16. maj 2024 kl. 08.00Ministersvar
Steffen W. Frølund svarer Jeppe Bruus
Steffen W. Frølund (LA) spørger skatteministeren, Jeppe Bruus, om at redegøre for, om det forhold, at den foreslåede flyafgift bl.a. anvendes til at finansiere ældrechecken, strider imod artikel 15 i Chicago-konventionen af 1944 angående international civil luftfart (*2) samt artikel 12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 184, Spørgsmål 7
Vil ministeren redegøre for, om det forhold, at den foreslåede flyafgift bl.a. anvendes til at finansiere ældrechecken, strider imod artikel 15 i Chicago-konventionen af 1944 angående international civil luftfart (*2) samt artikel 12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA?
Svar fra torsdag den 16. maj 2024
Jeg har til besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transportministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Artikel 12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA omhandler brugerafgifter. I artikel 1 defineres brugerafgifter som:
”en afgift, som pålægges luftfartsselskaber for tilrådighedsstillelse af faciliteter og ydelser i lufthavne og på lufthavnsområdet, luftnavigations- eller luftfartssikkerhedsfaciliteter og tjenester, herunder relaterede ydelser og faciliteter.” Det vurderes på den baggrund, at artikel 12 ikke regulerer staters opkrævning af fiskale afgifter som for eksempel en national passagerafgift.
For så vidt angår foreneligheden med artikel 15 i Chicago-konventionen foretog et nederlandsk konsulenthus i 2018 en analyse af flyafgifter, herunder lovligheden af passagerafgifter på flyrejser 1 .
Analysen ser blandt andet på domstolsafgørelser i andre lande, der allerede har indført passagerafgifter, hvor lovligheden af passagerafgiften har været udfordret blandt andet med henvisning til artikel 15. Analysen konkluderer, at nationale passagerafgifter ikke strider mod artikel 15 i Chicago-konventionen.
Det kan hertil bemærkes, at en række lande i en længere årrække har haft passagerafgifter på flyrejser. Det gælder for eksempel EU-landene Sverige og Tyskland, som er underlagt samme forpligtigelser i henhold til Chicago-konventionen og Open Skies-aftalen mellem EU og USA. I disse lande er provenuet fra afgiften ikke øremærket til luftfartsbranchen.” 1 CE Delft (2018).
”A study on aviation taxes” (link) ide 2 af
”Artikel 12 i Open Skies-aftalen mellem EU og USA omhandler brugerafgifter. I artikel 1 defineres brugerafgifter som:
”en afgift, som pålægges luftfartsselskaber for tilrådighedsstillelse af faciliteter og ydelser i lufthavne og på lufthavnsområdet, luftnavigations- eller luftfartssikkerhedsfaciliteter og tjenester, herunder relaterede ydelser og faciliteter.” Det vurderes på den baggrund, at artikel 12 ikke regulerer staters opkrævning af fiskale afgifter som for eksempel en national passagerafgift.
For så vidt angår foreneligheden med artikel 15 i Chicago-konventionen foretog et nederlandsk konsulenthus i 2018 en analyse af flyafgifter, herunder lovligheden af passagerafgifter på flyrejser 1 .
Analysen ser blandt andet på domstolsafgørelser i andre lande, der allerede har indført passagerafgifter, hvor lovligheden af passagerafgiften har været udfordret blandt andet med henvisning til artikel 15. Analysen konkluderer, at nationale passagerafgifter ikke strider mod artikel 15 i Chicago-konventionen.
Det kan hertil bemærkes, at en række lande i en længere årrække har haft passagerafgifter på flyrejser. Det gælder for eksempel EU-landene Sverige og Tyskland, som er underlagt samme forpligtigelser i henhold til Chicago-konventionen og Open Skies-aftalen mellem EU og USA. I disse lande er provenuet fra afgiften ikke øremærket til luftfartsbranchen.” 1 CE Delft (2018).
”A study on aviation taxes” (link) ide 2 af