CO2-mærkning på vej
Niels Th. Dahl
JournalistVarerne skal være CO2-neutrale fra vugge til grav. Det går ikke, hvis det kun er selve de produkter, der havner i detailhandlen, man kigger på. Hvis en virksomhed snyder, skal den retsforfølges.
Elisabeth Geday
Forbrugerordfører for Det Radikale Venstre
For fremtiden kan der blive endnu et mærke at holde øje med på varerne i de danske butikker: Nemlig et mærke, der markerer, at varen er fremstillet under CO2-neutrale forhold.
Det siger professor ved Copenhagen Business School (CBS) i København, Mette Morsing, til Landbrugsraadets blad FoodCulture.
"Det handler om indirekte branding og legitimering af virksomheden og dens produkter. Det er et budskab, der måske i højere grad er rettet mod politikere, kritiske journalister og NGO'er. Lige præcis de tre gruppers magt er meget større end forbrugerens i eksempelvis energispørgsmål," siger Mette Morsing.