Forbrugerne mangler klimaoplysninger på maden

NYHED: Et stort flertal af danskerne er ikke tilfredse med oplysningerne om klimapåvirkningen på fødevarerne.
Niels Th. Dahl

Det vil være meget ressourcekrævende at indføre klimamærkning af fødevarer, og samtidig risikerer man, at de mange forskellige mærker gør forbrugerne indifferente.

Birthe Linddal Hansen
Sociolog og fremtidsforsker

I Danmark er der endnu ingen mærkning på fødevarerne af, hvor meget klimaet er blevet belastet under produktion og transport af varerne.

Men i en ny meningsmåling foretaget af Vilstrup Research for Landbrugsraadet siger næsten 70 pct. af danskerne nu, at de ikke er tilfredse med klimaoplysningerne på maden, skriver dagbladet Børsen. Og næsten lige så mange - 68 pct. - siger, at de vil være villige til at betale mere for fødevarerne, hvis de er mærket med oplysninger om klimapåvirkningen.

"Det er en klar trend, at en større del af befolkningen er miljøbevidste, når de handler ind. Men selv om denne gruppe er vokset markant, er der stadig langt til massemarkedet," siger sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Hansen til Børsen.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024