Nulmoms på fødevarer giver salgsboom

FØDEVAREMOMS: Den norske dagligvarekæde Kiwi har fjernet momsen på frugt og grønt og har oplevet et regulært salgsboom.
Niels Th. Dahl

Jeg giver ikke meget for holdningen om, at momsfritagelse på frugt og grønt blot får flere forbrugere til at købe mere af det usunde. Et øget salg af frugt og grønt øger folkesundheden.

Per-Erik Burud
Topchef i Kiwi i Norge

Det er en særdeles god forretning for detailhandlen at sætte prisen på frugt og grønt ned.

Det er erfaringen i Norge, hvor landets næststørste dagligvarekæde Kiwi gennem længere tid har sat prisen på frisk frugt og grønt ned med et beløb, der præcist svarer til den norske fødevaremoms på 14 pct.

Det skriver Landbrugsraadets blad FoodCulture.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024