Det stigende antal grise, der bliver ekspederet ned over den tyske grænse, og den generelt skærpede konkurrence på det globale marked har fået Danske Slagterier til at give sig selv et realitetstjek.
Konklusionen er, at organisationen trænger til en ny – og mere moderne – strategi for at kunne tilpasse sig markedssituationen.
"Det er både et vigtigt og nødvendigt skridt for Danske Slagterier. Vores medlemsvirksomheder befinder sig i en meget hård konkurrencesituation på det globale marked og er samtidig presset af den stigende eksport af grise til Tyskland og udsigten til faldende slagtninger herhjemme. Derfor er vi nødt til fremover at være endnu mere fokuserede på at skabe reel værdi for medlemmerne," siger adm. direktør for Danske Slagterier, Christina Hvid.
Hver 10. fyres
Den nye strategi indebærer imidlertid også nedskæringer.
Dokumentation
Danske Slagterier vil fremover fokusere på:
Forsknings- og udviklingsaktiviteter, der er direkte anvendelige for enten primærproducenter eller medlemsvirksomhederne – med det formål at fastholde og forbedre branchens konkurrencedygtighed i kampen med andre store kødproducerende lande.
Politisk indflydelse, både nationalt og internationalt. Formålet er i den forbindelse at sikre branchen ordentlige rammebetingelser og markedsadgang til relevante markeder.
Sundhed og fødevaresikkerhed. Det vil sige at sikre gode veterinære forhold i både primærproduktionen og hos medlemsvirksomheder for at fastholde høj dansk fødevaresikkerhed.