Byg Femern-forbindelsen nu
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Hvis man tager dyngerne af rapporter, prognoser og undersøgelser om en fast forbindelse til Femern, og hælder dem i vandet syd for Rødby, kan de snart bruges som dæmning hele vejen til Tyskland.De meget grundige undersøgelser af trafikprognoserne viser, at broens økonomi selv med forsigtige skøn vil hænge sammen, med en tilbagebetalingstid på niveau med de to andre store broforbindelser.
Berlingske
Leder
Derfor er det egentlig forbløffende, at der stadig kan skabes usikkerhed om broens økonomi, som det skete med baggrund i et arbejdspapir fra det tyske trafikministerium i sidste uge. De meget grundige undersøgelser af trafikprognoserne viser, at broens økonomi selv med forsigtige skøn vil hænge sammen, med en tilbagebetalingstid på niveau med de to andre store broforbindelser.
Lige så forbløffende er de danske bromodstanderes bekymring for, om en Femernforbindelse vil udhule grundlaget for Storebæltsbroen. Forbindelsen over Storebælt er blevet en markant succes, og vil kunne tåle en reduceret trafikvækst uden problemer.
Men bromodstanderne i SF er nok heller ikke oprigtig bekymret for den Storebæltsbro, som de i sin tid også var imod, men nok snarere bekymret for, at Femernforbindelsen også vil vise sig at blive en succes. (...)
En fast forbindelse over Femern vil ikke blot skabe en direkte vej til det udvidede EU, hvis økonomiske og trafikmæssige centrum vil rykke længere mod øst. Broen vil også lede mere trafik fra Sverige og Norge via Øresundsbroen, som vil vinde, hvad der eventuelt tabes på Storebælt. (...)