1. behandling af L98 om kemiske stoffer og produkter
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
2) Første behandling af lovforslag nr. L 98:
Forslag til lov om ændring af lov om kemiske stoffer og produkter. (Revurdering af godkendelser m.v.). Af miljøministeren (Hans Christian Schmidt). (Fremsat 28/11 2002).
Lovforslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Helga Moos (V):
Den i L 98 foreslåede ændring af lov om kemiske stoffer og
produkter vil give et højere beskyttelsesniveau i forhold til
fødevaresikkerhed og dyrs sundhed. Lovændringen betyder, at
de stoffer, der endnu ikke er vurderet i EU, som altså enten
er afvist i EU eller optaget på bilag 1-listen,
positivlisten, nu kan blive genstand for en revurdering, selv
om godkendelsesperioden ikke er udløbet.
Hvis der er en begrundet mistanke om, at et stof
efterlader et restindhold i fødevarer eller foderstoffer i et
sådant omfang, at der må antages at være risiko for
menneskers eller dyrs sundhed, er det fuldt ud fornuftigt, at
en godkendelse kan revurderes, selv om den oprindelige
godkendelsesperiode ikke er udløbet. Med lovændringen vil ny
viden kunne inddrages, så vi kan fastholde et højt
sikkerhedsniveau for fødevarer og foderstoffer.
Muligheden for revurdering kommer også til at gælde i
relation til fastsættelse af maksimalgrænseværdier eller i
forbindelse med en eventuel ny EU-regulering på området.
Der er indlagt regler for håndtering af restlagre, og
der er justeret i forhold til databeskyttelseshensyn.
Lovændringen giver desuden en sammenhæng mellem
kemikalieloven og fødevare- og foderstoflovene, og der er
foretaget tilretninger, så der bliver den nødvendige
overensstemmelse med relevante direktiver.
Lovforslaget falder således i to dele, den ene af mere
lovteknisk karakter, den anden som et reelt bidrag til et
højere beskyttelsesniveau for befolkningen.
Med andre ord er det en fornuftig lovændring.
Pernille Blach Hansen (S):
I Socialdemokratiet ønsker vi et meget højt
beskyttelsesniveau, hvad angår menneskers og dyrs sundhed,
også i forhold til det vi diskuterer i dag, nemlig rester af
sprøjtemidler i fødevarer. Vi vil have, at man tager
udgangspunkt i forsigtighedsprincippet, så vi får så høj en
fødevaresikkerhed som overhovedet muligt.
Derfor ser vi også meget positivt på indholdet i
lovforslaget, som vi behandler i dag. Det indebærer jo, at
man kan tage en godkendelse af et plantebeskyttelsesmiddel,
også mere populært kaldet sprøjtemiddel, op til fornyet
vurdering, selv om godkendelsesperioden ikke er udløbet.
Det kan man i forskellige tilfælde. Men eksempelvis
gælder det, hvis der er ny viden, som gør, at man har en
begrundet formodning om, at restindholdet af sprøjtemidlet i
fødevarer udgør en risiko for menneskers eller dyrs sundhed.
Det gælder også, at man kan tage stofferne op til fornyet
vurdering, hvis der i fødevarelovgivningen fastsættes nogle
grænseværdier for restindholdet af sprøjtemidlernes
aktivstof, og det gælder så også for foderstoffer. Den sidste
mulighed er, hvis en EU-regulering gør, at man er nødt til at
revurdere et sprøjtemiddel igen.
Det synes vi er godt. Det er godt, at man tager
udgangspunkt i ny viden; det er godt, at man tager
udgangspunkt i forsigtighedsprincippet, og det er også
positivt, at det er producenterne, der har ansvaret for at
levere den tilstrækkelige information.
Vi synes, det er helt afgørende, at man også som
landmand i det her land kan have den tillid, at hvis man
benytter et sprøjtemiddel til at behandle sine afgrøder med
og gør det i overensstemmelse med reglerne, så kan man også
efterfølgende sælge sin vare, sine foderstoffer, eller hvad
det nu er, uden at overtræde fødevare- eller
foderstoflovgivningen.
I den her sammenhæng er vi også meget tilfredse med, at
EU har været en progressiv kraft i så henseende.
Vi har dog et spørgsmål, som vi gerne vil have
miljøministeren til at besvare enten i løbet af i dag eller
via udvalgsbehandlingen senere. Det er det, som
Fødevaredirektoratet påpeger i deres høringssvar, nemlig at
en svaghed ved denne lov kan være, at man kan benytte
sprøjtemidlet, så længe det er under revurdering, selv om det
netop revurderes, fordi man er i tvivl om, om de producerede
fødevarer er lovlige.
Kl. 15.50
Det vil sige, man kan risikere, at der bliver et
tidsmæssigt slip mellem, at man begynder at revurdere - og så
længe kan sprøjtemidlet så bruges - til det reelt bliver
forbudt eller der bliver lagt yderligere restriktioner ind.
I den periode risikerer man jo så at få produceret nogle
fødevarer eller nogle foderstoffer, som reelt ikke er
lovlige. Det vil vi gerne have miljøministeren til at
forholde sig til.
Der er også andre spørgsmål, vi ønsker afklaret under
udvalgsbehandlingen, men det kan vi jo komme tilbage til.
For at det dog ikke skal blive alt for rosenrødt, vil vi
godt sige, at i hele den her diskussion om kemikalier er det
positivt, at der kommer et lovforslag som det her, men vi er
meget skuffede over, at det under det danske formandskab i EU
ikke lykkedes at få Kommissionen til at fremkomme med et
forslag til en ny kemikaliestrategi.
Det synes vi var en stor mangel. Vi synes, det er
ærgerligt, at den danske regering ikke havde pondus til at få
det presset igennem, også fordi vi ved, at det var noget af
det, som miljøministeren selv på forhånd lagde meget stor
vægt på. Det er beklageligt, fordi EU netop i så sammenhænge
skal være den drivende kraft, for at vi reelt kan løfte os,
også i Danmark. Det er et emne, vi får lejlighed til at
diskutere mange andre gange, og som vi i hvert fald vil vende
tilbage til senere.
Vi støtter det foreliggende lovforslag.
Jørn Dohrmann (DF):
En stor del af det her lovforslag burde have været indført
for længe siden og burde på nuværende tidspunkt være en del
af den danske lovgivning. Da det ikke er tilfældet, er det
kun godt, at man tager hånd om det problem.
For at sikre menneskers og dyrs sundhed skal man
selvfølgelig kunne revurdere en godkendelse af de
sprøjtemidler, som bliver brugt til at sprøjte fødevarer og
foderstoffer med. Vi ved jo alle sammen, at overdreven brug
af sprøjtemidler er usundt.
En anden del af lovforslaget går ud på at revurdere en
eksisterende godkendelse. Det er utroligt, at man indtil nu
har udstedt godkendelse uden at tage hensyn til fødevarer og
foderstoffer, der kan udgøre en risiko for mennesker og dyr.
Det er også positivt at se, at selv om der er givet en
lang godkendelsesperiode på 5-10 år, så åbnes der nu mulighed
for at revurdere en godkendelse, så man ikke bare bliver ved
med at sælge fødevarer og foderstoffer med giftige stoffer
mange år fremover. Det vil medføre et højere
beskyttelsesniveau for forbrugere og for dyr.
Da der hele tiden sker en udvikling i den viden, man
har, sker der også en udvikling i kendskabet til de
forskellige kemikalier og dermed også i kendskabet til, hvor
grænseværdierne skal ligge. På den måde bliver det også
lettere for importørerne af eksempelvis frugt og grønt at
kontrollere, om produkterne overskrider de tilladte
grænseværdier, hvilket kun er positivt for forbrugerne.
Det er også positivt, at lovforslaget her giver
bemyndigelse til, at man kan gå ind og regulere i et
eventuelt restlager af plantebeskyttelsesmidler, så man ikke
oplever en stor hamstring af de her plantebeskyttelsesmidler,
der er blevet forbudt.
At regeringen bliver nødt til at fremsætte dette
lovforslag, bærer tydeligt præg af, at man tidligere har ført
en politik, hvor man stolede blindt på såkaldte eksperter.
Der er dog én ting, vi synes knap så godt om ved dette
forslag, og det er, at man vil indordne sig efter EU-regler
og EU på den måde, at man igen prøver at tildele EU mere og
mere magt i de nationale parlamenter, og det er Dansk
Folkeparti meget modstander af.
Ellers kan vi støtte forslaget og ser frem til det
videre udvalgsarbejde.
Helle Sjelle (KF):
I Det Konservative Folkeparti er vi meget optaget af at sikre
menneskers og dyrs sundhed, og derfor lægger vi også stor
vægt på, at kilderne til sundhedsmæssig påvirkning løbende
undersøges og tages op til fornyet vurdering.
Det lovforslag, som vi nu behandler, skulle meget gerne
medvirke til at sikre et højere beskyttelsesniveau for
sundheden hos både mennesker og dyr.
Lovforslaget giver mulighed for at ændre
markedsføringsgodkendelser af plantebeskyttelsesmidler på
baggrund af hensynet til fødevaresikkerheden og dyrenes
sundhed.
Myndighederne skal have mulighed for at revurdere
plantebeskyttelsesmidler, der er godkendt efter lovens § 33.
Det betyder i praksis, at der kan ske en ændring eller en
tilbagekaldelse af en godkendelse, selv om den 5- eller
10-årige godkendelsesperiode ikke er udløbet.
Anvendelsen af en sådan bestemmelse kan f.eks. være
relevant, når der er en formodning om, at et middel i
fødevarer eller i foderstof udgør en risiko for menneskers
eller dyrs sundhed, og når der fastsættes grænseværdier for
midler i fødevarer og foderstoffer. Derudover kan der også
ske ændringer i en godkendelse som følge af nye EU-regler, og
det synes vi er helt i orden.
Kl. 15.55
I Det Konservative Folkeparti støtter vi lovforslaget, der ud over at øge beskyttelsesniveauet også gerne skulle skabe en bedre sammenhæng mellem fødevare- og foderstofloven på den ene og kemikalieloven på den anden side.
Jørn Jespersen (SF):
Det er desværre en kendsgerning, at der i dag er et alt for
stort indhold af pesticidrester i vores fødevarer. En rimelig
stor procentdel af de fødevarer, der bliver underkastet
prøver, viser sig at overskride grænseværdierne, og en meget
stor del af de fødevarer, som overholder grænseværdierne, har
stadig væk et betragtelig højt indhold af pesticider.
Vi er ikke tilfredse med, at fødevarer overholder
grænseværdierne, hvis det er muligt at producere dem, sådan
at pesticiderne ikke forekommer som restprodukter i
fødevarerne. Der er jo i størrelsesordenen, afhængigt af hvad
det er for nogle undersøgelser, man kigger på, 40-50 pct. af
frugt og grønt, som slet ikke har rester af sprøjtemidler.
Det er ikke de økologiske, jeg taler om, for de har det
naturligvis ikke, men der er stadig væk 40-50 pct. af de
konventionelle fødevarer, der heller ikke indeholder
pesticider. I øvrigt er det jo værd at bemærke, at i den
sammenhæng ligger danske produkter meget pænt.
Det vil altså sige, at det også i konventionelt landbrug
er muligt at producere fødevarer uden restindhold af
sprøjtemidler. Hvorfor så ikke stille det som krav, at sådan
skal det være, når det nu kan lade sig gøre? Hvorfor have
disse grænseværdier, som er fastsat ud fra målinger på dyr,
for, hvad vi tror, vi kan tåle i det lange løb? Det er da en
lidt pervers tankegang at fastsætte grænseværdier ud fra,
hvad nogle videnskabsfolk har regnet sig frem til og forsøgt
sig frem til, at vi godt kan tåle. I den sammenhæng er jeg da
lidt enig med hr. Jørn Dohrmann fra Dansk Folkeparti i, at
man aldrig skal bruge eksperters udsagn ukritisk. Man skal
lytte til eksperter, man skal vurdere deres argumenter, og så
skal man træffe en politisk afgørelse.
Vi er meget kritiske over for, at de eksperter, man
lytter til på det her område, er toksikologer, der er
uddannet til at finde ud af, hvor meget de tror, vi kan tåle.
Det er f.eks. ikke læger, som ville have en helt anden
betragtning om, at det burde man undgå, hvis man kunne, fordi
man ikke ved noget om kombinationseffekten, når vi bliver
udsat for mange forskellige midler, fordi man ikke kan
sammenligne rotter og mennesker, som jo egentlig er
sammenligningsgrundlaget, og fordi man ikke ved noget om,
hvad effekterne er på lang sigt. Det er vores udgangspunkt.
Sprøjtemidlerne skal ud af fødevarerne, det kan lade sig
gøre, det skal kunne lade sig gøre.
Når det er sagt, er vi selvfølgelig pragmatiske
tilhængere af, at ethvert lille fremskridt skal støttes. Der
er tale om et lille bitte fremskridt i denne sammenhæng, hvor
det forhold, at man finder sprøjtemiddelrester i fødevarer på
et for højt niveau, fører til, at man kan trække midlerne
tilbage i produktionen. Det er uhyre fornuftigt, og det kan
vel heller ikke undgås, at vi skal gøre det, hvis de to sæt
af regler skal passe sammen. Så det støtter vil selvfølgelig.
Men vi synes godt, at man, når man nu alligevel var i
gang, kunne have overvejet, om ikke man kunne komme længere i
retning af at støtte den bedst tilgængelige teknologi på
landbrugsområdet med henblik på yderligere at minimere eller
helt fjerne indholdet af pesticidrester i fødevarerne.
Det er jo sådan, at når vi snakker industri, så hedder
det bedst tilgængelig teknologi, men når vi snakker landbrug,
så hedder det almindelig god landbrugsskik. Hvorfor hedder
det ikke den bedste landbrugsskik? Hvorfor skal landbruget
bare leve op til sådan en middelmådig gennemsnitsbetragtning
og ikke til det bedst mulige? Det er så også et spørgsmål,
som jeg ville stille miljøministeren, om det er noget, der er
overvejelser om i regeringen.
Kunne vi eventuelt i forbindelse med det her forslag,
som der jo ikke bliver problemer med at få igennem, forsøge
at hæve ambitionsniveauet, så vi ikke bare får fjernet
pesticider, der påviseligt er i et for højt indhold over
grænseværdien, men så vi også får alle de andre pesticider
formindsket eller gerne fjernet restindholdet, så vi altså
ikke stiller os tilfreds, som også hr. Jørn Dohrmann var inde
på, med, at pesticidrester er o.k., bare de ligger inden for
grænseværdierne?
Vil regeringen være med til at drøfte, hvordan vi
yderligere kan mindske indholdet af pesticidrester i
fødevarer, så det kommer ned på et så lavt niveau som
overhovedet muligt, så det lever op til den bedst
tilgængelige teknologi, så de gode danske erfaringer om at
undgå det og helt fjerne dem i fødevarer eventuelt kunne
blive realiseret i løbet af en kort årrække?
Kl. 16.00
(Kort bemærkning).
Helga Moos (V):
Det er bare lidt nysgerrighed. Jeg kender jo godt hr. Jørn
Jespersens holdning til restkoncentrationer, og den er fair
nok. Vi skal ikke have noget, der er usundt, men jeg vil
gerne høre, om den holdning til restkoncentrationer af
pesticider også gælder restkoncentrationer af de naturlige
pesticider.
Det er jo sådan, at man kan gå to veje. Man har den
mulighed, som økologerne bruger, nemlig at arbejde på at få
nogle planter, der virkelig er resistente. Vi har nogle
planter, der producerer nogle naturlige pesticider, og det
måler vi jo ikke for. Vi har ca. 10.000 forskellige slags
naturlige pesticider, og jeg vil høre, om det også er noget,
som vi skal til at arbejde med, sådan at vi ser på det i en
bred toksikologisk forståelse, eller om det bare handler om,
at hvis planterne gør det selv, er det godt, og hvis vi gør
det, er det skidt.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Det er da klart, at vi er interesseret i at undgå
indholdsstoffer i fødevarer, som er giftige, og som er
skadelige for miljø og mennesker, uanset om det er kunstigt
fremstillede kemikalier eller det er naturlige giftstoffer.
Jeg tror bare, man skal være opmærksom på, at de
planter, som udvikler forskellige modstandsstoffer over for
svampeangreb, insekter og dyr, der vil spise dem osv., har
haft de pågældende stoffer i århundreder og årtusinder.
Derfor er der en sandsynlighed for, at man har fundet ud af,
hvad det er for nogle planter, der er skadelige, og har
undgået at bruge dem.
Der er nogle planter, vi alle sammen ved vi skal holde
os fra, fordi de er erkendt meget giftige. Her tror jeg, at
der har udviklet sig en naturlig anvendelse af de pågældende
planter, der gør, at problemet ikke nødvendigvis er så stort.
Men det skal ikke stille sig i vejen for, at vi så også kunne
regulere for det, hvis der er anledning til at undersøge, om
der er den type af stoffer, som vi ikke er opmærksomme på,
naturligvis ikke.
(Kort bemærkning).
Helga Moos (V):
Det glæder mig, at hr. Jørn Jespersen har den
helhedsvurdering af tingene. Men jeg hæftede mig også ved, at
hr. Jørn Jespersen vurderede, at der var nogle planter, som
vi nærmest sådan havde vænnet os til at spise med
de resistensstoffer, som den type planter plejer at levere.
Og så er det jo nærliggende, at vi også i vores udvikling af
sprøjtemidler nærmer os det, som vi har vænnet os til at
spise. Så der altså er nogle muligheder for at bruge kemiske
stoffer, som vi ligesom har vænnet os til.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jamen jeg afviser jo heller ikke, at det kan være en relevant
diskussion. Jeg tror bare ikke, at der i det, fru Helga Moos
siger, er helt proportion mellem tingene.
Hvis man ser på, hvad der er kommet frem af eksempler
på, at planter og frugt, som vi har spist som fødevarer i
mange år, lige pludselig har vist sig at være giftige, uden
at vi vidste det, er der vistnok relativt få eksempler på
det. Hvis vi derimod ser på, hvad vi har godkendt af kunstigt
fremstillede kemikalier i tryg forvisning om, at de ikke var
farlige, og som vi efterfølgende har måttet forbyde og trække
tilbage, fordi de efter 10, 20, 30 år viste sig at være uhyre
giftige for miljø og for mennesker, så tror jeg stadig væk,
at den altovervejende del af problemet ligger hos de kunstigt
fremstillede kemikalier.
Dér, hvor det måske kunne blive en mere relevant
diskussion, er ved nogle af de nye gensplejsede planter, hvor
den egenskab, man splejser ind, er en øget modstandskraft,
som er rettet mod en enkelt skadevolder, men som viser sig at
have langt mere vidtrækkende og alvorlige konsekvenser. Jeg
tror, at vi ved de såkaldt naturlige egenskaber - så kan man
diskutere, om gensplejsede egenskaber, der er taget fra en
plante og ført ind i en anden, er naturlige - kan rende ind i
nogle ganske store problemer. Så hvis det er det, Venstre er
optaget af, er vi også meget parate til en diskussion om
denne problemstilling.
(Kort bemærkning).
Helga Moos (V):
Jeg synes, det lyder spændende, for når vi skal i gang med
GMO, bliver vi selvfølgelig også nødt til at tage stilling
til de spørgsmål.
Med hensyn til hvad der er giftigst, om det er det, vi
hælder på planterne, plantebeskyttelsesmidler, eller om det
er det, som planterne selv laver, fremgår det tydeligt af den
rapport fra 1998, der handler om, hvorvidt vi skulle lægge om
til økologi, og hvad det ville koste - nu kan jeg ikke lige
huske, hvad den hedder - at der er over, mener jeg, 20
dødsfald om året på grund af naturlige planteforgiftninger,
og at der var en margin på 1.000 ned til forgiftninger i
forbindelse med pesticider. Så der er virkelig forskel, det
er de naturlige plantestoffer, der er farligst.
Kl. 16.05
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jeg kender jo godt fru Helga Moos' synspunkter på det her -
vi har også nogle gange hørt om, hvor farlig kaffe er, og i
alt for store mængder er det sikkert ikke særlig godt - men
vi har bare en meget forskellig vurdering af proportionerne i
det her, hvor fru Helga Moos er meget optaget af de såkaldt
naturlige giftstoffer og deres farlighed, og jeg må indrømme,
at jeg er mere optaget af alle de kunstige kemikalier, der er
blevet fremstillet, på baggrund af de meget dårlige
erfaringer, vi har med dem. Men lad os tage diskussionen, så
må vi grave os ned i det og finde ud af, hvordan
proportionerne er.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Og så er det fru Elsebeth Gerner Nielsen som ordfører.
Elsebeth Gerner Nielsen (RV):
Det Radikale Venstre kan støtte lovforslaget, fordi det efter
vores vurdering betyder, at vi får højnet
beskyttelsesniveauet på en række vigtige områder. Men ligesom
andre ordførere har været inde på, så vi også gerne, at vi
generelt fik øget kravet til landbruget, og vi synes, det er
mærkeligt, at man inden for industrien taler om den bedst
tilgængelige teknologi, men når vi kommer til
landbrugsområdet, bliver det sådan mere følelsesladet, og så
taler vi i stedet for om god landbrugsskik og god
landbrugsetik.
Vi er også bekymrede for den generelle udvikling med
hensyn til pesticider i fødevarerne. Andre ordførere har
været inde på problemet med, at vi går lige til grænsen for
en række pesticider, og så bruger vi mange kræfter på at få
pesticidniveauet lige ned til grænseværdien. Det bedste ville
selvfølgelig være, at der overhovedet ikke var pesticidrester
i fødevarerne, og vores ambition er at få pesticiderne
fuldstændigt ud af alle fødevarer.
Hertil kommer, at det interessante i virkeligheden ikke
er, hvor højt pesticidniveauet er for de enkelte pesticider.
Det afgørende er det samlede pesticidtryk. Vi har gentagne
gange efterspurgt, at man begyndte at lave nogle
grænseværdier, hvor man tog højde for, at der var mange
forskellige pesticider, som forurenede, i det her tilfælde
fødevarerne.
Med andre ord er der al mulig grund til at forsøge at
arbejde for, at man vurderer, hvor meget vi samlet kan tåle
af de forskellige typer pesticider, og efter min bedste
overbevisning kan vi i virkeligheden ikke tåle noget, så det,
det drejer sig om, er at få pesticiderne fuldstændig væk.
Keld Albrechtsen (EL):
Det er et forslag, som er blevet karakteriseret som et lille
bitte fremskridt, og det er vi i Enhedslisten enige i, men
det er også ud fra et meget lavt ambitionsniveau. Det er ikke
noget, der for alvor rykker.
Andre ordførere har været inde på, at den eneste
forsvarlige målsætning inden for det her arbejde selvfølgelig
må være at få sprøjtemiddelresterne helt ud af fødevarerne.
Her vil jeg godt spørge ministeren, om det også er
regeringens målsætning, eller om regeringen har en lavere,
mindre ambitiøs målsætning.
Man kunne godt få den mistanke af forslaget, at det er
en mere slap målsætning, regeringen arbejder ud fra, men det
vil jeg altså godt bede ministeren besvare. Hvis det skulle
vise sig, at ministeren er enig med os andre i, at
pesticiderne skal ud af fødevarerne, kunne det jo give
anledning til, at vi diskuterede, hvordan vi så kommer videre
med nogle yderligere skridt i forhold til det her forslag,
f.eks. det, som fru Pernille Blach Hansen var inde på.
Fødevaredirektoratet har gjort opmærksom på, at man faktisk
burde kunne stoppe anvendelsen af et sprøjtemiddel, som var
taget under revurdering.
Kl. 16.10
Det er en kendt sag, at Kommissionen også har haft et
meget lavt ambitionsniveau på det her område gennem lang tid.
Det er skrækkeligt at se, hvordan de store
lobbyistorganisationer, der arbejder for den europæiske
kemikalieindustri, på det her område noterer sig en total
succes. Det er kemikalieindustrien, der styrer lovgivningen i
EU. Det er i hvert fald ikke de folkevalgte.
Det betyder, at der i øjeblikket ingenting sker. Det er
blevet nævnt, at Kommissionen ikke engang har været i stand
til at fremsætte et forslag - mig bekendt, fordi de
overvejelser, man havde i Kommissionen om dog at gøre noget,
ikke faldt i god jord hos kemikalieindustrien, og så opgav
Kommissionen.
Det er ikke så godt, og det skal vi i hvert fald ikke
ligge underdrejet for her i Danmark, så vi vil opfordre
ministeren til, at vi under udvalgsarbejdet undersøger,
hvordan vi kan få strammet op på lovforslaget og gøre det
bedre, end det er.
Det har været nævnt, at der er et samlet tryk på
menneskers sundhed, som skyldes alle de mange stoffer,
kemikalier, tilsætningsstoffer, vi bombarderes med. Men det
er jo ikke alene pesticider, det kommer også fra farvestoffer
og alt muligt andet, man propper i maden efterfølgende.
Det vil sige, at det samlede kemikalietryk er meget
stort, og det er jo ikke uden årsag, at vi har set en vækst i
udviklingen af allergier og kræftsygdomme i befolkningen i de
vesteuropæiske og nordamerikanske lande. Det er, fordi vi
udsætter mennesker for en større kemikaliepåvirkning. Det er
i hvert fald en af forklaringsfaktorerne ved siden af
tobakken.
Derfor er det et spørgsmål om at sikre befolkningens
sundhed, og derfor bør der ikke være nogen som helst
undskyldning for ikke at ville være med til at fremrykke
indsatsen.
Det håber jeg også at få en klar tilkendegivelse fra
ministeren om, for hvis vi kan arbejde ud fra den fælles
målsætning i Folketinget, at det, det handler om, er at lægge
en strategi for at få kemikalierne ud af fødevarerne, er det
da ikke så dårligt. Så jeg håber og ser frem til ministerens
svar.
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
Kristeligt Folkeparti er positive over for forslagets
intention om at sikre bedre mulighed for at revidere
godkendelsen af plantebeskyttelsesmidler.
Det er vores opfattelse, at det bør være
forsigtighedsprincippet, der er udgangspunkt for lovgivning
og regler på området. Selv om det princip kan være vanskeligt
at holde i hævd, når man kender den hastige udvikling på
området og efterfølgende pres for at godkende produkter, er
det ikke desto mindre vores ønske helt at forhindre behovet
for revurdering.
Når verden nu engang ikke er perfekt og
forsigtighedsprincippet er vanskeligt at opretholde i
praksis, er vi derfor også helt enige i, at det er nødvendigt
at tilpasse sig den ny viden. Kristeligt Folkeparti finder
det helt rigtigt at gøre det muligt at revurdere godkendelser
af produkter, hvor ny viden afslører utilsigtede
konsekvenser.
Sluttelig skal jeg understrege, at vi ikke ønsker, at
dette forslag indirekte skal være med til at skabe grobund
for en mere liberal holdning til selve godkendelsen, fordi
man med dette forslags gennemførelse har mulighed for at
revurdere godkendelsen. Vi mener, at der tydeligvis er behov
for at gøre det endnu bedre, før vi overhovedet tillader
godkendelse af plantebeskyttelsesmidler. Det håber vi at
forslagsstilleren er indforstået med.
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Jeg vil gerne indlede med at sige tak til ordførerne for de
gode, og jeg vil også kalde det positive og konstruktive
kommentarer til lovforslaget, som først og fremmest, som det
også er blevet nævnt af nogle ordførere, handler om at sikre
en høj fødevaresikkerhed for forbrugerne.
Niveauet for, hvor små rester af
plantebeskyttelsesmidler der må findes i fødevarer og
foderstoffer, er jo underlagt en stringent regulering både
nationalt og i EU, og der sættes løbende nye grænseværdier
for det tilladte restindhold af pesticider i fødevarer.
Spørgsmålet, som jeg nok hører nogen stille, om vi helt kunne
forlade det, så der slet ingen pesticider var, skal jeg nok
komme tilbage til.
Jeg tror, det var hr. Jørn Jespersen, der brugte udtrykket, at man ikke altid skulle rette sig efter eksperter, og selv om eksperter accepterede et vist niveau, skulle man lade være med at lytte til det. Jeg skal nok komme tilbage til det, for der er flere, der har spurgt om det.
Kl. 16.15
Nye grænseværdier kan være nationalt foranlediget, men
vil typisk være et resultat af en EU-revurderingsproces. Og
den ny værdi kan være begrundet i ny viden om et middels
virkning eller skyldes manglende data, som er krævet
indleveret tidligere.
Lovforslaget, vi har her, er en udvidelse af muligheden
for, at der i disse situationer kan ske ændring eller
tilbagekaldelse af godkendelsen af et
plantebeskyttelsesmiddel, selv om den 5- eller 10-årige
godkendelsesperiode ikke er udløbet.
Bestemmelsen har således - og det vil jeg godt
understrege - til formål at sikre, at grænseværdierne i
fødevarer overholdes. Dette kan enten ske ved, at den lovlige
dosering nedsættes i godkendelsen, hvis det er muligt, eller
ved at godkendelsen fuldstændig tilbagekaldes.
Med lovforslaget sikres så endvidere, at vi kan agere i
situationer, hvor der opstår en begrundet formodning om, at
restindholdet af et plantemiddels aktive stof i fødevarer og
foderstoffer udgør en risiko for menneskers eller dyrs
sundhed.
Bestemmelserne kan f.eks. finde anvendelse, hvor
myndighederne får en begrundet mistanke om akut giftighed af
et stof, eller hvis der fremkommer ny viden om en forstærket
giftighed af forskellige pesticidrester.
Bestemmelsen giver de danske myndigheder mulighed for at
reagere nationalt med et indgreb uden - vil jeg godt sige til
hr. Jørn Dohrmann - at skulle afvente en eventuel beslutning
i EU på fødevareområdet. Det er i hvert fald en god ting. Jeg
tror også, det var det, hr. Jørn Dohrmann efterspurgte, at
man nationalt vil have den mulighed.
Fødevare- og foderstoflovene indeholder tilsvarende
bestemmelser om markedsføring af fødevarer og foderstoffer.
Man må jo sige, at med lovforslaget bringes de to områder nu
i harmoni med hinanden.
De nævnte bestemmelser i lovforslaget omfatter kun
produkter indeholdende aktivstoffer, der endnu ikke er
optaget på direktivets bilag 1, den såkaldte positivliste.
For midler, hvor aktivstoffet er på positivlisten, er der
allerede fornøden hjemmel i lovgivningen til at gribe ind.
Forslagets § 33, stk. 6, åbner mulighed for at
gennemføre revurdering og eventuel tilbagekaldelse, når det
er nødvendigt for at gennemføre andre EU-regler. Som
eksempler kan nævnes forpligtelser som følge af
præparatdirektivet og et eventuelt kommende direktiv om
risiko- og sikkerhedssætninger, altså dér, hvor man går ind
og mærker og anbefaler og beskriver, hvilke forholdsregler
man skal tage.
Endelig åbnes der mulighed for i tilfælde, hvor
godkendelsen ændres eller tilbagekaldes, at regulere
eventuelle restlagre af plantebeskyttelsesmidler i salgs- og
brugerled for at forhindre, at sprøjtede afgrøder senere
bliver solgt som fødevarer i strid med de nye grænseværdier
for restindhold, eller for at opfylde kommende EU-regulering.
Samlet kan man altså konstatere, at lovforslaget
bidrager til et højere beskyttelsesniveau, hvad angår
fødevaresikkerheden og dyrs sundhed.
Så har der været et par spørgsmål, som jeg godt lige vil
give et par ord med på vejen. Jeg tror, at det var fru
Pernille Blach Hansen, der sagde, at i Fødevaredirektoratets
høringssvar havde man udtrykt nogle betænkeligheder.
Jeg tror, jeg lige vil benytte mig af at citere, hvad
der står heri, for det er jo rigtigt nok. Det, der står heri,
er:
»Fødevaredirektoratet er meget positiv over for det nye
lovforslag, men der kan også være en svaghed i den nu
foreslåede revurderingsordning, da anvendelsen af et pesticid
synes at kunne fortsætte i primærproduktionen under
revurderingsperioden, også selv om revurderingen sker, fordi
der er usikkerhed om, hvorvidt de producerede fødevarer er
lovlige efter fødevareloven.«
Det er jeg også meget optaget af, og jeg vil da også
sige, at den drøftelse vil vi have med Fødevareministeriet.
Det, man bare lige skal konkludere på det her, er jo så, at
hvis man nu f.eks. skal tilbagekalde et pesticid, mens man er
inde og risikovurdere det, betyder det selvfølgelig også, at
der kan blive en stribe midler, man først tager ud af
markedet og, når man så er færdig med at kigge på det, så
tager dem ind igen.
Den diskussion synes jeg da vi skal tage. Jeg er ikke
sikker på, om det er praktisk gennemførligt, men det er
klart, at så høj en sikkerhed, vi overhovedet kan få for
fødevarerne, er også i regeringens interesse. Så jeg er meget
enig med fru Pernille Blach Hansen, og jeg synes, at det er
en god idé, at vi prøver at vende spørgsmålet: Hvilke
muligheder kan vi få i det?
Jeg kan ikke i dag svare på, om det er muligt også rent
retssikkerhedsmæssigt at lave, men jeg er meget villig til,
at vi prøver at kigge på det.
Kl. 16.20
Hr. Jørn Jespersen siger jo netop, og det synes jeg er
præcis sagt, at det er et politisk valg, om man går ind og
siger: Må der overhovedet bruges pesticider, lidt pesticider
eller flere pesticider?
Jeg synes, vi skal huske lige først at sige, at
landbruget har jo i de sidste 10 år haft virkelig gode
resultater både på pesticidforbruget og også med
behandlingshyppigheden, og det er selvfølgelig godt; vi skal
videre ad den vej.
Det var fru Helga Moos, der nævnte Bichel-rapporten, som
jo indeholder en lang række andre tiltag. Men iblandt de
ting, som man omtaler i Bichel-rapporten, er jo også, at man
mener, man kan komme længere ned endnu i
behandlingshyppigheden og i pesticidforbruget, samtidig med
at man har den samme økonomi i det som i dag. Og jeg er helt
enig i, at den vej skal vi da. Der er stadig væk et stykke
vej at gå, og det skal vi hjælpe hinanden med.
Jeg vil godt tage det op på den måde, at vi skal jo ind
og diskutere pesticidhandlingsplanen nu her, den skal jo
revurderes, det er det, vi er i gang med, og dér er der
selvfølgelig mulighed for at tage alle de ting op. Og jeg er
klar til en åben drøftelse også med Miljø- og
Planlægningsudvalget, hvor jeg kan fortælle lidt om, hvilke
ting jeg ser, og skal høre synspunkter fra Miljø- og
Planudvalget; det synes jeg kun er godt.
Jeg tror, jeg kan sige omkring både det, der kom fra hr.
Keld Albrechtsen, og det, der kom fra hr. Jørn Jespersen, at
det ville jo nok være at overtolke, det er at overtolke
ministerens udtalelser, hvis det også skulle gå efter, at
ministeren lægger op til, at der slet ingen pesticider skal
bruges. Men jeg er af den opfattelse, at dels ud fra
Bichel-udvalget, som jeg jo meget ofte har rost her også fra
talerstolen, og dels ud fra de resultater, vi ser, hvor vi
teknologisk bliver dygtigere og dygtigere, så skal det bevæge
sig i den retning, at vi får færre og færre pesticider; det
er jeg sådan set meget enig i.
Men jeg tror, det er for langt at gå i det her øjeblik,
selv om det kunne være ønskeligt, at vi kom så langt ned. Så
den melding, jeg kommer med her, er selvfølgelig at fortsætte
den udvikling, der er med Bichel-udvalget, og fortsætte den
udvikling rent teknologisk, som jeg i øvrigt synes dansk
industri og produktion af landbrugsmaskiner virkelig kan
roses for.
Jeg havde selv fornøjelsen at se det på Agromek i
Herning i går, og jeg må nok sige, at det er flotte
resultater, vi ser deroppe. Så lad os håbe, det går i den
retning.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jeg synes, man skal skelne mellem to forskellige ting, som
indgår i debatten. For det første: Hvordan må man, efter
hvilke regler må bruge pesticider i jordbruget? Og det andet
er: Hvad er målsætningen for restindhold eller intet
restindhold i fødevarerne? Og det er klart, at der er en
snæver sammenhæng mellem de to ting, men det handler jo også
om, hvornår man sprøjter, på hvilken måde, osv.
Det, jeg har været optaget af her, er, at der faktisk
mellem SF og den tidligere regering var en aftale om, at vi
sammen og målrettet arbejdede efter at komme hen i en
situation, hvor restindholdet i fødevarer var nul. Det er
klart, at det gør man ikke fra den ene dag til den anden,
bortset fra i økologien.
Det, jeg kan høre på miljøministeren nu, er, at den
målsætning har den nuværende regering ikke. Det var altså en
af konsekvenserne af regeringsskiftet, at målsætningen om at
undgå pesticider i fødevarerne er forsvundet.
På den anden side kunne jeg høre på Dansk Folkeparti, at
det var i og for sig en målsætning, der var sympatisk for det
parti. Derfor vil jeg spørge hr. Jørn Dohrmann: Kunne man
forestille sig, at oppositionen sammen med Dansk Folkeparti
kunne genoprette den målsætning og sætte gang i en
handlingsplan, der gør, at vi nærmer os den og når den på et
tidspunkt?
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Så er det hr. Keld Albrechtsen for en kort bemærkning.
Og så tror jeg ikke, at det er helt efter bogen at
stille spørgsmål til hr. Jørn Dohrmann. Men vi kan jo tage en
anden runde.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jeg vil spørge ministeren og også gerne hr. Dohrmann, for der
er jo også er mulighed for at komme videre ved hjælp af et
flertal i Folketingssalen, men jeg vil godt spørge
ministeren, for jeg opfattede ikke ministerens svar som
krystalklart, jeg opfattede det sådan, at vi er enige om, at
vi skal gå fremad i denne sag mod færre pesticider, men hvad
angår selve målsætningen, forstod jeg egentlig ikke, hvad det
var, ministeren sagde.
For jeg gik da ud fra, at vi var enige om, at
pesticidrester ikke hører hjemme i fødevarer. Det vil sige,
at den politiske målsætning må da være at få pesticidrester
væk fra fødevarerne. Giftstoffer har ikke noget at gøre i
fødevarer; det var bare det, jeg efterlyste en principiel
tilkendegivelse af. Så kan der måske være nogle
vanskeligheder, for i det konventionelle landbrug har vi
stadig pesticider på markerne.
Men jeg synes da godt, ministeren kunne give den
tilkendegivelse, at regeringen er enig i, det håber jeg da,
at pesticider principielt ikke har noget at gøre i
fødevarer.
Kl. 16.25
(Kort bemærkning).
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Nu er det jo ikke så meget, hr. Keld Albrechtsen ikke lige
ved om det her, så jeg kan allerede høre på de spørgsmål, hr.
Keld Albrechtsen stiller, at han er helt velbevandret i,
hvad det er ministeren mener. Det synes jeg kun er fint.
Jeg kæder det lige sammen med hr. Jørn Jespersen, for
med hensyn til den dér vinkling, der kom et kort øjeblik om,
at det var så det, der skete ved regeringsskiftet, vil jeg
bare sige til både hr. Jørn Jespersen og hr. Keld
Albrechtsen, at hvis jeg har oplevet noget som miljøminister,
så er det at have set utrolig mange målsætninger, hvor den
eneste ting, man kan sige om dem, er, at de er aldrig blevet
til noget. Og det er ikke et succeskriterium for regeringen,
at man opstiller nogle målsætninger, man aldrig får omsat til
praktisk politik, det kan jeg sige.
Derfor vil man hele tiden opleve, at regeringen - det
sagde jeg faktisk også, og det er jo lidt nyt, at vi ikke er
enige om det, hvis det er tilfældet - jeg nævnte netop præcis
Bichel-udvalget, og Bichel-udvalget beskriver netop, at man
ikke fuldstændig kan undgå at bruge pesticider.
Hvis man går ind og kigger efter, hvad det ville betyde,
så ved man blandt andet, at økonomisk ville det betyde meget,
ekstremt meget. Jeg kan ikke helt huske hr. Jørn Jespersens
tale, dengang man behandlede Bichel-udvalget. Jeg kan huske,
at hr. Keld Albrechtsen ikke var her og derfor ikke holdt
nogen tale, så derfor går det bedre med det. Men jeg vil bare
sige, at jeg forfølger stadig væk det mål, som i øvrigt også
er beskrevet af Bichel-udvalget, at vi kan komme længere ned
i anvendelsen af pesticider og dermed også pesticidrester i
fødevarer. Men vi må også være realistiske og se, at det er
en balance, et krydspunkt, kunne man kalde det, nemlig også
et spørgsmål om, hvordan der er økonomi i det og konkurrence
i det.
Sådan er det jo nu engang, at man er nødt til at tage
begge ting med, når man giver det en balance. Og det har
intet at gøre med, at vi ikke gør alt, hvad vi kan, for at
nedbringe anvendelsen af pesticider og dermed også
pesticidrester. Men vi er også bare nødt til at sige til
hinanden, at det er jo vigtigt, at man ikke har nogle
målsætninger, som man aldrig vil kunne nå, men at man skal
holde dem på et niveau, hvor man også kan nå dem.
Og jeg vil sige: Den linje, der ligger fra den nuværende
regering - jeg er ikke sikker på, at det er det samme som fra
SF's side - men den linje, der ligger fra den nuværende
regering på pesticidområdet og til den daværende regering på
pesticidområdet, ja, det skulle være helt nyt for mig i hvert
fald, hvis den har ændret sig, sådan at den daværende
regering var kommet længere med de midler end den nuværende
regering, al den stund jeg har arvet den
pesticidhandlingsplan. Og jeg kan da næppe forestille mig, at
det er en pesticidhandlingsplan, der havde nogle ulykker lige
det sidste år, hvor den løb.
Så altså jeg kan kun sige, at det fuldstændig er en
politik, der er arvet, og den fortsætter vi. Nu kommer der en
ny. Vi skal lave en her i foråret, og der er det klart, at
der tager jeg gerne en drøftelse med alle partier. Men jeg
synes, det er for tidligt at tage diskussionen i
Folketingssalen i dag. Nu laver vi det her lovforslag, så
tager vi behandlingen bagefter. Den tager jeg gerne med
Folketingets partier.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Miljøministeren siger, at vi andre ikke skal gøre os alt for
kloge på, hvad miljøministeren mener. Det kunne jeg heller
ikke drømme om; jeg har tit og ofte meget svært ved at finde
ud af, hvad miljøministeren mener, og det gælder også i denne
her sag.
Så det, jeg egentlig efterspurgte, var et svar på, hvad
miljøministeren mener. Det var på ingen måde et forsøg på at
udlægge teksten, men at få en tekst.
Det, jeg kunne forstå indirekte, var, at når det drejer
sig om at nedbringe brugen af pesticider i jordbrug, vil
regeringen meget gerne være med til at nedbringe den, og det
er fint. Det er ikke sikkert, at det er ambitiøst nok i
forhold til, hvad vi gerne ville, men bevægelsen, retningen
er jo i hvert fald rigtig.
Det, jeg taler om, er målsætningen med hensyn til
restindhold i fødevarer. Og der eksisterede altså, hvad enten
miljøministeren er klar over det eller ej, en målsætning
under den tidligere regering i kraft af en aftale med SF om,
at målsætningen, man skulle arbejde hen imod, var nul indhold
af pesticidrester i fødevarer. Og jeg forstår, at den er der
ikke mere.
Miljøministeren kan selvfølgelig have ret i, at
målsætninger, der ikke bliver opfyldt, er ikke meget bevendt.
Men at det skulle være bedre slet ikke at have nogen
målsætninger, er dog alligevel en ret interessant
betragtning. Jeg ved ikke, om man kan udtrykke det på den
måde, at den nuværende regering har ingen målsætninger. Til
gengæld bliver de overholdt.
Kl. 16.30
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Ministeren henviser diskussionen, den mere principielle
diskussion, til, når vi skal diskutere den kommende
pesticidhandlingsplan. Det synes jeg også er en god idé, og
vi har fra Enhedslistens side presset meget stærkt på, og det
vil vi stadig væk gøre, for at vi får en god
pesticidhandlingsplan. Så det er godt nok, at vi får den
diskussion i gang.
Men jeg vil så bare bede ministeren præcisere, at i den
diskussion har vi altså to spørgsmål. Det ene spørgsmål er:
Hvilke pesticider kan man så få tilladelse til at bruge på
markerne? Og det andet spørgsmål er: Må de pesticider, der
bruges på markerne, så komme videre til fødevarerne?
Hvad det sidste angår, synes jeg da, at det må være
indlysende, at man må kræve, at så længe der bruges
pesticider på markerne, følger ikke deraf, at så må de også
komme videre i fødevarerne. Tværtimod følger deraf, at så må
man bruge teknikker, der sikrer, at de ikke kommer videre til
fødevarerne.
Det er den målsætning - jeg ved ikke, om jeg har
udtrykt mig uklart - men det er den målsætning, som jeg håber
vi kan få tilsagn fra ministeren om at man vil genoprette.
Så vil jeg minde ministeren om, at den tidligere
regering tillod jo desværre med ministerens partis støtte, at
man fik medicinrester ind i maden. Det var ikke heldigt, men
derfor synes jeg også, det er sådan nogle ting, vi skal kigge
på at få ud af maden.
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Men jeg må sige til hr. Keld Albrechtsen, at først og
fremmest er det helt klart spørgsmålet, dels hvor mange
pesticider og hvilke man må bruge, det er ét spørgsmål, og
dels er det grænseværdierne. Det er jo sådan set det, vi
diskuterer i dag.
Og her har vi muligheden for at gribe ind, endda når vi
mener, at der er en risiko, altså en formodet, en begrundet
mistanke om det; så den diskussion har vi selvfølgelig. Men
at kunne afgøre, hvordan den grænseværdi ville være i
fremtiden, det tror jeg vi skal lade komme an på en dybere
debat. Jeg siger kun, at jeg forstår godt, der er to
spørgsmål i det.
Til hr. Jørn Jespersen vil jeg kun sige: Ja, jeg kan jo
ikke helt vide, hvad det er for aftaler, SF har haft med
regeringen. Nå jo, altså jeg synes også, det havde været
rimeligt, at man havde taget mig med på råd, for så var det
gået bedre, men det er noget helt andet. Men det kan jeg ikke
vide noget om, så derfor vil jeg kun sige til hr. Jørn
Jespersen: Den pesticidaftale, der ligger i dag, har jeg jo
arvet og taget til mig. Jeg har endda sagt: Det er i orden,
den står jeg ved. Nu går vi så ind og skal genforhandle den
her i foråret.
Så jeg mener bare, at sådan ligger landet jo, at jeg
kender den pesticidhandlingsplan, der ligger, og den har jeg
stået ved, indtil vi nu revurderer den. Så må vi nu se på
det, når vi revurderer den her i foråret, og det er det altså
for tidligt at sige noget om endnu.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Ministeren kunne udmærket kende til den aftale, der lå, med
en målsætning om at komme hen i en situation, hvor der ikke
er sprøjtemiddelrester i fødevarer. Den blev skam
offentliggjort og er tilgængelig, og jeg skal meget gerne
sende et eksemplar til ministeren, hvis det kan inspirere. Så
den er der al mulig grund til at være opmærksom på. Det var
en rigtig god aftale.
Jeg føler mig ikke overbevist om, at den var blevet
endnu bedre ved, at miljøministeren og hans parti på
daværende tidspunkt var kommet med. Alene af den grund, at
han i dag udtrykker stor afstandtagen fra overhovedet at have
målsætninger.
Det er interessant, at en minister slet ikke vil vove
sig ud i at have nogle målsætninger på et meget vigtigt
fødevaresikkerhedsområde, og det er i hvert fald ikke
inspireret af det erhvervsliv, som ministeren ellers taler
meget om. Der arbejder man jo meget konsekvent med målsætning
og handlingsplaner og opfølgninger osv. på det. Men at have
målsætninger er altså ikke noget, der falder i regeringens
smag, kan jeg forstå. Det kan man måske også godt forstå ud
fra politikken.
Men jeg skal bare sige: Lad nu være at blande brugen af
pesticider og pesticidhandlingsplanen, som vedrører brugen
ude i landbruget, sammen med målsætningen for fødevarerne.
Det er det sidste, vi har spurgt til, og jeg forstår, at
konklusionen er: Regeringen har svigtet den tidligere
målsætning og har ikke nogen med hensyn til restindhold af
pesticidrester i fødevarer. Det synes jeg er trist.
(Kort bemærkning).
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Det sker jo en gang imellem, og det sker sådan set ret tit,
synes jeg, når vi har debatten, at man ligesom skal skabe et
konfliktområde, man ikke har.
Man kunne fristes til at spørge hr. Jørn Jespersen: Er
der noget galt i den pesticidhandlingsplan, der ligger lige
nu, som ministeren har sagt igen og igen, at den står han
ved? Hvis der er det, så synes jeg da, hr. Jørn Jespersen
skulle gå med ind, når vi nu her til foråret diskuterer
pesticidhandlingsplanen, og diskutere den og så prøve at
fremføre sine synspunkter dér og påvirke den.
Kl. 16.35
Det er da alligevel mageløst, at jeg skal stå her fra
talerstolen og sige: For det første, at vi har godtaget, vi
har videreført den pesticidhandlingsplan, der ligger nu; for
det andet, at vi nu her til foråret skal lave en revurdering
af den; for det tredje, at jeg indbyder Folketingets partier
til at være med og vil gerne have en snak med dem om det.
Hvis nogen følger den her debat, så må det da stå
lysende klart, at SF kan simpelt hen ikke klare, at der
ligger et forslag her, der er godt for pesticidområdet,
nemlig at vi her laver nogle gode ting, hvor vi altså i hvert
fald går ind og siger, at vi lader forsigtighedsprincippet
spille ind. Det er lige før, det ikke kan komme over hr. Jørn
Jespersens læber, at det her det er et godt forslag. Det
synes jeg altså er lidt ærgerligt. I stedet for skal jeg
skydes alle mulige motiver i skoene.
Så hr. Jørn Jespersen ved godt, hvad det er, jeg siger.
Derfor skal jeg kun sige til hr. Jørn Jespersen: Én ting er,
at jeg godt kunne høre på hele talen lige før, at det var
svært at forstå det, når man ikke fik det at vide. Men man
skal altid huske, at når et budskab skal gå rent ind, er det
ikke nok, at budskabet er klart; det skal også være sådan, at
man er indstillet på at modtage det. Og det tror jeg altså er
det, det kniber lige med her. Jeg håber, at det bliver bedre,
når vi i foråret revurderer hele pesticidhandlingsplanen.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Og så er det hr. Jørn Dohrmann i anden runde - som ordfører.
Jørn Dohrmann (DF):
Jeg ville ellers lige have stillet et lille spørgsmål til
ministeren, om han ikke bare kan bekræfte, nu er vi i gang,
at hvis SF har følt, at det var så stort et problem, om det
så ikke kunne have været indført noget før med den tidligere
regering, hvor SF har siddet med en del magt.
Så vil jeg også sige til hr. Jørn Jespersen: Jamen det
her er et skridt, som vi tager nu, og det støtter vi fuldt
ud. Det har vi jo sagt. Jeg sagde også i ordførertalen, at
det er et skridt, som vi tager, og det støtter Dansk
Folkeparti. Så må vi se, hvor langt vi kommer bagefter, når
vi skal have den her pesticidhandlingsplan, som vi er i gang
med at kigge på nu, op til revurdering.
Så vi synes, det er et godt skridt, at vi nu er i gang.
Som sagt, så må vi se, hvor langt vi kommer.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Så er det hr. Jørn Jespersen - også som ordfører.
Jørn Jespersen (SF):
Miljøministeren spørger: Er der noget galt i den nuværende
pesticidhandlingsplan, som regeringen har tilsluttet sig?
Ja, det synes vi der er. Vi synes, den er alt for uambitiøs.
Vi er heller ikke med i den. Det er jeg ikke klar over om
miljøministeren ved. Men det er faktisk ikke en plan, der var
et flertal i Folketinget bag; det var SR-regeringens plan.
Vi sagde til den daværende miljøminister, at det ville
vi meget gerne forhandle om med henblik på at gøre den mere
ambitiøs, at nedsætte pesticidbehandlingshyppigheden, at
nedsætte trykket i det hele taget. Men det var regeringen
ikke interesseret i, fordi man vurderede, at højrefløjen i
Folketinget ville svække den, og vi ville gerne stramme den,
og derfor lå man sådan set meget lunt i svinget med det
niveau, man havde valgt. Men det var ikke vores
ambitionsniveau. Så der er noget galt.
Med hensyn til de forhandlinger, miljøministeren vil
indbyde til: Jamen vi kommer meget gerne, og vi skal nok være
konstruktive. Vi vil meget gerne presse yderligere på for at
få omsat handlingsplanen til virkelighed og for at få den
gjort så ambitiøs som overhovedet mulig.
Så siger miljøministeren, at SF kan næsten ikke klare,
at der her ligger et godt forslag. Jo, men jeg sagde da i min
tale, at jeg synes, det var et lille fremskridt, og det ville
vi støtte. Så det kan jeg sagtens klare. Jeg er såmænd vant
til at klare så meget mere.
Men det er jo bare ikke en løsning på at skaffe en høj
fødevaresikkerhed, for sagen er, at i dag kan man ikke undgå
pesticidrester i sine fødevarer, medmindre man køber økologi.
Sagen er, at de eksperter, som har rådgivet, og som foretager
undersøgelserne, undersøger kun et enkelt stof og kommer frem
til, at det her niveau tror vi folk kan klare. Men sandheden
er jo, at vi alle sammen i kraft af de mange forskellige
fødevarer, vi spiser, får 50, 60, 70 forskellige pesticider i
forskellige mængder, og hvem ved, om vi kan klare
kombinationseffekten af dem alle sammen? Det er der ingen der
ved.
Det er derfor, jeg var enig med hr. Jørn Dohrmann i, at
man selvfølgelig ikke bare skal følge eksperterne. Det er et
spørgsmål om, hvilke eksperter, hvilken ekspertviden man
vælger at lægge vægt på, og så må man selv træffe en
selvstændig politisk beslutning. Jeg synes bare, det ville
være fornuftigt at benytte et forsigtighedsprincip og sige,
at vi vil af med pesticidresterne, når det nu kan lade sig
gøre.
Det var jo derfor, jeg spurgte, om det også var
regeringens målsætning. Det var det ikke. Så har jeg spurgt
Dansk Folkeparti, som holdt en, synes jeg, meget kritisk tale
i forhold til forslaget og med et meget højt ambitionsniveau.
Derfor håbede jeg, at Dansk Folkeparti mente noget med det,
de sagde, at Dansk Folkeparti ville være med til at bruge
sine mandater til at sikre, at det flertal, der jo
tilsyneladende er i Folketinget, som gerne vil gøre mere, end
der nu er lagt op til med henblik på at nedbringe indholdet
af pesticidrester i fødevarer, manifesterede sig og sagde: Vi
vil meget videre. Vores målsætning er, at der ikke må være
pesticidrester i fødevarer, for det kan lade sig gøre.
Kl. 16.40
Miljøministeren sagde: Det kan jo ikke lade sig gøre.
Jo, det kan. 40 eller 50 pct. af de fødevarer, der er på
markedet, som er konventionelt dyrket, indeholder ikke rester
af pesticider. Det er da kun et spørgsmål om god
dyrkningsteknik, det er et spørgsmål om præcise regler; så
kan det lade sig gøre.
Vil Dansk Folkeparti være med til at fremme den
udvikling, eller holder man bare en smuk tale og falder så
ned som de sædvanlige små lam i løbet af 10 minutter?
(Kort bemærkning).
Jørn Dohrmann (DF):
Jo, men hr. Jørn Jespersen må jo også være klar over, at det
her det er, som jeg startede med at sige, ét skridt på vejen,
og det skal man tage, som det er. Men man skal også være
realistisk med hensyn til, om det kan lade sig gøre, når man
siger, at nu vil vi have nul, eller hvad det er man vil bilde
folk ind fra talerstolen. Det er derfor, vi siger, at det
skal være realistisk overvejet med de eksperter.
Man skal ikke stole blindt på de eksperter, der sidder
rundtomkring. Derfor skal man som sagt være realistisk, når
man går ud og udtaler sig, og derfor kommer jeg heller ikke i
dag og siger, at vi skal have en nulgrænse, eller hvad vi
skal have. Vi vil se på, når man tager det op til revision:
Hvor langt kan vi gå? Hvad er godt for forbrugerne? Hvad er
godt for borgerne rundtomkring i Danmark? Man skal ikke stå
og bilde dem noget ind, man ikke kan holde, og det tror jeg
heller ikke SF er interesseret i.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Sådan en gang udenomssnak. Nu må vi se på, hvad der er godt
for forbrugerne, siger hr. Jørn Dohrmann. Betyder det, at
Dansk Folkeparti har en overvejelse om, at en vis mængde
pesticidrester i fødevarerne kan nu godt være godt for
forbrugerne? Er det nogle eksperter af den karakter, hr. Jørn
Dohrmann vil sætte sin lid til? Hvor meget skal de have af
den ene slags pesticid og hvor meget af den anden?
Jeg gik ud fra som en selvfølgelig forudsætning, at det,
der er godt for forbrugerne, er at undgå pesticider i
fødevarerne. Men det er altså ikke Dansk Folkepartis
forudsætning.
Så siger hr. Jørn Dohrmann: Jamen vi skal også tage ét
skridt ad gangen. Men hvis man ikke kan overskue mere end ét
skridt ad gangen, så kan jeg da godt forstå, at man er nødt
til at indskrænke sig til det. Nu tager vi lige et skridt
frem, og så ser vi, om vi vælter, eller hvad der sker.
Jeg troede bare, der var en chance for, at også Dansk
Folkeparti måske kunne overveje 2, 3, 4 skridt ad gangen uden
at blive alt for nervøse. Men det kan jeg forstå, det kan man
ikke. Et lillebitte fremskridt er, hvad man kan overskue, og
ethvert ambitionsniveau derudover er for meget.
(Kort bemærkning).
Jørn Dohrmann (DF):
Hr. Jørn Jespersen ved jo udmærket godt, at der findes mange
naturlige stoffer i de forskellige ting. Dermed kan man jo
heller ikke sige, at alt skal være forbudt eller alt skal
være tilladt. Så man er nødt til at vurdere hver enkelt sag.
Det er jo heller ikke sådan, hvis man har tusind
kemikalier, at så man venter med at forbyde nogle ting,
indtil alle tusind er undersøgt. Så tager man dem ét ad
gangen, eller også tager man 60 kemikalier, eller hvordan man
nu stiller det op. Men man kan tage ét ad gangen; det synes
vi fra Dansk Folkepartis side. Når vi kender nogle
resultater, når vi har nogle fakta at gå ud fra, bruger vi
dem så langt, som vi overhovedet kan komme. Det er det, vi
bruger som grundlag for det.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Det hænger overhovedet ikke sammen. Nu skal vi tage ét stof
ad gangen og vurdere det, og nu skal der fakta på bordet. Det
var da en pludselig tillid til eksperterne, der nu kommer
frem. Nu skal vi have fakta at arbejde ud fra. Nu kan vi ikke
træffe nogen som helst politiske beslutninger, medmindre der
er fakta.
Men det, der er et faktum på det her område, er, at de
eksperter, som hele lovgivningen baserer sig på, er
toksikologer, som har lavet forsøg med fuldstændig uskyldige
mus og rotter, indtil de er døde af det, så dividerer de med
en vis faktor, og så kommer de frem til, hvor meget hr. Jørn
Dohrmann kan tåle. Er det et faktum, som hr. Jørn Dohrmann er
særlig tryg ved? Så vil jeg sige, at så har vi fået
konstateret i dag, at Dansk Folkeparti har en ubegrænset
mistillid til eksperter, undtagen toksikologer, der slår mus
ihjel. Der skal nok komme fakta fra den side. Vorherre
bevares!
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Jo, altså det, det er tankevækkende ved den debat, der er ved
at udvikle sig nu, og sådan må det så være, at nu er vi så
ovre i Fødevareministeriets ressort, og vi er så begyndt at
diskutere fødevarepolitik. Det kan vi selvfølgelig også gøre.
Sådan er det jo. Men det ligger langt væk fra lovforslaget,
det må jeg jo sige.
Kl. 16.45
Jeg er nødt til at sige, at hvis vi holder os til det,
forslaget drejer sig om omkring pesticider, så ved hr. Jørn
Jespersen til fuldkommenhed eller burde vide det, at
Bichel-udvalget netop opererede med forskellige scenarier,
der fortalte, hvor meget mængden af de pesticider, man
anvendte, ville betyde for udviklingen i Danmark både med
hensyn til landbrugseksport og produktionsmuligheder osv.
Der stod det allerede lysende klart, at man ikke - som
nogle ønskede det inden da - kunne gennemføre et fuldstændigt
ophør af brug af pesticider.
Det er noget særegent, når vi sidder eller står, eller
hvad vi nu gør, og diskuterer pesticider, at diskussionen
drejer sig om, i hvor høj grad en fødevareproduktion vil
kunne resultere i fødevarer uden nogen pesticidrester. Jeg
forstår, det hedder »nogen pesticidrester«.
Man skal i hvert fald have en meget, meget grundig viden
for at kunne garantere fra en talerstol, at det skal kunne
lade sig gøre at producere fødevarer, uden at en eneste af
disse fødevarer indeholder en pesticidrest, samtidig med at
man bruger pesticider. Jeg siger det kun.
Det er en debat, som i høj grad hører hjemme i et
fødevareudvalg og et fødevareministerium. Nu tager vi den så
også her, når vi diskuterer. Men jeg forlader mig fuldstændig
på de eksperter, der var medlemmer af Bichel-udvalget
dengang, og de udtalte sig tydeligt om anvendelsen af
pesticider. I min verden er det sådan, at jeg står ikke i dag
og siger her fra talerstolen, at jeg tror på, at man kan
producere fødevarer i Danmark fuldstændig uden
pesticidrester, samtidig med at man bruger pesticider.
Hvis det er så enkelt, som hr. Jørn Jespersen
fremstiller det - jamen det er fint, så skal jeg da gerne
være behjælpelig med at fremme ideen. I så fald må det tages
op til diskussion i Fødevareudvalget, og der må nedsættes en
arbejdsgruppe, eller hvad man vil. Det synes jeg da er en fin
ting, at man går ind og prøver at undersøge sagen.
Jeg siger blot, at det, man her beder miljøpolitikere,
der diskuterer pesticider, om, er at de skal sige fra
talerstolen: Ja, vi mener godt, at man kan producere
fødevarer i Danmark uden en eneste pesticidrest, samtidig med
at man må bruge pesticider. Jeg vil advare imod, at nogen vil
stå skråsikkert heroppe og sige, at det kan lade sig gøre
sådan bare lige.
Jeg synes, at diskussionen nu er ved at udarte sig til,
at vi nu diskuterer noget helt andet, nemlig fødevarer osv.
Det kan vi godt gøre, det synes jeg bare burde være ved en
anden lejlighed.
Jeg synes, det her er et lille, godt forslag, der
opererer med mange gode ting omkring pesticiderne og ikke
mindst forsigtighedsprincippet, som jeg ved, flere hylder.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jamen jeg skal gerne medgive, at jeg heller ikke tror, vi
kommer så meget længere ved denne her lejlighed. Jeg vil bare
sige, at selv om det er fuldstændig korrekt, at grænseværdier
for sprøjtemiddelrester i fødevarer hører under
Fødevareministeriet, så handler det her forslag jo om
sammenhængen mellem brug af pesticider i landbrug og
restindhold i fødevarer.
Derfor kunne det jo være rart at vide, hvad det er for
en målsætning, vi arbejder ud fra, når vi regulerer brugen af
pesticider. Det er derfor, jeg har været optaget af, om den
målsætning, der eksisterede før valget, nemlig at vi vil i
retning af nul, vi vil ikke acceptere sprøjtemiddelrester,
stadig væk gjaldt.
Det har jeg fået at vide at den ikke gør. Jeg har også
konstateret, at det er der ikke et flertal for at få den til
at gøre, fordi Dansk Folkeparti ingenting vil, men det er jo
her, uenigheden ligger.
Det er vi nogle, der vil arbejde hen imod. Jeg tror
ikke, det er enkelt - slet ikke. Det er derfor, vi vil have
en målsætning, en handlingsplan og en vedvarende indsats for
at komme i den retning. Men vi kommer der jo aldrig, hvis vi
ikke begynder at arbejde i den retning.
Det er ikke umuligt. Hvis miljøministeren studerer
statistikkerne, vil han konstatere, at - afhængig af, hvilken
plante eller frugt, vi diskuterer - er der en 30, 40, 50, 60
pct. af de undersøgte prøver, der ikke indeholder spor af
pesticider, så det kan lade sig gøre.
Det er et spørgsmål om at fremme den udvikling og stille
de rigtige krav. Det er trist, at der ikke er et flertal, der
vil det.
(Kort bemærkning).
Jørn Dohrmann (DF):
Det er utrolig trist, når man skal høre SF's ordfører påstå,
at man overhovedet ingenting vil fra Dansk Folkepartis side.
Vi har jo netop været oppe at støtte det her forslag, fordi
vi siger, det er et skridt i den rigtige retning. Så påstår
man fra SF's side, at vi ingenting vil fra Dansk Folkepartis
side. Det kan jeg overhovedet ikke nikke genkendende til.
Kl. 16.50
Jeg forstår også på SF's ordfører, at man vil have
forbudt alle stoffer. Man vil slet ikke tillade noget som
helst, og man vil så trække Dansk Folkeparti ind i den samme
tomgang. Sådan en dårlig debat, vil jeg kalde det, vil vi
overhovedet ikke gå ind i. Jeg synes, vi skal forholde os til
det emne, vi har på dagsordenen i dag, og så lade de andre
ting ligge lidt, indtil vi får den her kemikaliedebat op igen
ved en anden lejlighed.
Så vil jeg sige, at det er udmærket med eksperter, men
det skal ikke være sådan, at man stoler blindt på én ekspert.
Flere eksperter er godt, og tingene skal også vurderes
uvildigt.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Det, der kaldte mig herop, var ministerens sidste bemærkning,
for der syntes jeg, det kørte lidt af sporet for ministeren.
Ministeren siger, at vi er nødt til at blive ved med at
bruge pesticider, og derfor vil det også stadig væk kunne
ske, at der kommer rester af disse pesticider i fødevarerne.
Men man kunne jo vende den om og sige: De pesticider, hvor
det viser sig umuligt at undgå, at der efterlades rester af
dem i fødevarerne, dem bruger vi slet ikke. Er ministeren
ikke enig i, at det ville være den enkle løsning på det
forhold?
Hr. Jørn Jespersen har jo ret i, at for en række
pesticiders vedkommende kan det faktisk lade sig gøre at
bruge dem på marken, uden at de når frem til fødevarerne.
Dermed være ikke sagt efter min opfattelse, at man skal bruge
de pesticider, men det kan lade sig gøre at forhindre, at de
når frem til fødevarerne, og så skal man da gøre det.
Og med hensyn til dem, hvor det ikke kan lade sig gøre,
kan man da drage den konklusion, at så skal vi slet ikke
bruge de pesticider. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor
ministeren ikke kan tilslutte sig målsætningen.
Miljøministeren (Hans Christian Schmidt):
Jeg diskuterer ikke den målsætning lige nu, for målsætninger
betyder noget for mig. Og nu kan jeg også forstå, at jeg
langsomt er begyndt at få et par venner eller tre blandt de
sidste talere.
Nu hører jeg jo, at spørgsmålet alligevel ikke længere
går på, at man kan rense alle fødevarer fuldstændig for
pesticidrester. Ellers skal vi jo have den øvelse med
hinanden, for det bliver jo spændende. Til hr. Keld
Albrechtsen vil jeg sige, at hvis man læser Bichel-udvalgets
rapport, så vil man kunne læse deri, og den er jo ret tydelig
i sit sprog - og jeg går ud fra, at de, der ikke var imod
den, formentlig var for den - at det vil have store
økonomiske konsekvenser for Danmark, hvis vi forbyder brug af
pesticider overhovedet. Det var der jo nogle, der ønskede.
Det var jo et scenarie, der blev stillet op, men det havde så
store konsekvenser for dansk økonomi, at den daværende
regering ikke ville anbefale det.
Jeg skal gerne sige, selv om det måske ikke kommer som
en overraskelse for hr. Keld Albrechtsen, at jeg heller ikke
tvang den daværende regering til det, for jeg synes, vi er
nødt til, som hr. Jørn Dohrmann udtrykte det, at finde en
balance. Derfor var det mit indtryk, at vi alle sammen havde
den holdning, at vi skulle forsøge at reducere
pesticidforbruget så meget som muligt.
Så går man op nu i en miljødebat omkring at reducere
pesticider og siger - og jeg er meget enig med hr. Jørn
Jespersen i, at det hænger sammen, det er jo den harmoni, der
er mellem Fødevareministeriet og os - at målsætningen skal
være, at man helst skal undgå pesticider i fødevarer. Jo, jo,
den målsætning kan man da sagtens have, der er da også nogle,
der skal leve op til det.
Jeg synes bare først, at vi sammen skal have
dokumenteret, sammenholdt med de anbefalinger, der var i
Bichel-udvalget, og som vi i øvrigt har tilsluttet os, om det
er muligt at bruge pesticider på en sådan måde, at der
overhovedet ikke er én pesticidrest i én fødevare. Det synes
jeg er en opgave, vi skulle prøve at beskæftige os med. Der
er jeg ikke sikker på, at hr. Keld Albrechtsen føler sig helt
så meget bundet af Bichel-udvalget, det skal jeg ikke kunne
sige, men jeg tror ikke, han gør det, men det er der mange
andre, der har gjort gennem tiderne.
Så hvis man samtidig forpligter sig til, at det er de
scenarier, som vi blev enige om var de rigtige, samtidig med
at man kan dokumentere, at man ved brug af den mængde
pesticider, der er angivet i Bichel-udvalgets rapport i de
forskellige scenarier, kan fremstille fødevarer uden en
eneste pesticidrest, så vil jeg gerne sige til hr. Jørn
Jespersen og til hr. Keld Albrechtsen, at det synes jeg da er
udmærket. Det er da fint, og det er da underligt, at man skal
gøre det til sin egen personlige sag. Der, hvor man får nogle
problemer, er når det skal omsættes til praktisk politik, om
det kan lade sig gøre i virkeligheden.
Jeg har det nu sådan, når jeg skal diskutere
gennemførelse af sådanne ting, at jeg helst vil diskutere
ting, jeg tror på kan lade sig gøre, og hvor man kan se
resultatet bagefter. Men jeg skal gerne lægge øre til, hvis
der er nogen, der har de rapporter, de er jo bare ikke rigtig
kommet frem endnu, men hvis det er nogle, man går og rumler
lidt med og ikke vil lade slippe ud, så lad dem da endelig
slippe ud. Men husk nu, hvad forudsætningen er, og lad nu
være med at gå herop igen og sig: Ja, nu kan man så høre hele
debatten.
Kl. 16.55
Husk nu, at nogle har forpligtet sig i den Bichel-udvalgsrapport, og det er jo den, man skal sammenholde med det med fødevarer. Ellers er det jo rigtigt, at man jo simpelt hen helt kan lade være med at bruge den. Men den diskussion har jeg jo én gang været inde på.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jo, men tak for det. Når vi så kommer til
pesticidhandlingsplan, vil vi i hvert fald bede om at få
kigget på det, som ministeren sagde om, hvordan sammenhængen
er, og så kan vi tage en diskussion derudfra.
Så vil jeg bare sige, at jeg ikke var miljøordfører,
dengang man kom med rapporten. Jeg kender den godt, og jeg
ved, at økologisk landbrug kan fremstille produkter uden brug
af pesticider og alligevel klare sig økonomisk, så det kan
altså også lade sig gøre, men lad os så vende tilbage til den
diskussion.
Jeg tager i hvert fald imod ministerens tilsagn om, at
vi får lavet de modeller, at vi får lavet de analyser, og så
tager vi diskussionen.
Hermed sluttede forhandlingen, og lovforslaget overgik derefter til anden behandling.
Afstemning
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Miljø- og
Planlægningsudvalget. Hvis ingen gør indsigelse, betragter
jeg det som vedtaget. (Ophold). Det er vedtaget.