpjusket ud, hvis det ikke går, som hun har udtalt.

God vilje, men ingen handling

Folketinget gennemførte 18. april, under en forhandling af statsministerens redegørelse om rigsfællesskabet 2024, en forespørgsel om, hvad statsministeren kunne oplyse om rigsfællesskabets muligheder og udfordringer?

Statsministeren rundede den fire timer lange, konstruktive og oplysende debat af med en række opsummerende betragtninger.

Statsministeren fandt, at hun havde "en rimelig god fornemmelse af, hvad der er af diskussioner på Færøerne og i Grønland i forhold til rigsfællesskabet."

Se at kom i gang med overvejelserne inden udviklingen overhaler rigsfællesskabets uholdbare situation.

Claus von Barnekow
Tidligere ambassadør ved Europarådet

Nogle mener, at samarbejdsrammen – Grundloven – "ikke er den, man ønsker, skal være der i fremtiden."

Det velkendte ønske om selvstændighed er særdeles forståeligt, men ønskes større juridiske forandringer, "så må vi jo have en mere konkret diskussion omkring det de tre lande imellem."

Fra den danske regerings side gør man "inden for den grundlov, vi nu engang har," hvad man kan for at imødekomme behovene og ønskerne så godt, som det overhovedet kan lade sig gøre.

Statsministeren benyttede dermed ikke lejligheden til direkte at kommentere Karsten Hønges (SF) eller daværende radikale Christian Friis Bachs fremførte forslag om nedsættelse af en fælles kommission om en nyordning vedrørende forholdet mellem Grønland, Færøerne og Danmark.

Også Jette Gottlieb (EL) gjorde sig overvejelser i så henseende. Og Anna Falkenberg fra Sambandspartiet fandt nedsættelsen en god ide.

19. april tog et enigt folketing statsministerens redegørelse om rigsfællesskabet til efterretning. Der opfordres til, at samarbejdet styrkes yderligere i gensidig respekt for de tre landes interesser.

I lyset af den alvorlige internationale sikkerhedspolitiske situation opfordres der til at samarbejde tæt om relevante udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske spørgsmål. Altså god vilje, men ingen handling.

Ophævelse af rigsfællesskabet

Skruer vi tiden lidt tilbage argumenterede jeg i januar 2022 for, at politikerne burde indlede overvejelser om ophævelse af rigsfællesskabet.

I 2023 pegede tidligere Nato-ambassadør og udenrigspolitisk direktør i Udenrigsministeriet Michael Zilmer-Johns på, at rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne bør erstattes af en ny og mere holdbar model – en art statsforbund – af tre uafhængige nationer, der binder sig sammen igen, men på frivillig basis og "som et tilvalg, og ikke kun fordi, det er vores historiske arv."

En sådan model vil kunne rumme Færøernes og Grønlands legitime ønsker om en mere selvstændige internationale rolle, som rigsfællesskabet ikke giver mulighed for.

Zilmer-Johns foreslog derfor nedsættelsen af en dansk kommission, hvor nye modeller for fællesskabet kan diskuteres. Denne kommission skulle være et dansk sidestykke til den grønlandske forfatningskommission, der sidste år barslede med et udkast til en forfatning for et uafhængigt Grønland – og til processen på Færøerne, hvor en forfatning også ligger stort set klar.

Så opfordringen til politikerne fra undertegnende må sammenfattende være: Se at kom i gang med overvejelserne inden udviklingen overhaler rigsfællesskabets uholdbare situation, og man bagefter stiller det klassiske spørgsmål: Hvorfor vidste vi det ikke?

Vi ved jo i hvilken retning udviklingen går, og den udvikling skal under kontrol og pege i den rigtige retning for de tre nationer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus von Barnekow

Seniorrådgiver, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, bestyrelsesmedlem, Militærhistorisk Netværk (Dansk Militærhistorisk Kommission), fhv. ambassadør, Europarådet
cand.phil. i historie (Odense Uni.), handelsuddannet fra Købmandsskolen og Niels Brock

Michael Zilmer-Johns

Fhv. protokolchef, Udenrigsministeriet, fhv. ambassadør, Danmarks Faste Repræsentation ved Nato
cand.polit. (Københavns Uni. 1982)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024