Kick-start økonomien med ny energi

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}p{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{width:100%; border-bottom:1px solid #dadada;margin-bottom:30px;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;} Vi står nu midt i en krise, som fortsat kan blive værre. I bedste fald kan vi håbe på, at vi står ved et vendepunkt. Uanset hvordan det øjeblikkelige krisescenarium vil udspille sig, så er der nogle muligheder, som vi ikke bør forpasse. Jeg tænker her først og fremmest på de store udfordringer omkring energieffektiviseringer, som vi taler meget om, men som det øjensynligt er meget vanskeligt at få skudt i gang på den rigtige måde. Regeringen har sat det mål, at Danmark skal gøres helt fri af fossile brændsler i løbet af de kommende ca. 40 år. Det betyder, at al den produktions-, transport- og bygningsteknologi, som i dag er baseret på brug af fossil energi, vil skulle udfases over de næste 40 år. For bygningsbestanden betyder det, at der årligt skal energieffektiviseres ca. 60.000 boliger, og opgaven vil i første omgang bestå i at indkredse de delmarkeder, som indsatsen bør fokusere på - eksempelvis boliger, erhvervsejendomme, forskellige opvarmningsformer eller ejerformer.  I lyset af den økonomiske krise peger meget på, at det vil være fornuftigt at lade den offentlige sektor gå foran. Det er der flere grunde til. For det første er det både fornuftigt og rimeligt, at den offentlige sektor udnytter en lavkonjunktur, hvor konkurrencen om arbejdskraften med den private sektor er mindre, til at få ”orden i eget hus” – altså foretage de nødvendige energieffektiviseringer. Det vil for det andet ganske effektivt bidrage til at kickstarte økonomien, hvis kommunerne og staten foretager disse investeringer, som straks kan iværksættes, fordi vi er så heldige at have en stor byggesektor, som indtil for nylig var i det høje gear – og derfor her og nu har den nødvendige kapacitet. Endelig vil det være naturligt, at et stort fremtidigt marked for energirenoveringer løbes i gang på af en offentlig sektor. Der er behov for en betydelig innovations- og forskningsindsats frem mod nye og effektive løsninger, som den offentlige sektor kan være med til drive frem til gavn for senere private og erhvervsmæssig energieffektiviseringer – og dermed til gavn også for dansk eksport mv. Den offentlige sektor kan med andre ord skabe grundlag for udvikling af best practise og et sprudlende innovationsmiljø. En sådan fremgangsmåde er andre lande i gang med. I Frankrig er målet blevet klart defineret i form af energirenovering af 400.000 ældre bygninger om året. Samtidig skal alle offentligt ejede bygninger være energirenoveret i 2015. Tyskland vil energirenovere 5 % af alle bygninger fra før 1978 i de kommende 20 år. I begge tilfælde står målene klart. Men det gør de endnu ikke i Danmark, hvor vi står i stampe med det problem, at vi ikke er enige om tilgangen til løsningen. På den ene side forventer mange, at markedet af sig selv klarer at igangsætte projekter og foretage de nødvendige prioriteringer. På den anden side forventer andre, at det politiske system tilvejebringer de rette rammebetingelser, så erhvervslivet kan gå målrettet i gang med at udfylde de politiske mål. Jeg mener, at vi efterhånden har set, at markedet ikke formår at skabe den efterspørgsel, som er nødvendigt for at nå de ambitiøse slutmål for nedbringelse af fossilt energiforbrug. Mål som både regeringen og EU helt overordnet har formuleret. Det er derfor, vi må ty til en klar politisk prioritering af, hvor vi skal begynde. Og her er det nemt at blive klogere ved at tage bestik af situationsbilledet, som på den ene side er en privat sektor i afmatning med finansielle kreditklemmer og en stigende ledighed og – på den anden side – en offentlig sektor, som kan stimulere en indenlandsk efterspørgsel ved at foretage kloge og nødvendige investeringer i en ny energimæssig fremtid for Danmark. Lad os derfor kick-starte Danmark med en målrettet og veldefineret indsats på energiområdet.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024