Forbrugerne mangler klimaoplysninger på maden
Niels Th. Dahl
JournalistDet vil være meget ressourcekrævende at indføre klimamærkning af fødevarer, og samtidig risikerer man, at de mange forskellige mærker gør forbrugerne indifferente.
Birthe Linddal Hansen
Sociolog og fremtidsforsker
I Danmark er der endnu ingen mærkning på fødevarerne af, hvor meget klimaet er blevet belastet under produktion og transport af varerne.
Men i en ny meningsmåling foretaget af Vilstrup Research for Landbrugsraadet siger næsten 70 pct. af danskerne nu, at de ikke er tilfredse med klimaoplysningerne på maden, skriver dagbladet Børsen. Og næsten lige så mange - 68 pct. - siger, at de vil være villige til at betale mere for fødevarerne, hvis de er mærket med oplysninger om klimapåvirkningen.
"Det er en klar trend, at en større del af befolkningen er miljøbevidste, når de handler ind. Men selv om denne gruppe er vokset markant, er der stadig langt til massemarkedet," siger sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Hansen til Børsen.