Skolelederne: Vi har brug for arbejdsro
Per Bang Thomsen
JournalistHvis man begynder at måle efter et år, forventer jeg rent faktisk, at man vil se et resultatmæssigt dyk på skolerne, fordi al energien er blevet brugt på at planlægge den nye skoledag. Derudover er det heller ikke alle skolelederne, der er godt nok rustede til den her opgave, og derfor skal vi have mindst tre-fire års arbejdsro, før man fra politisk side begynder at måle på resultaterne.
Anders Balle
Formand for Skolelederforeningen
Tema om folkeskolereformen
Om et halvt år træder den nye reform af folkeskolen i kraft, og i den forbindelse sætter Altinget | Uddannelse og Altinget | Kommunal i den næste tid fokus på implementeringen af reformen i landets kommuner.
Når klokken ringer ind efter sommerferien, kan lærerne, eleverne, forældrene og ikke mindst skolelederne se frem til en skoledag, som er radikalt anderledes end den, de kender i dag.
Elevernes skoleuge bliver længere, lærerne skal undervise mere og tilbringe flere timer på skolerne, og pædagoger skal i højere grad deltage i undervisningen. Derudover skal skolerne nu styres ud fra nogle fastlagte læringsmål, og det bliver i høj grad skoleledernes opgave at få de mange reformelementer til at spille sammen.
Selvom man er begyndt at implementere reformen ude på landets folkeskoler, skal man ifølge Anders Balle, formand for Skolelederforeningen, ikke forvente, at hele reformmaskineriet kører som smurt efter sommerferien. Det kommer til at tage flere år, fastslår han.