EU-dom svækker forbrugerkår

NYHED: EU-dom om salmonellabefængte stiller forbrugere ringere. Det mener både justitsministeren og Forbrugerrådet. De beklager, at forbrugerne efter dommen ikke længere kan klage til butikken, men i stedet skal gå til producenten.
Fakta
  • Efter den gældende danske produktansvarslov kan forbrugerne på objektivt grundlag kræve erstatning hos en mellemhandler, typisk en sælger, for skader, som et produkt forvolder på personer og andre ting.

  • Ifølge EF-Domstolen er EU's produktansvarsdirektiv til hinder for, at forbrugerne kan kræve erstatning på objektivt grundlag hos sælgeren.

  • Forbrugerne skal ifølge tirsdagens dom i stedet rette deres krav mod producenten af produktet.

  • Hermed svækkes forbrugernes mulighed for at få erstatning, idet det bliver sværere at gennemføre et erstatningskrav.


  • Kilde: Justitsministeriet
    En bakke æg købt i Bilka og produceret af Skov Æg gav tilbage i 1998 ægteparret Jette Mikkelsen og Michael Due Nielsen salmonellaforgiftning.

    Parret gik til byretten og fik her medhold i deres anklage mod Bilka, men sagen blev appelleret og endte hos EF-Domstolen.

    I går afsagde EF-Domstolen så dom i sagen.

    Konsekvensen er, at danske forbrugere for fremover skal gå efter producenten, hvis en vare forvolder skade på personer eller andre ting.

    Altinget logoFødevarer
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    Seneste fra Fødevarer

    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024