Eksport skal sikre regeringens økologimål

EVALUERING: Eksporten skal være lokomotivet for regeringens ambition om at fordoble det økologiske areal. Det fastslår endnu ikke offentliggjort evaluering af økologi-indsatsen. Både forsker og erhverv efterlyser nye tiltag, hvis målet skal nås.
Danske mejeriprodukter vinder frem i Kina. Senest er Thise Mejeri begyndt at eksportere langtidsholdbar økologisk mælk til landet.
Danske mejeriprodukter vinder frem i Kina. Senest er Thise Mejeri begyndt at eksportere langtidsholdbar økologisk mælk til landet.
Sara Fleckner Vilstrup

Hvis vi vil øge produktionen så hurtigt, som der er krævet for at nå 2020-målet, så kræver det, vi sælger til flere markeder.

John Thøgersen
Professor, Aarhus Universitet
Der er lang vej til målet om at fordoble det økologisk dyrkede areal i Danmark. Hjemmemarkedet er mættet, og skal regeringen nå sit mål, kræver det en opprioritering af den økologiske eksport. Det mener både en forsker på området og erhvervet.

"For at nå målet om et fordoblet økologisk areal i 2020, er yderligere vækst i afsætningen, og herunder eksporten, afgørende."

Det er en af de helt centrale konklusioner i en endnu ikke offentliggjort evaluering af regeringens økologi-indsats.

Delrapporten "Den Økologiske vej til 2020" analyserer 12 tidligere evalueringsrapporter og afdækker på baggrund heraf det eksisterende vidensgrundlag om økologi-indsatsen. Eksport er et hovedtema i rapporten.

Dokumentation
"Den Økologiske vej til 2020" er en delrapport, der er udarbejdet i forbindelse med at evaluere og give anbefalinger til regeringens økologiindsats, herunder Økologisk Handlings-plan 2020.

Rapporten sammenfatter konklusioner og anbefalinger fra 12 tidligere rapporter.

Konklusionerne er inddelt i følgende seks emner:

Afsætning og marked, herunder eksport, import, efterspørgsel, markedsudvikling, forbrugeropfattelser, tillid.

Produktudvikling og innovation, herunder primærproduktionen, forar-bejdningsvirksomhedernes rolle, markedsafsætning, efterspørgsel.

Landmanden og omlægning, herunder viden om primærproducenterne, kompetencer, motiver og barrierer for omlægning til økologi og for afhopning.

Økonomi og finansiering, herunder statslig støtte, konkrete støtteordninger, EU-støtte, kapitaltilførsel, landmændenes økonomi .

Forskning og uddannelse, herunder videndeling, kvalifikationer, produktudvikling, vækst, produktionsvilkår.

Regulering, herunder regelfortolkning, konkurrencevilkår, harmonisering.

Derudover indbefatter servicetjekket en række evalueringsinterviews med centrale aktører indenfor den danske økologisektor og i to innovationsworkshops med deltagelse af en bredere kreds af økologiens interessenter.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024