Teaterforlig skader kunsten
Gitte Madsen
Journalist (25), uddannet i statskundskab og journalistik ved Syddansk Universitet siden 1999. Startede 1. august 2003 på Altinget.dk. Fra 1. februar 2004 ansvarlig for "Kend din Kandidat"-databaserne for Folketinget og Europa-Parlamentet. Interesser: Gymnastik, politik. Født i Odense, bor i Valby.
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Tillykke med det. Og så alligevel ikke.
For den nye aftale har formentlig været sidste mulighed for at omgøre beslutningen om at bygge et nyt skuespilhus til Nationalscenen. Aftalen bevilger 100 mio. kr. til drift af Det Kgl. Teaters mange scener - det nye Operahus på Dokøen, det nye Skuespilhus på Kvæsthusbroen samt Gl. Scene på Kgs. Nytorv. De to nye huse øger antallet af siddepladser på Det Kgl. Teater med 20-30 procent. Og som det har været beskrevet her i avisen, er der ikke behov for så mange pladser.(...)
Beslutningen er både forkert og forkastelig. For selv om der ofte er stor gevinst i at bygge nye kulturhuse, må det íkke ske uden sammenhæng med behovet hos brugerne.(...) Desværre har debatten om det nye Skuespilhus været meget indeklemt og præget af særhensyn af værste karat. Regeringen har henholdt sig til, at den ikke vil bryde det forlig, den indgik med den daværende SR-regering.
Kun Dansk Folkeparti har turdet sætte fokus på det manglende behov for det nye byggeri. Og også kulturlivet har undertrykt sin skepsis mod byggeplanerne - kunstnere brokker sig helst ved besparelser og ikke i en sag, der kan føre til et stop for et kulturprojekt.
Desværre har debatten om det nye Skuespilhus været meget indeklemt og præget af særhensyn af værste karat.
Berlingske
Det sidste er i sig selv synd. De 750 mio. kr. var meget bedre givet ud til andre former for kulturbyggerier - f.eks. et markant hjemsted for H.C. Andersens værker og historier.(...)
Tomme sale skaber dårlig stemning, der skaber endnu flere tomme sale. Og det er en ond cirkel, der er til skade for både kunsten og publikum.