En tur bag om Ø-mærket

Tina Møller
Dokumentation
Hele 94 pct. af danskerne kender Ø-mærket - og 81 pct. har rimelig eller fuld tillid til at det holder, hvad det lover, nemlig at varen rent faktisk er produceret i henhold til de gældende økologiregler. Omvendt er der dog en vis usikkerhed om, hvad Ø-mærket egentlig står for.

Det viser en rundspørge foretaget umiddelbart før Fødevareministeriet lancerer en ny informationskampagne om økologi. Rundspørgen afslører også, at flertallet af forbrugerne (henholdsvis 90 pct. og 75 pct.), som tilfældet faktisk er, mener, at miljøhensyn og dyrevelfærd ligger til grund for de danske økologiske produktionsregler.

Samtidig mener cirka halvdelen af befolkningen, at Ø-mærkede fødevarer også lever op til krav om spisekvalitet og sundhed. Økologireglerne stiller dog ikke særlige krav til hverken spisekvalitet eller sundhed. Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL lavede i 2001 en videnssyntese om sammenhængen mellem økologiske fødevarer og menneskets sundhed. Videnssyntesen påpegede, at den eksisterende forskning endnu ikke har fundet entydige beviser for at økologiske fødevarer er sundere end konventionelle fødevarer - og at yderligere undersøgelser derfor er påkrævet.

Rundspørgen - og lignende undersøgelser - viser, at mange forbrugere forbinder økologiske produkter med sundhed, hvilket kan bunde i en forsigtighedsbetragtning.

Ministeriets nye informationskampagne tager befolkningen med på en tur bag om Ø-mærket – og bidrager til at øge vidensniveauet om økologi og dermed et bedre grundlag for at træffe et frit og informeret valg. Samtidig kan et oplyst forbrugervalg føre til et mere robust marked for økologiske produkter.

Fra lørdag den 31. maj folder kampagnen sig ud i tv, radio, aviser og diverse ugeblade og magasiner. Og fra samme dato kan den også opleves i store dele af den danske detailhandel – og på Internettet.

Kampagnen lanceres på Roskilde Dyrskue den 30. maj 2003 kl. 14.00, hvor fødevareministeren Mariann Fischer Boel lander i faldskærm med kampagnen. Herefter præsenterer ministeren kampagnen sammen med Landbrugsraadet, Forbrugerrådet og Økologisk Landsforening, som blandt andre har deltaget i forberedelserne.

Rundspørgen (pdf) er gennemført af Zapera, kan ses på Departementets hjemmeside og videnssyntesen kan ses på www.foejo.dk

Kontaktperson:
Chefkonsulent Anders M. Klöcker, tlf. 3395 8864, e-mail: [email protected]


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024