Cirkulært Nr 498 Væsentlige forskelle mellem AB 92 og AB-Forbruger

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}.NewsLetter55{color: Lime;}p,div,td{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{border-bottom:1px solid #dadada;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;text-align: center}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(http://www.danskbyggeri.dk/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;}li{font-size:11px;}p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;}.X0uMP p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;} Ydereligere information om dette cirkulært kan fås ved henvendelse til Juridisk afdeling, tlf. 72 16 00 00. AB-Forbruger er en standardaftale, som anbefales brugt, når en forbruger indgår aftale med en håndværker fra 1. januar 2010. Juridisk Afdeling i Dansk Byggeri vil orientere om AB-Forbruger ved møder rundt om i landet. Tid og sted vil senere blive meddelt. Som det gælder for AB 92, gælder det også for AB-Forbruger, at den skal vedtages af parterne, for at være en del af aftalegrundlaget. De væsentligste forskelle mellem AB-Forbruger og AB 92, er: Alle beløbsangivelser undtagen dagbøder er inklusive moms.Entreprenøren har ikke som i AB 92 en ret til på anmodning at blive medtaget på forbrugerens brand- og stormskadeforsikring. Denne forsikring omtales ikke i AB-Forbruger, hvilke dog ikke afskærer parterne fra at aftale, at entreprenøren skal være medforsikret på bygherrens brand- og stormskadeforsikring. Vedståelsesfristen er 15 arbejdsdage mod 20 i AB 92.Det skal aftales, hvis entreprenøren skal stille sikkerhed. Det har entreprenøren efter AB 92 pligt til. Sikkerheden skal svare til 15 % inkl. moms. Eventuel sikkerhed for ekstraarbejder skal aftales i forbindelse med indgåelsen af aftalen om ekstraarbejder. Sikkerheden ophører 30 arbejdsdage efter afleveringen.Skal forbrugeren stille sikkerhed, skal det aftales. Efter AB 92 kan entreprenøren kræve sikkerhed af private bygherrer.Aftales der ikke en tidsplan, skal arbejdet være påbegyndt og afsluttet inden rimelig tid.Entreprenøren har inden og under arbejdets udførelse vejledningspligt over for forbrugeren.Entreprenøren har pligt til inden arbejdets påbegyndelse at spørge forbrugeren, om der er særlige forhold på ejendommen fx servitutter, forsyningsledninger, byggelinjer og om foretagne undersøgelser for grundvand, forurening elle andre hindringer. Hindringer og forhold som forbrugeren burde have oplyst om, men som han ikke oplyste om, og som giver anledning til merudgifter, skal forbrugeren betale som ekstraarbejde. Hindringer som ingen af parterne kendte til eller burde kende til, og som giver anledning til udgifter, skal betales af forbrugeren.Hvis et prisoverslag overskrides med mere end 15 %, skal entreprenøren hurtigst muligt indhente forbrugerens stillingtagen til arbejdets fortsættelse. Er forbrugerens stillingtagen ikke indhentet, har forbrugeren ikke pligt til at betale det beløb, der kunne være sparet, hvis forbrugerens stillingtagen havde været indhentet.Betaling skal ske, når arbejdet er afleveret, men det kan aftales, at betaling skal ske løbende. Forbrugeren kan anmode om at få tilsendt en endelig og fuldstændig opgørelse over de løbende betalinger, når det samlede arbejde er afsluttet. Betaler forbrugeren ikke rettidigt, normalt 15 arbejdsdage fra modtagelsen af faktura, kan entreprenøren efter skriftligt meddelelse straks standse arbejdet.Arbejdet er afleveret, når entreprenøren har meddelt forbrugeren, at arbejdet er udført, eller der er holdt afleveringsforretning. Entreprenøren har bevisbyrden for, at arbejdet er afleveret. Konstateres væsentlige mangler, er der først afleveret, når manglerne er afhjulpet. Afleveringsforretning afholdes, hvis entreprisesummen er større end 50.000 kr. og en af parterne ønsker det og meddeler det til den anden part, inden arbejdet er udført, eller hvis parterne har aftalt det.Mangelsbegrebet er meget lig begrebet i AB 92, men det er præciseret, at bygningsreglementets krav til den enkelte entreprenørs udførelse af arbejdet skal overholdes. Medfører krav i bygningsreglementet, at arbejdet skal udføres i henhold til en anvisning, der normalt laves af en rådgiver, og foreligger denne anvisning ikke, eller skal arbejdet udføres på baggrund af en rådgivers anvisning, er den enkelte entreprenør ikke ansvarlig herfor. Entreprenøren skal dog give underretning til forbrugeren, hvis han vidste eller burde vide, at arbejdet ikke kan udføres korrekt uden anvisning, eller hvis anvisningen, som forbrugeren har givet, er åbenlys forkert.Reklamerer en forbruger over en mangel inden for to måneder fra det tidspunkt, hvor han er eller burde være opmærksom på manglen, er der rettidigt reklameret, ved senere reklamation, bliver det en konkret vurdering af forholdet, om der er reklameret rettidigt.Mangler kan ikke gøres gældende overfor entreprenør senere end tre år fra manglerne burde have været opdaget. For skjulte mangler ophører mangelsansvaret 10 år efter afleveringen.Der holdes et-års eftersyn, hvis prisen for arbejdet overstiger 500.000 kr., medmindre der holdes eftersyn i henhold til den obligatoriske byggeskadeforsikring. For arbejder under 500.000 kr. afholdes et-års eftersyn, hvis en af parterne ønsker det og meddeler dette til den anden part inden et år efter arbejdets aflevering. Det er entreprenøren, der indkalder til eftersyn af arbejdet, som skal finde sted senest et år efter arbejdets aflevering. Indkaldelsen skal være skriftlig og ske med højst 30 og mindst 10 arbejdsdages varsel. Frameld nyhedsbreve (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve/frameld+nyhedsbreve)Dansk ByggeriNørre Voldgade 1061015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024