1. behandling af L110 om forenkling af gødningsplanlægning

* Lovforslaget om en forenkling af gødningsplanlægning (L110) var til 1. behandling i Folketingssalen tirsdag 14/1-03. Alle partier var positive over for de foreslåede regelforenklinger for landbruget, som fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) har fremsat. Der ændres bl.a. i § 21, således at der ikke længere skal udarbejdes selvstændig mark- og gødningsplan. Det giver mulighed for at kombinere indberetninger og markoplysninger i ansøgningen om hektarstøtte i én fælles indberetning, hvorved tre frister bliver til én frist.
Claus Iversen
Dokumentation
Første behandling af lovforslag nr. L 110:
Forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække. (Forenkling af gødningsplanlægning). Af fødevareministeren (Mariann Fischer Boel). (Fremsat 11/12 2002).

Lovforslaget sattes til forhandling.

Forhandling

Jens Kirk (V):
Bureaukrati, datorytteri, tidsforbrug ved udfyldelse af skemaer har nået et uhørt niveau for erhvervslivet og ikke mindst for landbruget, som vist kun kan forstås af dem, der har oplevet eller prøvet det på egen krop.
     Der er ikke tvivl om, at omfanget af bureaukrati har været med til at forcere strukturudviklingen. Nogle landmænd er simpelt hen kørt træt i det, de har opgivet og har solgt ejendommen, idet tiltagende administrationsbøvl og kravet om en effektivitetsforbedring på 4-6 pct. pr. år ikke er foreneligt.
     Med fremsættelse af lovforslag nr. L 110 viser regeringen, at den vil forenkle, at det ikke bare bliver ved snakken. Det støtter vi varmt i Venstre. Ved bl.a. at ændre §
21 i den gældende lov, således at der ikke længere skal udarbejdes selvstændig mark- og gødningsplan, skabes der mulighed for at kombinere indberetninger og markoplysninger i ansøgningen om hektarstøtte i en fælles indberetning, hvorved tre frister bliver til én frist. Yderligere vil gødningsregnskabet blive lettere at udarbejde som følge af den fælles indberetning, da der fremover vil kunne fortrykkes oplysninger. For dem, der kun anvender handelsgødning, vil gødningsregnskabet kunne være fuldstændig fortrykt og klar til underskrift. Glædeligt er det også, at der med lovforslaget kan ses frem til økonomiske lettelser for mange jordbrugere. Venstre støtter varmt lovforslag nr. L 110.

Morten Bødskov (S):
Socialdemokratiet støtter også lovforslaget.
     Formålet med den her tekniske ændring er jo at lette de administrative byrder, det administrative arbejde for jordbrugerne og bl.a. undgå dobbeltarbejde i tilknytning til hektarstøtteordningen. Det støtter Socialdemokratiet, og vi er generelt glade for, at regeringen med sin handlingsplan for regelforenklinger og administrative lettelser har kunnet høste frugten af et arbejde, som den tidligere SR-regering valgte at igangsætte.

Bent Bøgsted (DF):
Da Dansk Folkepartis ordfører ikke kunne være til stede, skal jeg lige læse ordførertalen op:

Kl. 18.00

     DF hilser dette her lovforslag velkommen, som jo går ud på regelforenkling for den enkelte jordbruger.
     Man går med dette her forslag bl.a. ind og ændrer kravene i den gældende lov, således at der ikke længere skal udarbejdes en selvstændig markplan og gødningsplan. Dette giver dermed mulighed for at kombinere jordbrugsvirksomhedernes indberetninger af markoplysning i ansøgninger om hektarstøtte med kravene om udarbejdelse af mark- og gødningsplan i en fælles indberetning.
     Måske også sagt på en nemmere måde: Med denne ændring kan man samle indberetningerne, som i dag er fordelt over flere forskellige blanketter, til én indberetning med én tidsfrist.
     I DF ser vi frem til, at regeringen fortsætter den linje, der er lagt, med regelforenkling, således at den enkelte landmand får mere tid i produktionen frem for bag skrivebordet. DF vil medvirke til en hurtig og konstruktiv udvalgsbehandling af dette forslag, som vi støtter.

Else Theill Sørensen (KF):
Det frie liv på landet er over en årrække langsomt, men sikkert næsten blevet erstattet af et bureaukratisk liv ved skrivebordet og ved computeren. De krav, der stilles til landbruget, er på naturlig måde opstået i forlængelse af den stadig mere intensive udnyttelse af naturens ressourcer.
     Men selv om det er nødvendigt med restriktioner, indberetninger og kontrol, så må det alligevel være et mål at gøre papirarbejdet så enkelt og så lidt omfangsrigt som muligt. Derfor hilser vi i Det Konservative Folkeparti dette lovforslag velkomment.
     Et meget stort antal landmænd vil kunne slå tre henvendelser til det offentlige sammen til én, ved at ansøgning om hektarstøtte suppleres med de oplysninger, der skal til, for at de kan tjene til erstatning for de hidtidige markplaner og gødningsplaner. En ganske betydelig forenkling, som mange landmænd vil kunne få glæde af ved, at de kan spare tid og dermed penge, og hvad der måske er lige så vigtigt:
spare ærgelserne over at skulle indberette næsten de samme ting tre gange.
     Det er et fornuftigt forenklingsforslag, som Det Konservative Folkeparti kan støtte.

Kristen Touborg (SF):
Lovforslagets hensigt er at forenkle og gøre området mindre bureaukratisk. Det er jo en udmærket hensigt, der kun kan være god grund til at støtte og benytte sig af, hvis det ellers kan gøres, uden at det sætter spørgsmålstegn ved de eksisterende kontrolmuligheder og den sikkerhed, der ellers er for, at vi kan følge de miljøplaner, der ligger.
     Det er jo sådan, at der i øjeblikket er tre forskellige indberetninger på tre forskellige tidspunkter, som den enkelte landmand skal have foretaget, og det er der jo ingen, der kan synes er særlig hensigtsmæssigt. Så derfor er SF overordnet positivt indstillet over for lovforslaget her.
     Men vi vil være meget opmærksomme på, at vi altså ikke forringer muligheden for at opretholde den miljøkontrol, der ligger. Vi vil være meget sikre på, at vi ikke forringer kommunernes og amternes og Plantedirektoratets mulighed for at gå ind og vurdere, om de tilladelser, der er givet, nu også bliver overholdt, og om de forhold, der er indberettet, også er i orden og intakte. Det vil vi være meget opmærksomme på, og vi vil under udvalgsarbejdet gå ind og kigge på, om det nu også er på plads.
     I den forbindelse vil jeg godt henlede opmærksomheden på høringssvaret fra Fyns Amt, hvori Fyns Amt jo udtrykker nogle betænkeligheder. Det kan godt være, at det er mig, der er for dårlig til at læse, men jeg synes ikke, at ministerens besvarelser af Fyns Amts spørgsmål og indvendinger er alt for klare. Så jeg vil egentlig godt have, om ministeren i sin afsluttende tale vil komme lidt nærmere ind på de problemstillinger, som Fyns Amt har rejst. Ellers vil det også være et område, som SF vil tage fat på efterfølgende. Men overordnet er vi altså positive over for lovforslaget.

Martin Lidegaard (RV):
Enhver forenkling for landmændene er noget, vi hilser velkommen fra radikal side, og derfor er vi positivt indstillet over for lovforslaget.
     Det er klart, som den foregående taler var inde på, at det jo ikke skal medføre forringelser i forhold til miljøet og indberetninger af det, men det er heller ikke det, vi læser ud af lovforslaget. Så vi er positivt stemt og glæder os til den videre behandling.

Kl. 18.05

Keld Albrechtsen (EL):
Her er tale om et lovforslag, som jo er en lap på et temmelig fortvivlet, dårligt system.
     Vi har jo i Enhedslisten det beskedne udgangspunkt, at vi støtter alle forbedringer, selv ganske små forbedringer, også selv om det er forbedringer i forhold til et samlet system, som egentlig virker meget, meget dårligt. Det synes jeg der er grund til at sige, for hvis man ligesom fremstiller det her, som om man nu gør op med bureaukratiet i dansk landbrug eller det bureaukrati, dansk landbrug er underlagt, så er der tale om en væsentlig stor overdrivelse.
     Hvis man virkelig ville gøre noget ved bureaukratiet, så ville man indføre en afgift på overforbrug af kvælstof, og så ville hele dette blanketvælde være væk. Men det har man hidtil ikke kunnet samle sig sammen til fra flertallets side her i salen. Det er først, når vi kommer dertil, og det kan vi jo så forhåbentlig komme i Vandmiljøplan III, at vi når frem til en egentlig indsats imod blanketterne.
     Men o.k., det her kan mildne det lidt, indtil vi kan komme i gang med det egentlige, og det har vi naturligvis ikke noget imod at støtte fra Enhedslistens side, bare ingen tror, at det rigtig hjælper noget.
     Så har jeg selvfølgelig det samme spørgsmål til ministeren, som også to andre ordførere, hr. Touborg og hr. Martin Lidegaard, har stillet, nemlig om vi kan få at de betænkeligheder, der er fremført fra Fyns Amts side, med hensyn til om vi kan fastholde de samme oplysninger i det samme tempo som hidtil, belyst, enten ved at ministeren svarer her i dag eller under udvalgsarbejdet.

Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
Kristeligt Folkeparti er glad for, at det forslag her vil medføre en forenkling for jordbrugsvirksomhederne og dermed afskaffer en del af den administrative byrde, der alt for ofte og unødigt gør livet svært for jordbrugerne. Kristeligt Folkeparti kan derfor støtte forslaget.

Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Jeg vil gerne sige tusind tak for den helt overvejende positive holdning til forslaget. Selv om det var lidt hårdt for hr. Keld Albrechtsen at få sagt, at der nok var regelforenkling i det her forslag, så lykkedes det alligevel at få ud over læberne, at uanset hvilken holdning man i øvrigt kan have, så er det her et regelforenklingsforslag, der vel er mere effektivt end noget af det, vi har set tidligere.
     Jeg vil godt for en ordens skyld sige, fordi der også har været noget diskussion omkring implementeringen af forslaget, hvordan vi nu sikrer, at det kommer til at fungere. Vi har fra ministeriets side sammen med organisationerne igangsat et projekt, så vi får lavet et indberetningssystem, som kommer til at virke for alle parter, altså både for brugerne og for Plantedirektoratet. Jeg tror, det bliver utrolig vigtigt, at det her bliver en succes, også fra starten.
     Så nævner hr. Kristen Touborg problematikken omkring kontrol og miljø, og dertil skal jeg sige, at for så vidt angår kontrol, har vi nøjagtig de samme muligheder, som vi har haft hidtil. I realiteten er det jo sådan, at gødningsregnskaberne tidligere har ligget ude hos landmændene. De er nu indberettet sammen med hektarstøtteansøgningen.
     Og jeg skal også sige med hensyn til alle de miljøregulerende krav, som vi kender fra gødningsreglerne i dag, at de opretholdes i forslaget, så det alene er fristerne, vi går ind og ændrer på. Så efter både min og ministeriets allerbedste overbevisning har det her forslag ingen negative miljømæssige konsekvenser. Det har været helt afgørende, fordi det jo også er en del af den diskussion, vi har haft tidligere, også i forbindelse med Vandmiljøplan II.
     Men hvis der er uddybende spørgsmål fra hr. Kristen Touborg, hr. Martin Lidegaard og hr. Keld Albrechtsen, så er der selvfølgelig mulighed for, at man kan gå et spadestik dybere. Men udgangspunktet har altså klart været, at der ikke måtte være nogen diskussion om de regler på miljøområdet, at de stod uantastet også efter det her forslags vedtagelse.

Kl. 18.10

Hermed sluttede forhandlingen, og lovforslaget overgik derefter til tredje behandling.

Afstemning

Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det er vedtaget.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024