Debat

Dansk Erhverv: Transportsektoren er afgørende for EU's konkurrenceevne

Med Draghi-rapporten om EU's konkurrenceevne er det svært at undervurdere situationens alvor og behovet for handling i EU. Transport er en integreret del af den europæiske økonomi og dermed også et afgørende element i genopretningen af Europas konkurrenceevne, skriver Jesper Kronborg. 

Alt dette fører ifølge Draghi til tre fokusområder: Behovet for at lukke innovationsgabet til USA og Kina, en samlet plan for dekarbonisering og konkurrenceevne for den europæiske økonomi og endeligt øget fokus på sikkerhed, skriver Jesper Kronborg.
Alt dette fører ifølge Draghi til tre fokusområder: Behovet for at lukke innovationsgabet til USA og Kina, en samlet plan for dekarbonisering og konkurrenceevne for den europæiske økonomi og endeligt øget fokus på sikkerhed, skriver Jesper Kronborg.Foto: Philipp Von Ditfurth/AP/Ritzau Scanpix
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Industripolitik. Konkurrenceevne. Bæredygtig vækst.

Kært barn har mange navne.

Alle dækker de over en ny verdensorden. Eller måske i virkeligheden en tilbagevenden til en tidligere verdensorden.

En verdensorden, hvor globalisering og frihandel ikke betragtes som et ubetinget gode.

Ikke fordi Europa ikke længere er tilhængere af denne dagsorden, men fordi store handelspartnere i højere grad har slået op i banen og ind på en mere protektionistisk kurs.

Vi er dem, der er mest afhængige, når det kommer til naturressourcer samt digital teknologi, hvor vi importerer over 80 procent.

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Draghis tre fokusområder

Så lad os starte med nogle tal. De tal som Mario Draghi brugte ved præsentationen af sin rapport til at understrege situationens alvor.

Den europæiske økonomi er den mest åbne.

International handel står for mere end 50 procent af BNP. I Kina er det 37 procent, mens det i USA er 27 procent.

Samtidig er vi dem, der er mest afhængige, når det kommer til naturressourcer samt digital teknologi, hvor vi importerer over 80 procent (af vores digitale teknologi).

Derfor er vi også den økonomi med de højeste energipriser. De er hele to til tre gange højere end i USA og Kina.

Og så er vi bagud på ny teknologi, hvor der simpelthen er for få tech-selskaber som er europæiske.

Og endeligt er vi sikkerhedspolitisk sårbare, fordi kun ti medlemslande bruger to procent eller mere af deres BNP på forsvar som påkrævet af Nato-samarbejdet.

Alt dette fører ifølge Draghi til tre fokusområder: Behovet for at lukke innovationsgabet til USA og Kina, en samlet plan for dekarbonisering og konkurrenceevne for den europæiske økonomi og endeligt øget fokus på sikkerhed.

Læs også

Ifølge Draghi er der behov for en samlet investeringsramme på 750 til 800 milliarder euro hvert år for at lukke hullet til USA og Kina, og dermed bringe Europas konkurrenceevne op på samme niveau.

Det er – som Draghi nævnte ved præsentationen af rapporten – et beløb der svarer til det dobbelte af Marshall-planen, som blev sat i værk for at bringe Europa tilbage på fode efter Anden Verdenskrig.

Det er altså svært at undervurdere situationens alvor og behovet for handling.

Transport er en integreret del af den europæiske økonomi og dermed også et afgørende element i genopretningen af Europas konkurrenceevne.

Uden transport, ingen samhandel. Uden transport, ingen turisme. Transport er rygraden og motoren i den europæiske økonomi.

Vi er ikke i mål med den grønne omstilling

Og hvad er så udfordringerne for den fortsatte konkurrenceevne i transportsektoren?

Lad os starte med den grønne omstilling.

Transportsektoren står for godt en fjerdedel af den samlede CO2-udledning.

Det er naturligvis helt afgørende, at sektoren bliver omstillet, og heldigvis har EU faktisk allerede gjort rigtig meget med vedtagelsen af de bærende elementer i Fit for 55.

Der er således allerede vedtaget iblandingskrav til bæredygtige brændstoffer for fly og skibe. Krav til udrulning af ladeinfrastruktur til privatbilisme og tung transport langs TEN-T-vejnettet samt udfasning af salg af nye fossildrevne privat – og varebiler.

Er vi så i mål endnu? Nej!

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Dette er blot nogle af elementerne af den store Fit for 55-pakke.

Er vi så i mål endnu? Nej!

For der mangler blandt andet en europæisk plan og investeringsstrategi for produktion af bæredygtige brændstoffer, herunder PtX, så sektoren kan nå de mål, der er fastsat i EU-kravene.

Men også så produktionen har en skala, der kan matche efterspørgslen, så vi sikrer konkurrencedygtige priser på brændstofferne. Dermed er man også med til at sikre konkurrencedygtigheden i den europæiske transportsektor.

Samtidig vil en europæisk produktion af grønne brændstoffer ikke bare sikre konkurrenceevnen, som Draghi er inde på, men også forsyningssikkerheden, som er et andet afgørende element i rapporten.

Vi går en afgørende periode i møde

En anden udfordring er den europæiske regel-jungle.

Det er simpelthen helt afgørende, at der kommer et skærpet fokus på lettelse af administrative byrder og bureaukrati fra EU.

Det siges om EU, at vi er gode til museer og regulering.

Læs også

Hvis vi skal have skabt en konkurrencedygtig økonomi, hvor virksomheder kan konkurrere internationalt, så bliver EU simpelthen nødt til at finde tilbage til kerneopgaven med projektet; nemlig et indre marked med høj konkurrence og få administrative byrder. Så EU i stedet kan blive kendt for museer og gode rammevilkår for virksomhederne.

Og endelig er der den digitale omstilling, hvor nye teknologier bringer et kæmpe potentiale med sig, hvis de rette rammevilkår sikres.

Det er sagt mange gange før. Men det er en helt afgørende periode vi nu går i møde i det europæiske system.

Von der Leyen har sagt det meget klart. Den nye Kommission kommer til at fokusere på EU's konkurrenceevne og sikkerhed. Det støtter vi op om i Dansk Erhverv, og vores håb er, at de europæiske regeringer gør det samme.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Kronborg

Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2007)

Mario Draghi

Fhv. ministerpræsident, Italien
ph.d. i økonomi (MIT 1976)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024