Detailhandlen: Ernæringsmærket er utroværdigt

NYHED: Store udsving på det naturlige indhold af fedt og sukker i sammensatte fødevarer gør det umuligt at ernæringsmærke dem, siger detailhandlen.
Forbrugerne kan ikke stole på det nye ernæringsmærke, hvis det f.eks. er på færdigretter, mener Dansk Erhverv.
Forbrugerne kan ikke stole på det nye ernæringsmærke, hvis det f.eks. er på færdigretter, mener Dansk Erhverv.
Niels Th. Dahl

Hvis du skal være helt sikker på, at ernæringsmærkningen er rigtig for fødevarer med store naturlige udsving, så skal du undersøge hver eneste pakke. Og hvis nærings- eller fedtindholdet er forkert angivet, så risikerer man en bøde og en sur smiley.

Lone Rasmussen
Forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv
Fakta

Som udgangspunkt er det frivilligt, om en producent vil næringsdeklarere fødevarer. Vælges det at deklarere, kan man vælge mellem to forskellige deklarationer:

Kort næringsdeklaration skal anføre mængden af

energi
protein
kulhydrat
fedt.

Lang næringsdeklaration skal anføre mængden af

energi
protein
kulhydrat 
heraf sukkerarter
fedt
heraf mættede fedtsyrer
kostfibre

Hvis fødevarerne anprises, f.eks. med ernæringsmærket, skal lang næringsdeklaration anvendes.


Kilde: www.fvst.dk

De danske forbrugere kan ikke nødvendigvis regne med det nye ernæringsmærke, som forbrugerminister Carina Christensen (K) lancerede i sidste uge, og som kategoriserer fødevarerne under "spis mest", "spis mindre" eller "spis mindst".

Det mener detailhandlens brancheorganisation Dansk Erhverv. For sammensatte fødevarer som f.eks. færdigretter, hvor der er størst tvivl om sundhedsniveauet, kan der nemlig være store naturlige variationer fra vare til vare på grund af årstid eller råvarernes geografiske oprindelse.

"Vi ved alle sammen godt, at frugt er sundt, og at kager er usunde. Derfor er det de sammensatte fødevarer, der er vigtige - men her opstår problemerne, fordi de ofte vil indeholde frugt og grønt eller kød. Og næringsindholdet i fersk kød og i frugt og grønt svinger naturligt afhængig af årstid, sort, race og tykkelsen på det enkelte dyr," siger Lone Rasmussen, der er forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024