B 94 om promille- og produktionsafgiftsfondene

Claus Iversen

Se førstebehandlingen af beslutningsforslaget her

Se beslutningsforslagets bilag på Folketingets hjemmeside her.

Dokumentation

B 94 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om promille- og produktionsafgiftsfondene.

Fremsat den 21. februar 2003 af Ritt Bjerregaard (S), Inger Bierbaum (S), Ole Vagn Christensen (S), Henrik Dam Kristensen (S), Erik Mortensen (S), Lone Møller (S), Niels Sindal (S) og Nicolai Wammen (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om promille- og produktionsafgiftsfondene

Folketinget pålægger hermed regeringen at fremsætte lovforslag og foretage de nødvendige ændringer af administrative forskrifter, herunder i bemyndigelsesloven og i vedtægterne for de enkelte promille- og produktionsafgiftsfonde inden for fødevare,- landbrugs- og fiskerierhvervene. Ændringerne skal sikre:

1. At fondene omfattes helt eller delvis af lov om fonde og visse foreninger.

2. At personsammensætningen i de pågældende fondes bestyrelser bliver mere alsidig. Dette skal gøres ved, at hver interesseorganisation højst må indstille to medlemmer til en fondsbestyrelse. Desuden må de bestyrelsesmedlemmer, der repræsenterer landbrugets interesseorganisationer, tilsammen højst udgøre 40 pct. af en fonds bestyrelsesmedlemmer. Endelig må maksimalt 25 pct. af bestyrelsens medlemmer have tilknytning til en bestemt virksomhed. Samlet skal 60 pct. af bestyrelsesmedlemmerne altså være personer, som er uden direkte eller indirekte tilknytning til selskaber eller interesseorganisationer inden for landbruget. Dermed kommer bestyrelsernes sammensætning i højere grad til at repræsentere en bred vifte af interesser og hensyn såsom hensynet til forskning, til at sikre forbrugernes interesser, til at styrke konkurrencen, til naturen og til at styrke de små produktionsvirksomheders produktionsvilkår og distributionsmuligheder. For at give mulighed for at sikre, at reglerne bliver overholdt, skal bestyrelsesmedlemmerne oplyse tilsynsmyndigheden om relevant tilknytning til virksomheder og organisationer.

3. At udvikling og fremme af økologisk fødevareproduktion som minimum støttes med fondsmidler, der svarer til det beløb, som de økologiske producenter indbetaler gennem produktionsafgifter. Disse midler skal sammen med en forholdsmæssigt tilsvarende del af promilleafgiftsfondens midler indgå i en selvstændig, særligt adskilt produktionsafgiftsfond med betegnelsen Økologiafgiftsfonden. Den i dag eksisterende Fond for Økologisk Landbrug lever ikke op til de krav til uvildighed og adskillelse af midler, som bør stilles til fonde.

4. At der i højere grad sker en målretning af promilleafgiftsfondenes midler (som hovedsagelig hidrører fra pesticidafgifter og CO2- afgifter), dels for at støtte de produktionsafgiftsfonde, som har behov for en særlig indsats som for eksempel Fjerkræafgiftsfonden og Produktionsfonden for frugt og gartneriprodukter, dels for at støtte forskning i og afsætningsfremme af produkter, som produceres uden brug af pesticider, og som er uden CO2-problemer.

5. At administrationen af promille- og produktionsafgiftsfondene forestås af en uvildig, kompetent instans og ikke af de enkelte (største) brancheorganisationer (som for eksempel Mejeriforeningen).

6. At fondene får et mere effektivt og korrekt tilsyn fra Civilretsdirektoratet og/eller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med blandt andet habilitetsspørgsmål i relation til bestyrelsesmedlemmerne og med fondenes administrative forhold. Valget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen som tilsynsmyndighed er begrundet i fondenes særegne beskaffenhed, herunder deres store indflydelse på de relevante landbrugssektores erhvervsforhold.

7. At promille- og produktionsafgiftsfondenes virke bliver mere gennemskueligt, blandt andet ved, at oplysninger om bestyrelsessammensætning og regnskab bliver umiddelbart tilgængelige i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på lige fod med oplysninger om anparts- og aktieselskaber og andre fonde omfattet af fondslovgivningen. Desuden skal fondene bidrage til gennemskueligheden ved at være forpligtede til at lægge de ovennævnte oplysninger ud på nettet sammen med angivelse af de enkelte bestyrelsesmedlemmers eventuelle tilknytning til virksomheder og organisationer inden for erhvervet. Det samme skal gælde mere detaljerede beskrivelser af de projekter, som fondene vælger at støtte, og beskrivelser af ansøgninger, som har fået afslag på støtte, sammen med en begrundelse for afslaget.

8. At fondenes virksomhed ophører med at være på kollisionskurs med fondslovgivningens og forvaltningslovens regler om habilitet og med regler i konkurrenceloven.

Bemærkninger til forslaget

Forslagets baggrund

De to promilleafgiftsfonde og de 15 produktionsafgiftsfonde uddeler hvert år tilsammen midler i størrelsesordenen 550 mio. kr. Det overordnede formål med de foreslåede lovændringer er at sikre, at fordelingen af disse betydelige offentlige midler sker på en måde, der er til gavn for en alsidig fødevareproduktion og for forbrugerne.

Dette mål nås ikke, når store selskaber og organisationer inden for landbrugserhvervet sidder på et flertal af bestyrelsesposterne i fondene. Selskaberne og organisationerne får uforholdsmæssig stor indflydelse på fordelingen af midlerne. Og der opstår risiko for, at pengene i overvejende grad bliver uddelt til de selvsamme organisationer og til formål, som organisationerne og selskaberne har en særlig interesse i.

Det er uacceptabelt, at der ikke udøves bedre offentlig kontrol med midlerne. Fondene er ikke underlagt Civilretsdirektoratets kontrol – herunder kontrol af fondsbestyrelsesmedlemmernes habilitet – således som andre fonde er. Disse problemer skal lovændringerne rette op på.

Lovændringerne skal sikre, at fondenes virksomhed gøres mere gennemskuelig, at de økologiske producenter sikres en forholdsmæssig del af fondsmidlerne, og at nogle af midlerne i promilleafgiftsfondene målrettes de produktionsafgiftsfonde som for eksempel Fjerkræafgiftsfonden og Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter, som har behov for en særlig indsats.

Reglerne om promille- og produktionsafgiftsfondene blev udarbejdet i begyndelsen af 1970’erne. På det tidspunkt var fødevareproduktionen ikke som i dag præget af få, meget store producenter. Den ensidige sammensætning af fondsbestyrelserne var derfor ikke et problem på daværende tidspunkt. Problemet er opstået i takt med, at landbrugserhvervet har gennemgået et betydeligt antal fusioner og opkøb.

Efter at Kløvermælk i 1999 blev opslugt af MD Foods og MD Foods året efter blev slået sammen med det svenske selskab Arla, er Arla Foods blevet næsten enerådende inden for dansk mælkeproduktion. På slagteriområdet er billedet det samme. Som følge af fusioner står Danish Crown i dag for at slagte ca. 92 pct. af de svin, der slagtes i Danmark. Desuden gennemfører Danish Crown 58,5 pct. af det samlede antal slagtninger på oksekødsmarkedet. Og på det danske sukkermarked står Danisco for 99 pct. af det samlede salg af sukker.

En følge af den ovennævnte udvikling er, at det i dag er nogle enkelte store selskaber, som sidder med den afgørende indflydelse i de store interesseorganisationer inden for fødevareerhvervene. Og da det er disse organisationer, der indstiller flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i promille- og produktionsafgiftsfondenes bestyrelser, har de store selskaber dermed efterhånden fået tilegnet sig afgørende indflydelse i fondene.

Lovgivningen skal kunne hamle op med samfundsudviklingen. Det gør den eksisterende lovgivning vedrørende promille- og produktionsafgiftsfondene imidlertid ikke i dag.

Fondsbestyrelserne

Mælkeafgiftsfonden er et illustrerende eksempel på problemstillingen vedrørende store selskabers og organisationers betydelige indflydelse på fondene. Den største producent inden for mejerierhvervet, det private selskab Arla Foods, bestemmer således reelt over fordelingen af midlerne i Mælkeafgiftsfonden. Dette er i direkte strid med fondslovgivningens grundsætninger og bemyndigelseslovens ånd og bogstav.

Arla Foods’ bestemmende indflydelse følger af, at Arla Foods sidder på et flertal af bestyrelsesposterne i Mælkeafgiftsfonden. Syv af de nuværende 14 bestyrelsesmedlemmer har tilknytning til Arla Foods, herunder også bestyrelsesformanden, hvis stemme ved stemmelighed er udslaggivende. Tilknytningen til Arla Foods består i, at de pågældende bestyrelsesmedlemmer i Mælkeafgiftsfonden også er bestyrelses- eller direktionsmedlemmer i Arla Foods’ selskaber, produktchef i Arla Foods og/eller bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen på vegne af Arla Foods. Fire af de syv Arla Foods-tilknyttede bestyrelsesmedlemmer er både bestyrelsesmedlemmer i Arla Foods, i Mejeriforeningen og i Mælkeafgiftsfonden. (Se bilag 1 om bestyrelsessammensætningen i Mælkeafgiftsfonden, bilag 2 om bestyrelsessammensætningen i Mejeriforeningen og bilag 3 om direktions- og bestyrelsessammensætningen i en række Arla Foods-selskaber).

Arla Foods’ majoritet i Mælkeafgiftsfondens bestyrelse hænger sammen med selskabets bestemmende indflydelse i Mejeriforeningen. Mejeriforeningen indstiller således 11 ud af Mælkeafgiftsfondens 14 bestyrelsesmedlemmer. (Forbrugerrådet har på grund af nedskæringer trukket det 15. medlem). Arla Foods har flertal i Mejeriforeningens bestyrelse, idet selskabet i henhold til vedtægterne har adgang til at indsætte syv af foreningens 11 bestyrelsesmedlemmer.

Det er fødevareministeren, der har kompetence til at foretage den endelige udpegning af bestyrelsesmedlemmerne i fondene. Så vidt vides, har ministeren imidlertid i alle tilfælde fulgt interesseorganisationernes indstillinger. Fødevareministeren har således ikke foretaget den habilitetsbedømmelse, som Civilretsdirektoratet foretager i relation til andre fonde, heller ikke selv om bemyndigelsesloven forudsætter, at fødevareministeren skal føre et tilsyn med promille- og produktionsafgiftsfondene, som svarer til det tilsyn, som ellers foretages af Civilretsdirektoratet under Justitsministeriet.

Udformningen af reglerne, som regulerer, hvorledes bestyrelsen i Mælkeafgiftsfonden skal udpeges, resulterer dermed i, at det reelt er et stort, privat, multinationalt selskab, som bestemmer, hvorledes betydelige offentlige midler skal bruges. I 2001 uddelte bestyrelsen 111 mio. kr. Heraf fik Mejeriforeningen 78 mio. kr. til at benytte til Mejeriforeningens projekter. Det vil sige, at pengene reelt gik til foreningen selv. Kun 1,8 mio. kr. af fondsmidlerne gik til økologiske projekter, hvilket svarer til 1,6 pct. af de uddelte midler i fonden. Til sammenligning udgjorde andelen af økologisk mælk i 2001 10,21 pct. af den samlede mælkeproduktion. Det bemærkes i øvrigt, at det ikke er alle mejerier, der er medlemmer af Mejeriforeningen.

Billedet går igen for eksempel i sammensætningen af Svineafgiftsfondens bestyrelse. (Svineafgiftsfonden uddelte i 1999 omkring 240 mio. kr.). Foreningen Danske Slagterier udpeger således 15 af Svineafgiftsfondens i alt 17 bestyrelsesmedlemmer. Danish Crown har imidlertid fuldstændig kontrol over Danske Slagterier, idet ni af Danske Slagteriers ti bestyrelsesmedlemmer repræsenterer Danish Crown. Det betyder, at også flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i Svineafgiftsfonden har tæt tilknytning til Danish Crown. P.t. er Svineafgiftsfondens bestyrelse kun på 15 medlemmer. Heraf er ni også medlemmer af Danish Crowns bestyrelse, og yderligere to har en anden tilknytning til Danish Crown.

Fondene skal være med til at sikre, at erhvervsudøverne inden for den enkelte sektor solidarisk medvirker til at finansiere aktiviteter og opgaver inden for den pågældende sektor, opgaver, som den enkelte erhvervsudøver ikke selv har mulighed for at iværksætte. Fondene støtter imidlertid, særlig i forbindelse med afsætningsfremme og forskningsindsatsen, en lang række initiativer, som primært er til gavn for de store virksomheder.

Det er for eksempel åbenlyst, at forskning i fuld-automatisering af produktionen alene tilgodeser store virksomheder, der har råd til at foretage store teknologiske investeringer. Disse virksomheder er imidlertid af en størrelse, der gør, at de i forvejen har mulighed for at finansiere forskning. De offentlige fondsmidler kan derfor med fordel anvendes andetsteds og dermed øge sektorens fælles udbytte af investeringerne i forhold til den nuværende situation. Hertil kommer, at der ikke forskes i kvaliteten af de produkter, der er resultatet af en øget automatisering af produktionen.

I forbindelse med afsætningsfremme har de økologiske producenter interesse i tiltag, der specifikt er rettet mod økologiske produkter. Hvorimod generel reklameindsats for sektorens produkter ikke er til synderlig gavn for denne gruppe producenter. Det er imidlertid langt overvejende den sidste type afsætningsfremme, der nyder godt af fondstilskud.

At situationen er uholdbar, understreges af, at sammensætningen af fondsbestyrelserne og disses uddeling af midler er på kant med fondslovgivningens og forvaltningslovens regler om habilitet og på kollisionskurs med regler i konkurrenceloven. Overordnet er formålet med habilitetsreglerne at bevare borgernes tillid til offentlige myndigheders afgørelser. Denne tillid er imidlertid i fare for at blive nedbrudt, når et stort, privat selskab eller organisation overtager styringen af en offentlig myndighed, således at selskabet eller organisationen kan sætte dagsordenen, når midlerne i fonden skal uddeles. Habilitetsproblemet skærpes, når fondsuddelingerne giver det pågældende selskab eller organisationen selv betydelige konkrete fordele i form af besparelser på egne budgetter, fordi midlerne uddeles til formål, som selskabet eller organisationen uden fondsmidlerne selv måtte investere penge i. Da de store selskabers og organisationers interesser imidlertid langtfra altid deles af de mindre og de økologiske producenter, opstår der desuden problemer i relation til konkurrencelovgivningen.

Formålet med fondene og deres finansiering

Formålet med promille- og produktionsafgiftsfondene er i henhold til bemyndigelsesloven og fondenes vedtægter at yde tilskud til erhvervs- og fødevarerelaterede aktiviteter inden for jordbrug og fiskeri. Det skal ske i form af støtte til afsætningsfremme, forskning og forsøgsvirksomhed, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse og kontrol.

Promilleafgiftsfondene finansieres hovedsagelig med en andel af provenuet fra pesticidafgifter. Derudover får promillefondene andel i CO2-afgifterne som led i afgifternes tilbageførelse til erhvervene. En mindre del af fondens midler udbetales direkte til tilskudsmodtagere, mens hovedparten anvendes som tilskud til produktionsafgiftsfondene.

Produktionsafgiftsfondene finansieres primært af produktionsafgifter, der udgør en fast sum pr. produceret enhed, som producenterne indbetaler inden for deres respektive produktområde. For mælkeområdets vedkommende indbetaler mælkeproducenterne for eksempel 1,6 øre pr. kilo indvejet mælk. Indtægterne fra de enkelte produktionsfonde skal anvendes inden for samme område, som de er opkrævet i. Ud over produktionsafgifter modtager produktionsafgiftsfondene tilskud fra promilleafgiftsfondene.

Endelig modtager fondene andre midler i størrelsesorden 50 mio. kr. fra forskellige kilder som agromonetær kompensation fra EU, overskydende pesticidafgiftsprovenu m.v.

Behov for særlig indsats

I løbet af de sidste par år har der været gentagne eksempler på, at besætninger er blevet ramt af sygdomsudbrud, som har sendt økonomiske chokbølger gennem de respektive landbrugssektorer. Formålet med at tilføre for eksempel Fjerkræafgiftsfonden flere midler er at hjælpe med til at etablere en forsikringsordning, der skal sikre branchen mod økonomiske trakasserier ved fremtidige tilfælde af for eksempel Newcastle disease. Desuden kan tiltaget dermed gennemføres, uden at der pålægges forbrugerne yderligere udgifter, således som branchens forslag p.t. går ud på.

Også andre områder ville have gavn af at få tilført yderligere midler. Det gælder for eksempel Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter, som yder støtte til en lille, men arbejdskrævende sektor. Som følge af erhvervets lidenhed og den deraf følgende begrænsede tilgang af produktionsafgifter til fonden har fonden vanskeligt ved at finansiere den fornødne forskning. Dette vil et særligt tilskud fra promilleafgiftsfonden imidlertid kunne rette op på.

Desuden er det hensigtsmæssigt at anvende en stor del af de midler, der stammer fra CO2- og pesticidafgifter til forskning i produktion og afsætningsfremme af produkter, hvortil der ikke bruges pesticider eller involveres CO2-problemer. Dermed forstærkes den ønskede virkning af afgifterne.

Skriftlig fremsættelse

Ritt Bjerregaard (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om promille- og produktionsafgiftsfondene

(Beslutningsforslag nr. B 94).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.


Bilag 1

Mælkeafgiftsfondens bestyrelse, skriftligt oplyst af Mejeriforeningen

November 2002

1-11 er indstillet af Mejeriforeningen, 1-7 har tilknytning til Arla

1. Kaj Ole Pedersen (formand)

Formand for Mejeriforeningen, næstformand i bestyrelsen for Mælkeudvalget, bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a.

   

2. Jan Toft Nørgaard

Bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a. (indstillet)

   

3. Jens Bigum

Bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen, administrerende direktør i Arla Foods a.m.b.a., bestyrelsesmedlem i Arla Foods International A/S og Arla Foods Holding A/S og bestyrelsesformand i Arla Foods Leasing A/S

   

4. Knud Erik Jensen

Bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen, næstformand i Arla Foods a.m.b.a.s bestyrelse

   

5. Kristian Nielsen

Bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen som repræsentant for Arla Foods

   

6. Bent Juul Sørensen

Næstformand i Mejeriforeningen og bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a.

   

7. Karsten Jeppesen

Repræsenterer økologisk mejeribrug, produktchef i Arla Foods

   

8. Niels Bruun

Andelsmejeriet Sædager, bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen som repræsentant for "andre andelsmejerier end Arla" (indstillet)

   

9. Hans Henrik Lund

Bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen som repræsentant for privatmejerierne, bestyrelsesmedlem i Tholstrup Cheese A/S, direktør i Tholstrup Cheese Holding A/S

   

10. Peder Philipp

Repræsentant for Dansk Kvæg, bestyrelsesmedlem i Danish Crown, næstformand for bestyrelsen i Kødbranchens Fællesråd som repræsentant for Danish Crown, bestyrelsesmedlem i Landboforeningerne, Mejeriforeningen og Mælkeudvalget

   

11. Jens Kristoffersen

Husmand, repræsentant for Dansk Kvæg, bestyrelsesmedlem i Kødbranchens Fællesråd som repræsentant for Dansk Familielandbrug, bestyrelsesmedlem i Mejeriforeningen og Mælkeudvalget

   

12. Niels Hansen

Gårdejer, udpeget af Landboforeningerne, formand for De Fynske Landboforeninger, bestyrelsesmedlem i Landboforeningerne

   

13. Peder Nielsen

Husmand, udpeget af Dansk Familielandbrug

   

14. Poul Kronvold

Udpeget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, gruppeformand i Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet

   

15.

Forbrugerrådet har meddelt Fødevareministeren, at rådet ikke længere ønsker at være repræsenteret


Bilag 2

Mejeriforeningens bestyrelse

(ifølge foreningens hjemmeside, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og skriftligt oplyst af foreningen)

November 2002

For Arla:

 

1. Kaj Ole Pedersen

Bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a. og bestyrelsesformand for Mælkeafgiftsfonden

   

2. Bent Juul Sørensen

Bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a. og Mælkeafgiftsfonden

   

3. Jens Bigum

Administrerende direktør i Arla Foods a.m.b.a. m.v. og bestyrelsesmedlem i Mælkeafgiftsfonden

   

4. Knud Erik Jensen

Næstformand i Arla Foods a.m.b.a.s bestyrelse, bestyrelsesmedlem i Mælkeafgiftsfonden

   

5. Kristian Nielsen

Bestyrelsesmedlem i Mælkeafgiftsfonden

   

6. Jan Toft Nørgaard

Bestyrelsesmedlem i Arla Foods a.m.b.a. og Mælkeafgiftsfonden

Arla Foods har p.t kun udpeget seks medlemmer til Mælkeafgiftsfondens bestyrelse, men har ifølge vedtægterne ret til at udpege syv.

Øvrige andelsmejerier:

 

7. Niels Bruun

Andelsmejeriet Sædager

   

Privatmejerier:

 

8. Hans Henrik Lund

Bestyrelsesmedlem i Tholstrup Cheese A/S, direktør i Tholstrup Cheese Holding A/S

   

Dansk Kvæg:

 

9. Peder Philipp

Bestyrelsesmedlem i Danish Crown

   

10. Jens Kristoffersen

Husmand

   

Som observatør:

(jf. hjemmeside)

 

Andreas Lundby

Koncerndirektør i Arla

   

Sekretær:

 

Ole Willemann

Administrerende direktør i Mejeriforeningen fra juli 2002. Inden da ansat 31 år i Arla Foods, heraf 11 år som koncerndirektør


Bilag 3

ARLA FOODS A.M.B.A.

Bestyrelse og direktion november 2002, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Jens Bigum, administrerende direktør

Åke Modig, viceadministrerende direktør

Lars Lomberg, formand

Knud Erik Jensen, næstformand

Karl Bertil Andersson

Leif Backstad

Kaj Winther Christensen

Christer Eliasson

Anders Ericsson

Leif Eriksson

Elisabeth Gauffin

Åke Hantoft

Tommy Jacobsson

Thomas Erling Johansen (ny)

Nils Søren Kihlberg

Kristen Ole Kristensen

Ove Møberg

Hans Peter Lindberg Nielsen

Per Norstedt

Jan Toft Nørgaard

Kaj Ole Pedersen

Søren Rasmussen

Peter Andersen Søndergaard (ny)

Bent Juul Sørensen


Bilag 4

ARLA FOODS INGREDIENTS A.M.B.A.

Bestyrelse og direktion, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Peter Lauritzen, direktør og bestyrelsesmedlem

Andreas Lundby, bestyrelsesformand

ARLA FOODS DISTRIBUTION A.M.B.A.

Bestyrelse og direktion, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Peder Tuborgh, direktør og bestyrelsesmedlem

Povl Krogsgaard, bestyrelsesformand

ARLA FOODS INTERNATIONAL A/S

Bestyrelse og direktion, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Mikael Christiansen, direktør

Lars Henrik Lamberg, bestyrelsesformand

Knud Erik Jensen

Jens Bigum

Sven Åke Modig

ARLA FOODS HOLDING A/S

Bestyrelse og direktion, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Jørgen Wendel Andersen, direktør

Lars Henrik Lamberg, bestyrelsesformand

Knud Erik Jensen

Jens Bigum

Sven Åke Modig

ARLA FOODS LEASING A/S

Bestyrelse og direktion, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Peter Gran Pedersen, direktør

Jens Bigum, bestyrelsesformand

Ib Kurt Arnberg

Sven Åke Modig

 

 


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40redaktionen@altinget.dkCVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024