Erhvervet: Nationale mærker forvirrer

NYHED: Forbrugerministeren burde gå efter et fælles europæisk ernæringsmærke i stedet for et dansk, lyder opfordringen fra erhvervslivets organisationer. Mærket vil forvirre mere, end det vil gavne, og udenlandske fødevarevirksomheder vil alligevel ikke bruge det, lyder argumenterne.
Briterne har et trafiklys, svenskerne et nøglehul. Og også Finland og Holland arbejder, ligesom den danske regering, på at indføre nationale ernæringsmærker.

Sideløbende indfører verdensomspændende virksomheder som Nestlé og McDonald's og danske FDB egne madmærker.

Problemet med de mange forskellige mærker er bl.a., at mærkerne bygger på forskellige sundhedskriterier, og at de derfor – stik imod formålet – gør det mere uoverskueligt at handle for forbrugerne, mener Dansk Handel & Service (DHS).

Vil hellere vente på EU
DHS repræsenterer bl.a. Metro, Aldi, Dansk Supermarked og Lidl, og her så man langt hellere, at forbrugerministeren - i stedet for det frivillige danske ernæringsmærke han det seneste halve år har arbejdet for at indføre - begyndte at arbejde for et fælles europæisk mærke:

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024