Dansk Byggeri og KL vil arbejde for betalinger til tiden

Dokumentation
Dansk Byggeri og KL vil arbejde for betalinger til tiden Mange håndværkere sukker efter penge til tiden, når de sender regninger til kommunerne for leverede ydelser. Omvendt peger mange kommuner på, at de ofte modtager fakturaer så sent, at tidspunktet for rettidig betaling er overskredet. Det skaber et dårligt klima mellem leverandør og kunde. Med indførelse af elektronisk fakturering er problemerne mod forventning ikke blevet mindre, til trods for at procedurerne skulle blive mere strømlinede. På den anden side viser en undersøgelse fra KL, at de elektroniske fakturaer, kommunerne modtager, ofte kommer alt for sent, er mangelfulde eller behæftede med fejl. Undersøgelsen kommer oven på tre tidligere undersøgelser fra Dansk Byggeri, som viser, at mange kommuner har problemer med at overholde betalingsfrister. Således viser den seneste undersøgelse, at godt 60 % af medlemmerne oplever, at kommunerne ikke betaler til tiden. Det medfører ifølge Dansk Byggeri renteudgifter på godt 130 mill.kr. årligt for byggevirksomhederne. - Men forholder det sig, som KL’s undersøgelse viser, så må vi vedkende, at en del af problemerne skal adresseres til virksomhederne, lyder det fra direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, som understreger, at medlemsvirksomheder i øjeblikket ikke har likviditet til at vente længe på betalingen for udførte opgaver, og derfor må både kommuner og leverandører finde en løsning sammen. Undersøgelsen fra KL peger på en række fejl, der ofte optræder i de regninger, som kommunerne modtager. De typiske forseelser inkluderer forkert datering og forcerede betalingsfrister. Betalingsfristen kan sågar være overskredet, allerede når regningen modtages. Hertil kommer, at ikke alle fakturaer er elektroniske, selvom det nu er mere end fire år siden, at der kom krav om netop elektronisk fakturering. - Vi skal komme sådanne fejl til livs, og kommunerne må samtidig revidere og forbedre deres betalingsprocedurer, understreger Michael H. Nielsen. - Vi kan bestemt også gøre det bedre, siger formanden for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, borgmester Erik Nielsen, og understreger, at det jo ikke er på grund af dårlig likviditet, at nogle kommuner undertiden er for længe om at betale regningerne. - Nogle kommuner har henvist til kommunalreformen og sammenlægningen af kommuner som en forklaring. Men nu nærmer reformen sig med hastige skridt de første 1.000 dage, og nu bør organisationen være på plads. Erik Nielsen opfordrer derfor de kommuner, der ofte selv er klar over, at der er rum for forbedring, til at kigge på forretningsgangene i forbindelse med håndtering af fakturaer. - Det er i begge parters interesse, at der er tillid mellem leverandør og kommune, herunder til at regninger betales til tiden, siger Erik Nielsen. Yderligere information: Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, telefon 20 28 52 64 Dansk ByggeriNørre Voldgade 106Postbox 21251015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024