Sundhed.dk er det gode digitale eksempel

NYHED: Sundhed.dk er det gode eksempel på, hvordan borgerne får en samlet indgang til det offentlige. Nu frygter direktøren, at borger.dk vil skabe forvirring hos borgerne.
Maria Dalby

I fremtiden skal borgerne langt lettere kunne finde information fra det offentlige på borger.dk, lyder visionen fra Finansministeriet. Men de har glemt at forhøre sig hos de aktører, som allerede leverer det tilbud.

"Det gode eksempel findes med "min sundhed" på sundhed.dk. For sundhedsvæsnet har allerede gjort det, som Finansministeriet taler om, at der skal ske på borger.dk i 2012," siger Morten Elbæk Petersen, der er direktør for sundhed.dk. Portalen samler alle oplysninger fra de forskellige aktører i sundhedsvæsnet.

Flere kender sundhed.dk
Danskernes kendskab til sundhed.dk er stigende, men direktøren frygter, at en ny samlende hjemmeside vil virke mod hensigten. Det afviser Lars Frelle-Petersen, kontorchef ved Den Digitale Taskforce i Finansministeriet.

"Sundhed er en væsentlig inspirationskilde. Det handler om at guide borgerne hen til det rette sted, og derfor skal der være én samlet indgang. Men den dybere information om sundhed skal borgerne stadig finde på sundhed.dk," siger Lars Frelle-Petersen, der er glad for det arbejde, der bliver gjort med sundhed.dk.

Men Morten Elbæk Petersen efterlyser samarbejde og analyser, der viser, at en større samling er det mest hensigtsmæssige for borgerne. Han frygter, at det store integrationsarbejde, som sådan et site kræver, vil tage fokus fra allerede eksisterende løsninger.

Fakta

Visionen for portalen sundhed.dk er, at den skal udvikles endnu mere og opfylde alle borgernes behov inden for sundhed. Derfor vil sundhed.dk oprette tjenester, hvor folk kan diskutere deres sygdom med andre patienter. Det skal etableres for at give borgerne et mere sikkert forum til at diskutere følsomme oplysninger.


Kilde: Sundhed.dk

Vores budskab er, at vi allerede har gjort det her arbejde, derfor vil vi gerne undgå dobbeltarbejde ved at tilbuddene nu skal samles. Man skal altid sikre gode relationer til samarbejdsparterne, før man melder store planer ud, det er derfor, det er lykkedes os at få et homogent sundhedstilbud.

Morten Elbæk Petersen
Direktør for Sundhed.dk

"Vores budskab er, at vi allerede har gjort arbejdet. Derfor vil vi gerne undgå dobbeltarbejde, når tilbuddene nu skal samles. Man skal altid sikre gode relationer til samarbejdsparterne, før man melder store planer ud. Det er derfor det er lykkedes for os at få et homogent sundhedstilbud," siger Morten Elbæk Petersen, der endnu ikke er blevet informeret om, hvordan sundhed.dk skal integreres på borger.dk af Finansministeriet.

Kun et udstillingsvindue
Men Lars Frelle-Petersen forklarer, at Borger.dk skal samle alle emneportaler, som sundhed.dk er en del af. Et udstillingsvindue, hvor det offentlige har tænkt over, hvordan borgerne lettest kan finde information.

"Vi er helt opmærksomme på sundhed.dk, og vil selvfølgelig samarbejde med dem. Løsningerne skal bare også kunne findes på borger.dk," siger Lars Frelle-Petersen.

"Vi vil være meget positive over for det, hvis det drejer sig om et udstillingsvindue. Men sådan, som det er lagt op, lyder det mere som fuld integration, og vi frygter, at alle kræfter vil blive lagt i tekniske tilpasninger, uden at borgerne får nye muligheder eller bedre service," siger Morten Elbæk Petersen.

Han efterlyser en klarlægning af, hvordan samarbejdet mellem de forskellige portaler skal være, ikke mindst i forhold til markedsføring af portalerne og deres indhold. Han mener nemlig, at en stor del af oplysningerne fra sundhed.dk stadig bør findes på den portal, hvor alle oplysningerne om sundhed er.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024