Forsker kritiserer trafikpolitik

Dansk trafikpolitik er præget af tilfældigheder og studehandler, vurderer forskere, der foreslår mere debat og overordnet planlægning. R og SF er enig, men Kaj Ikast (K) ser ikke problemet.
Sandra Schwartz
Eksemplet med de tomme nordjyske motorveje er velkendt. Men det er langtfra det eneste. Dansk trafikpolitik er præget af tilfældigheder, useriøse hensyn og politiske studehandler i en grad, så det går kraftigt ud over kvaliteten, mener trafikforskere.

»Trafikpolitik bør være meget langsigtet og overordnet, og der er en tendens til, at politikerne ser på det meget kortsigtet og snævert«, siger lektor Per Homann Jespersen fra Institut for Miljø, Teknologi og Samfund på Roskilde Universitetscenter (RUC).

Han har sammen med et par kolleger og Ingeniørforeningen i Danmark udarbejdet rapporten 'Trafikpolitik og trafikplanlægning i hovedstadsområdet'.

Her kan man blandt meget andet læse om Helsingørmotorvejens udvidelse for godt ti år siden, hvor Hafnia Banks krak betød, at Københavns Amt pludselig mistede 400 millioner kroner. Staten stod derfor alene med betalingen og besluttede at udvide, hvor det var billigst - ikke hvor behovet var størst.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024