EU-penge uden om Danmark

Claus Iversen

Pengene skal gå til oplysning om mejeriprodukter, kvalitetsbordvin med geografisk betegnelse, friske frugter og grønt- sager, forarbejdede frugter og grøntsager samt levende planter.

Mariann Fischer Boel (V)
Fødevareminister
EU-Kommissionen poster over 19 mio. euro i en ny PR-kampagne for europæisk mad. Danskerne og danske virksomheder skal dog ikke regne med at blive overdænget med information, idet Danmark kun får 49.370 euro svarende til under 0,26 % af det samlede beløb.

Fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) oplyser i et svar til Folketingets Fødevareudvalg:

"Pengene skal gå til oplysning om mejeriprodukter, kvalitetsbordvin med geografisk betegnelse, friske frugter og grønt- sager, forarbejdede frugter og grøntsager samt levende planter."

Derudover vil oplysninger om økologiske produktionsmetoder, de beskyttede oprindelsesbetegnelser, sporbarhed og mærkning samt produkters ernæringsmæssige og sundhedsmæssige aspekter kunne få tildelt penge.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024