Boel foretrækker kampagne frem for mandskab

Fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) synes, det er fornuftigt at foretage det almindelige tilsyn samtidig med en kontrol af, om Smiley'en hænger synligt. Folketingets Fødevareudvalg ønsker mere mandskab.
Tina Møller
Fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) afviser Folketingets Fødevareudvalgs kritik af hendes dispositioner vedr. Smiley-ordningen.

Fødevareudvalget mener, at fødevareministeren bør sørge for, at fødevareregionerne har tilstrækkeligt mandskab til at udføre en ordentlig kontrol af Smiley-ordningen og ikke blot nøjes med at gennemføre en kampagne.

Den kontrolkampagne, som Fødevareudvalget henviser til, blev gennemført i dagene 24. – 26. februar i 1577 detailvirksomheder i hele landet. Kontrolbesøgene viste, at 100 virksomheder ikke havde ophængt kontrolrapporten, mens 81 virksomheder ikke havde ophængt den synligt for kunderne. Samtidig blev kampagnen brugt til at udføre ordinære tilsyn samtidig i 92 % af besøgene.

Mariann Fischer Boel mener, at en sådan kampagne er en effektiv udnyttelse af kontrolressourcerne, fordi kontrolindsatsen fokuseres. Sagt med andre ord, mener fødevareministeren, at man slår to fluer med et smæk, idet man med ét besøg kontrollerer, om Smiley’en hænger synligt og derudover foretager et ordinært tilsyn - mest mulig fødevaresikkerhed for pengene.

Dokumentation

Spørgsmål 198:

"Med henvisning til de alarmerende informationer i en artikel fra BT 17. februar 2003 om skjulte Smiley´er bedes ministeren oplyse, hvorfor ministeren prioriterer en kampagne i stedet for at sørge for, at fødevareregionerne har tilstrækkeligt mandskab til at udføre en ordentlig kontrol af Smiley-ordningen."

Svar:

Smiley’en er et vigtigt instrument i fødevarekontrollen, idet den afspejler, hvor gode virksomhederne er til at overholde regler om blandt andet fødevaresikkerhed. Det giver virksomhederne et incitament til at overholde reglerne, når kontrolrapporten med smiley’er skal være synlig for forbrugerne. Fødevareministeriet var imidlertid blevet opmærksom på, at kontrolrapporten formentlig manglede i en vis procentdel af virksomhederne, og besluttede derfor den 7. februar 2003 at iværksætte en kontrolkampagne, dels for at kontrollere om detailvirksomhederne hængte rapporten op, dels for at motivere dem til at gøre det.

Fødevareregionerne udførte kontrolkampagnen fra 24. - 26. februar 2003 i 1577 detailvirksomheder i hele landet. 100 virksomheder havde ikke ophængt kontrolrapporten, mens 81 virksomheder ikke havde ophængt den synligt for kunderne.

92% af tilsynene i kampagnen blev benyttet til at udføre ordinære tilsyn samtidig.

Det er således min opfattelse, at en sådan kampagne er en effektiv udnyttelse af kontrolressourcerne, fordi kontrolindsatsen fokuseres, hvorved virksomhederne også øger fokus på emnet for kampagnen. En kampagne er også særdeles velegnet, når man ønsker offentlighedens opmærksomhed.

 

Mariann Fischer Boel

/Lone Faliu


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024