Økologisk Landsforening jubler over nyt rejsehold

NYHED: Nyt rejsehold skal gøre det nemmere for fødevarer fra små økologer at finde vej til forbrugerne. Økologisk Landsforening er begejstret.
Kasper Frandsen

Folk ønsker mere og mere den gode historie fra den lille producent. Med rejseholdet undgår de små og mellemstore økologer en unødvendig lang læreproces i forvejen, derfor får de lettere ved at komme ud til forbrugerne.

Henrik Hindberg
Markedschef i Økologisk Landsforening

Fødevareministeriet ønsker at sætte fart på udviklingen af kvalitetsfødevarer. Derfor skal der postes penge i et helt nyt rejsehold - Økologisk Fødevarerådgivning, der skal rejse rundt og rådgive små og mellemstore økologer.

"Rejseholdet skal blandt andet hjælpe den lille landmand, der gerne vil omsætte de økologiske råvarer til økologiske produkter, men som ikke har overskuddet til at få ud i afsætningsleddet. Det kan være svært at sætte sig ind i regler og få løst de praktiske problemer med blandt andet logistik, og det er det, rejseholdets kompetente medarbejdere skal hjælpe de mindre økologer med," siger fødevareminister Eva Kjer Hansen i en pressemeddelelse.

Fødevareministeriet investerer 6,9 mio. kr. i rejseholdet over en treårig periode.

Mindre virksomheder har det svært
Baggrunden for rejseholdet er ifølge ministeriet, at små virksomheder har svært ved at sætte tid af til innovation og udvikling. De fokuserer kræfterne på den daglige drift og produktion, og det kan gå ud over produktionen af nye råvarer og udvikling af nye produkter.

For mange små lokale producenter er det ifølge Fødevareministeriet svært at finde vej til den etablerede detailhandel. Mange savner indsigt i aktuelle efterspørgselsforhold og i de krav, der stilles fra de moderne detailkæder, ligesom opgaver som pakning, distribution og fragt for mange er en udfordring, man har brug for hjælp til at løse.

Økologisk Landsforening håber, at det nye rejsehold vil gøre det nemmere for små økologer.

Undgår unødvendig læreproces
Det økologiske landbrug har vokset i Danmark i mange år, men væksten kan sagtens fortsætte. Det er hovedbudskabet hos Økologisk Landsforening, der er meget tilfreds med det nye initiativ:

"Markedet for økologiske fødevarer er vokset med 33 pct. fra 2006 til 2007, men markedet har et endnu større potentiale. Folk ønsker mere og mere den gode historie fra den lille producent. Med rejseholdet undgår de små og mellemstore økologer en unødvendig lang læreproces i forvejen. Derfor får de lettere ved at komme ud til forbrugerne," siger Henrik Hindberg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

Han mener generelt, at de nye initiativer vil styrke hele den økologiske sektor, og samtidig pointerer han, at "hverken aftalens indhold eller størrelse er mere eller mindre, end hvad vi som udgangspunkt ønskede."

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024