DI: Fremtidens Ø-mærke er europæisk

INTERVIEW: Mens politikere, landbrug og økologer slår ring om det danske Ø-mærke, lyder der anderledes toner fra DI Fødevarer. Et europæisk Ø-mærke vil være bedst for dansk eksport, lyder det.
Et stærkt europæisk økologimærke vil være godt for dansk eksport, mener DI Fødevarer.
Et stærkt europæisk økologimærke vil være godt for dansk eksport, mener DI Fødevarer.Foto: Julie Charlotte Christensen/ Altinget
Michael Hjøllund

På den lange bane er det svært at se for sig, hvordan et dansk Ø-mærke skal kunne brande danske varer i for eksempel Kina.

Lise Walbom
Chefkonsulent, DI Fødevarer
Fakta
Kommissionens udviklingsveje for økologi:

Kommissionen opererer med tre scenarier for udviklingen af økologien i Europa.

  • Et forbedret status quo, hvor den aktuelle lovgivning gøres mere klar og bredes ud. Herunder mindre justeringer af mærkningsreglerne.
  • Et markedsdrevent scenarie, hvor visse standarder lempes blandt andet for at gøre det lettere at omstille til økologisk produktion.
  • En principdreven vej, der på en række områder strammer kravene til producenterne. Blandt andet ved at fjerne en del undtagelsesbestemmelser til de generelle regler.

 


Kilde: Fakta fra EU-Kommissionen
Det nationale Ø-mærke er ikke den bedste måde at sikre dansk eksport af økologi.

Sådan lyder beskeden fra DI Fødevarer oven på flere ugers diskussion om, hvorvidt det røde danske Ø-mærke kan være truet af nye EU-regler.

"Der er grænser for, hvor meget økologi danskerne selv kan spise, og derfor er væksten for de økologiske varer at finde på eksportmarkederne. Derfor synes vi, det er en god ide, hvis vi arbejder på at opbygge den samme type tillid til EU's økologimærke, vi i dag har til det danske," siger Lise Walbom, chefkonsulent i DI Fødevarer.

Brancheorganisationen mener, at et europæisk Ø-mærke på den sigt vil være mere kendt internationalt sammenlignet med et rent dansk mærke. 

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024