Nyt initiativ skal imødegå tvivl om byggeskadeforsikring

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}.NewsLetter55{color: Lime;}p,div,td{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{border-bottom:1px solid #dadada;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;text-align: center}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(http://www.danskbyggeri.dk/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;}li{font-size:11px;}p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;}.X0uMP p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;} Siden april 2008 er opgaven med forvaltning og kontrol af den obligatoriske byggeskadeforsikring blevet varetaget i kommunerne, som også behandler ansøgninger om byggetilladelse. Men Dansk Byggeris erfaringer viser, at kommunerne har vanskeligt ved at rådgive bygherrer og entreprenører om ordningen. Derfor har Dansk Byggeri nu i samarbejde med Erhvervs- og Byggestyrelsen taget initiativ til at udarbejde en oversigt over de mest almindelige fælder. Intentionen er at gøre det nemmere for parterne at finde ud af, hvornår forsikringen er påkrævet og, hvornår den ikke er. Dansk Byggeris medlemmer har modtaget en samling eksempler på spørgsmål, som er dukket op i ordningens levetid. Der er flere eksempler på tvivlsituationer, således kræver nogle kommuner fejlagtigt, at bygherreleverancer forsikres, mens andre følger reglerne, og undtager bygherreleverancerne. Der er en række af sådanne eksempler på gråzoner og særlige forhold, og det er dem der beskrives nærmere i oversigten. - Som udgangspunkt så vi selvfølgelig helst, at branchen kunne klare sig uden en obligatorisk forsikring mod byggeskader, men når nu ordningen er indført, så er det selvfølgelig vigtigt, at den anvendes som tiltænkt. Generelt er jeg glad nok for ordningen, der betyder, at de virksomheder, der ikke leverer den forventede kvalitet vil ende med at få så høje forsikringspræmier, at det i sig selv udelukker dem fra markedet, siger administrerende direktør Svend Pedersen, HHM A/S og formand i Dansk Byggeris Nyhussektion. Nyhussektionen ser gerne, at ordningen bliver obligatorisk for opførelse af alle enfamiliehuse. Det er ikke rimeligt at en gruppe såkaldte ”selvbyggere” skal kunne undgå at tegne forsikringen, med med risiko for, at der bliver opført huse, der ikke overholder energikravene og som kan være sundhedsfarlige i relation til indeklimaet. Derfor ser Nyhussektionen i første omgang gerne en øget indsats fra kommunernes side således, at loven i det mindste overholdes. I Dansk Byggeri tager man afstand fra den opfindsomhed, som får nogle virksomheder til at rådgive den private bygherre til at påtage sig ansvaret for at koordinere og lede byggeriet for at spare præmien til forsikringen. Men man erkender også, at disse sager netop peger på, at der er et udækket informationsbehov. – Det vil være vanskeligt helt at undgå, at nogle forbrugere eller entreprenører ser en fidus i at omgå reglerne for at skåne pengepungen. Men det er vigtigt, at kommunerne er klædt på til at skelne mellem de sager, hvor forbrugeren har en reel interesse i selv at forestå sin byggesag, og de sager, hvor han kun figurerer proforma. Den fælles indsats omkring information til interessenterne er et vigtigt skridt frem mod at få stoppet misbruget, siger afdelingschef Eva Kartholm fra Dansk Byggeri. For yderligere oplysninger, kontakt: Frameld nyhedsbreve (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve/frameld+nyhedsbreve)Dansk ByggeriNørre Voldgade 1061015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024