Debat

Krav om 8 timers transport er en symbolsk markering

DEBAT: Tidl. justitsminister Lene Espersens (K) krav om 8 timers transport for dyr får ingen stor praktisk betydning, mener Ole Münster.
Direktør i Dyrenes Beskyttelse er ikke imponeret over de krav, regeringen vil stille til transport af dyr.
Direktør i Dyrenes Beskyttelse er ikke imponeret over de krav, regeringen vil stille til transport af dyr.
Niels Th. Dahl

Journalist, 33 år. Journalist på Altinget | Christiansborg fra 2006, redaktør af Altinget | Fødevarer 2006-2008, Altinget | Energi & Klima 2008-2009 og siden 2009 Altinget | Skat.

 

Niels Th. Dahl er uddannet cand. theol. fra Københavns Universitet med studieophold ved Yale University, USA.

 

Tidligere beskæftiget som analytiker i Gunbak PA og Gunbak Strategy og som freelance-journalist på Kristeligt Dagblad og kristendom.dk.

 

Forfatter til biografien "Kristian - Kronprinsen" om Dansk Folkepartis gruppeformand Kristian Thulesen Dahl, der udkom i august 2009.

 

Google+

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Münster,
Direktør i Dyrenes Beskyttelse

Justitsministeren stiller krav om maksimal transporttid på 8 timer for slagtedyr. Dermed er alt klart til de kommende forhandlinger om revisionen af EU's forordning om transport af levende dyr.

Men det er ikke. For kravet gælder kun slagtedyr, dvs. dyr der transporteres fra stalden til slagtning. Det krav er kun en symbolsk markering.

Millioner af dyr bliver ikke transporteret til slagtning.

Der er igen ved at blive transporteret sødmælkskalve til Holland. Kalvene vil overhovedet ikke blive berørt af kravet.

Ole Münster
Direktør i Dyrenes Beskyttelse

Gælder ikke avlsdyr
Danmark alene transporterer hvert år over 4 mio. smågrise til opfedning i andre lande, og her er transporten meget længere end 8 timer. Disse svin bliver overhovedet ikke beskyttet af kravet.

Der er igen ved at blive transporteret sødmælkskalve til Holland. Kalvene vil overhovedet ikke blive berørt af kravet.

Men kravet må da så hjælpe de dyr, der transporteres til slagtning? Svaret er nej.

Langt de fleste dyr til slagtning bliver transporteret i kortere tid end 8 timer. I dag bliver slagtesvinene transporteret direkte til slagteri, og det er en transport, der ofte ikke varer mere end 4 timer. Så de bliver ikke berørt af kravet.

Danmark eksporterede ca. 200.000 søer til slagterier i Tyskland i 2007. Her hjælper kravet om 8 timer ikke meget, hvis det ikke samtidig kombineres med et krav om, at det skal være forbudt at omlæsse søerne. Et krav, som den tidligere justitsminister Lene Espersen har afvist.

8-timers-krav nulstilles i samlestald
I dag er der allerede et krav om maksimal transporttid på 8 timer, men dette krav er ikke meget værd. Når soen har været 6 timer i en samlestald under kummerlige forhold, så kan soen igen transporteres i 8 timer. Kravet om 8 timer nulstilles, om man så må sige. Søerne vil ikke blive berørt af kravet om maksimal transporttid på 8 timer uden et forbud mod omlæsning.

Kravet om 8 timers transport af slagtedyr ser altså fint ud på papiret. Men i den virkelige verden er det ikke meget bevendt.

I 2004 brød EU's forhandlinger om maksimal transporttid for levende dyr sammen. Den danske justitsminister var den eneste minister i EU, der stemte for maksimal transporttid på 8 timer for alle dyr - og ikke kun slagtedyr. Alle andre var imod.

Stor udfordring til Brian Mikkelsen
Udfordringen er derfor stor. Mishandlingen af dyrene på de europæiske landeveje skal stoppes nu med den reviderede forordning om transport af levende dyr. Det sker ikke ved en symbolsk markering. Der er en stor opgave for den nye justitsminister i at fremlægge dokumentation, der skal til for at få sat en maksimal tidsgrænse. Og ministeren skal indgå alliancer med de lande i EU, der som Danmark vil beskytte dyrene under transport. Det kræver et stort politisk arbejde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lene Espersen

Fhv. direktør, Danske Arkitektvirksomheder, bestyrelsesformand, Green Hub Denmark, bestyrelsesmedlem, M. Goldschmidt Holding, DSB, Green Building Council Denmark/rådet for bæredygtigt byggeri, Comundo, KV Fonden, bestyrelsesmedlem, FCK kvindehold
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1990)

Brian Mikkelsen

Adm. direktør, Dansk Erhverv, bestyrelsesformand, Nationalmuseets Museumsråd, bestyrelsesnæstformand, Kraks Fond, bestyrelsesnæstformand, Ove K investfond, formand, Ordrupgaard Advisory board, bestyrelsesmedlem, ATP, bestyrelsesmedlem, Pension Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1994)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024