Analyse af 
Niels Th. Dahl

Skattestoppets sidste suk

ANALYSE: Med regeringens nye plan for 2020 sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) farvel til sin forgængers højt elskede kronjuvel. Skattestoppet er reelt på vej i graven.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har med forslaget om nye afgifter på cigaretter og spiritus gjort skattestoppet så elastisk, at det nu reelt er på vej i graven.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har med forslaget om nye afgifter på cigaretter og spiritus gjort skattestoppet så elastisk, at det nu reelt er på vej i graven.
Niels Th. Dahl

Det, der har været helt centralt for Venstre, har været, at når skattereformen er på plads, er der skattestop, og det skal selvfølgelig også gælde, når det drejer sig om tobak.

Torsten Schack Pedersen (V)
I 2009

Regeringen vil i lyset af erfaringerne med de seneste afgiftsforøgelser på rygeadfærd og grænsehandel samt smugling vurdere mulighederne for en yderligere forøgelse af cigaretafgiften (...)

Regeringens nye arbejdsprogram
I 2010

Det er nye tider i Danmark. Ny regering. Nyt regeringsgrundlag. Ny økonomisk politik, der skal overvinde krisen og gøre Danmark til et af verdens allerrigeste lande på kun 10 år.

Det var i kort form det budskab, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) gerne ville sende til danskerne i sidste uge, da han gennemførte den mest omfattende regeringsrokade i nyere tid og efterfølgende lancerede et helt nyt regeringsgrundlag og en ny økonomisk plan.

Hvad statsministeren imidlertid gjorde en del mindre ud af at understrege, var, at regeringen med det nye regeringsgrundlag også reelt sømmede endnu et søm i ligkisten til det skattestop, der ellers har været VK-regeringens og særligt Venstres politiske kronjuvel i mere end 10 år, og som den ufortrødent og stædigt fastholder er en hjørnesten i sin politik.

På pressemødet, hvor Lars Løkke Rasmussen fremlagde det nye regeringsgrundlag, slog han således fast, at regeringen nu vil arbejde for endnu højere afgifter på tobak og alkohol for at sikre det politiske mål, at folkesundheden skal forbedres, og at danskerne skal leve længere i fremtiden. Og det ganske uden at redegøre for, hvordan et sådant træk kunne være i overensstemmelse med skattestoppet, der ellers skulle være blevet genindført efter sidste års skattereform, og som dikterer, at "ingen skat eller afgift må sættes op".

Venstre gav forskellige forklaringer
Det virkede heller ikke just til, at der var klarhed blandt politikerne i statsministerens eget parti over, hvordan det mon hang sammen. Adspurgt af Altinget.dk umiddelbart efter pressemødet kunne Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen ikke svare på, om det ville være et brud på skattestoppet eller ej at forhøje afgifterne, men understregede, at der jo indtil videre kun ville være tale om en undersøgelse af de højere afgifter, og at der nu var behov for "klarhed over, hvordan verden hænger sammen".

Senere på dagen, da Socialdemokraterne og SF var gået i pressen med beskyldninger om, at afgiftsstigningerne var løftebrud fra regeringen, forlød det fra både statsministerens spindoktor Søs Marie Serup og nu også fra Torsten Schack Pedersen, at skattestoppet ikke var brudt, fordi ekstraindtægten fra de nye afgifter på en eller anden måde ville blive ført tilbage til skatteborgerne.

Denne forklaring holdt imidlertid heller ikke længe. Skattestoppet er jo nemlig ikke defineret sådan, at man uden videre kan sætte én afgift op, bare man sætter en anden ned - men påbyder netop, at en afgift simpelthen ikke må sættes op. Kun i de tilfælde, hvor det er nødvendigt af hensyn til miljøet, på grund af krav fra EU - eller hvis der er "tvingende grunde" til det - kan en skat ifølge skattestoppet sættes op, mod at en anden sættes tilsvarende ned. Derfor gik den nyudnævnte skatteminister Troels Lund Poulsen (V) dagen efter da også til Ritzaus Bureau og forklarede, at netop disse afgifter skulle sættes op, fordi det var "tvingende nødvendigt". Det var da også, hvad skatteordfører Schack Pedersen nu holdt sig til.

Dokumentation

Skattestoppets historie:

Skattestoppet blev opfundet af Venstres formand Anders Fogh Rasmussen i 1999 og indført med virkning fra 2002, efter at VK-regeringen var tiltrådt. Det defineres således:

"Ingen skat eller afgift må sættes op.

Opkræves skatten eller afgiften med en procentsats, f.eks. momsen, bliver procenten ikke sat op.

Opkræves skatten eller afgiften med et kronebeløb pr. enhed, f.eks. benzin- og dieselafgiften, sættes kronebeløbet ikke op.

Hvis der er tvingende grunde til at indføre eller forhøje en skat eller afgift, vil dette ske således, at merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden skat eller afgift. Samme princip vil blive anvendt, hvis det af miljømæssige grunde er ønskeligt at indføre eller forhøje en miljøafgift. Såfremt Danmark bliver nødt til at sænke en skat eller afgift som følge af EU-beslutninger eller internationale aftaler, kan mindreprovenuet kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter. Det forudsættes, at en sådan omlægning er provenuneutral.

Der lægges et loft over det krone-beløb, som boligejeren betaler i ejendomsværdiskat. Værdistigninger på fast ejendom vil derfor ikke udløse yderligere ejendomsværdiskat."

Anders Fogh Rasmussen slog fast, at han gerne ville sætte skatten ned, men at han var imod skatteomlægninger, hvor én skat blev sat op og en anden sat ned. Det skulle være "ærlige skattelettelser", og at han ikke ville "fuppe ved at tage fra den ene lomme og give til den anden".

2004: Regeringen gennemfører de første skattelettelser. Lettelserne er efter Foghs definition "ærlige", fordi der bruges af statens overskud, og ingen andre skatter sættes op.

2007: Regeringen gennemfører trods Foghs løfter skattelettelser, der delvist er finansieret af energiafgifterne, der nu ikke længer skal fastholdes i kroner og øre, men skal indekseres med prisudviklingen. Manøvren er mulig inden for skattestoppet, fordi de øgede energiafgifter kan retfærdiggøres af hensyn til miljøet.

2009: Regeringen gennemfører trods afvisninger i valgkampen 2007 en skattereform, hvor mere end 100 afgifter indføres og sættes op, mod skatten på arbejde sættes ned, og marginalskatten reduceres fra ca. 63 pct. til ca. 55 pct. Skattelettelserne på arbejde er fuldt finansierede af de øgede afgifter og er derfor ifølge Anders Fogh Rasmussens tidligere definition ikke en "ærlig skattelettelse".

Det er på ingen måde tilladt at flytte rundt på skatterne på den måde inden for skattestoppets rammer, og regeringen suspenderer det derfor kortvarigt. Skattereformen udføres således i et såkaldt "vindue" i skattestoppet - som imidlertid ifølge regeringen skal smækkes hårdt i igen efter reformen, så skattestoppet derefter skal videreføres.

2010: Den nye statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslår forøgede afgifter på cigaretter og spiritus. Venstre argumenterer med, at det er tilladt inden for skattestoppet, fordi sundhedsmæssige hensyn kan henregnes til "tvingende grunde". Det har partiet ellers hidtil afvist.


Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024