EL, SF og ALT vil ændre kvotesystemet for fiskeri
UDDØENDE: Opsig aftalen med det nuværende kvotesystem, og styrk det naturskånsomme kystfiskeri, lyder et beslutningsforslag fra EL, SF og ALT. Forslaget får kun delvist opbakning i branchen.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørProblematikken er ikke, at kystfiskeren ikke har kvote nok, men at han får for lidt for den kvote, som han nu engang fanger. Økonomien er simpelthen for dårlig.
Svend-Erik Andersen
Formand for Danmarks Fiskeriforening
Man lever simpelthen ikke op til de politiske intentioner med at indføre omsættelige kvoter i dansk fiskeri.
Søren Jacobsen
Næstformand i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
- FKA-fartøjer er tildelt en andel af den danske kvote for demersale fisk, som er "fisk på bunden". Et fartøj kan for eksempel have en kvoteandel på tre promille af den danske torskekvote i Skagerrak.
- Aftalen betyder, at fiskere eksempelvis kan sammenlægge fartøjer eller kvoteandele eller bytte kvoteandele.
- FKA-ordningen blev igangsat pr. 1. januar
2007. Hvis FKA-ordningen skal opsiges, kræver det, at et flertal i Folketinget beslutter at
opsige aftalen, og i det tilfælde er der et opsigelsesvarsel på otte år.
- For sild og makrel samt industrifiskearter såsom tobis, brisling og sperling er der individuelle omsættelige kvoter (IOK). Det betyder, at fiskernes andele af de forskellige kvoter kan handles uafhængigt af handel med fartøjer.
- Fartøjer i kystfiskerordningen kan deltage i
puljefiskeri sammen med andre fartøjer. Det er
ikke muligt at sælge kystfartøjer med fiskerettigheder
ud af kystfiskerordningen
Derimod må fartøjer i kystfiskerordningen
gerne gå sammen om at opkøbe fartøjer med
fangstrettigheder uden for ordningen.
Bindingsperioden er mindst 3 år, hvis man tilmelder
sig kystfiskerordningen.
Kystfiskeriet kan ikke bestå under det nuværende system med kvoter.
Derfor er der behov for markant politisk handling, mener Enhedslisten, Alternativet og SF.
De tre partier har fremlagt et fælles beslutningsforslag, der skal førstebehandles tirsdag. Det mest drastiske element i forslaget er at opsige aftalerne om henholdsvis fartøjskvoteandele (FKA) og individuelle omsættelige kvoter (IOK) (læs mere om aftalerne i faktaboksen).