Endnu engang falder antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen. Det tyder på, at vi skal til at tænke i andre baner, som for eksempel hvordan voksne mennesker kan lære, imens de arbejder i praksis, skriver Maja Spuur Hansen.
En ny uddannelsebekendtgørelse bør have en formålsbeskrivelse, som klart bygger på en grundlæggende respekt for, at pædagogik er komplekst, etisk og respektfuld over for dem, den retter sig imod, skriver Uffe Lund.
For mange pædagogstuderende oplever at stå tilbage som praktisk gris i praktikken uden mulighed for vejledning og sparring. Samtidig slipper alt for mange nemt igennem studiet, hvor undervisningens rammer ofte er utilstrækkelig, skriver Sebastian Duedahl.
Der er ikke brug for at gøre pædagoguddannelsen mere akademisk, for så vil man miste sammenhængen mellem det boglige og praktiske. I stedet bør man se på pædagogers løn- og arbejdsvilkår, hvis man vil tiltrække flere pædagogstuderende, skriver Esther Sophia Young.
Toggle ads