Spørgsmål 248:
”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Berlingske Tidende den 28. marts
Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Berlingske Tidende den 28. marts 2003 ”Kyllingeavlere vrede på Tulip”. 2003 ”Kyllingeavlere vrede på Tulip”.
Svar:
I den pågældende artikel ”Kyllingeavlere vrede på Tulip” fremføres det bl.a., at indfør-
sel af fjerkrækød fra tredjelande giver anledning til fødevaresikkerhedsmæssige proble-
mer, idet producenter i tredjelande angiveligt ikke stilles overfor de samme krav som
EU-producenter.
Særligt fremhæves problemer med antibiotikarester og klordesinfekti-
on af produkter. Et væsentligt element er opfattelsen af, at disse forhold skjules for for-
brugerne idet kødprodukter produceret på grundlag af importeret fjerkrækød ikke mær-
kes med denne oplysning.
Mærkning af fødevarer med oprindelsesbetegnelse er et EU-harmoniseret retsområde,
og et generelt mærkningskrav vil derfor kræve en fællesskabsbeslutning.
I henhold til samhandelsreglerne inden for WTO kan indførsel af fødevarer ikke afvises
med mindre dette sker på videnskabeligt underbyggede begrundelser vedrørende f.eks.
fødevaresikkerheden. Da tredjelande som ønsker at eksportere til EU skal leve op til de
bestemmelser som gælder for produktion af fødevarer inden for Fællesskabet og dette
(Løbenr. 18184)
kontrolleres af Kommissionen, kan indførsel ikke forbydes med henvisning til Fælles-
skabets egne produktionsmuligheder.
Jeg vil gerne understrege, at alle tredjelande, som ønsker at eksportere fødevarer til EU
skal leve op til de bestemmelser, som gælder for produktion af fødevarer inden for fæl-
lesskabet, dog i visse tilfælde som alternativ ækvivalente bestemmelser, som af EU er
vurderet at medføre det samme beskyttelsesniveau.
Kommissionen har i hvert enkelt tilfælde til opgave, at foretage en godkendelsesvurde-
ring af de pågældende lande eller dele heraf. I vurderingen indgår bl.a. de garantier, som
landet kan give med hensyn til opfyldelse af Fællesskabsreglerne og som efterprøves
ved inspektioner foretaget af Kommissionens Fødevare- og Veterinærkontor (FVO).
Kommissionen gennemgår på Fællesskabets vegne indkomne garantier fra tredjelande
og foreslår på baggrund af disse og eventuelt supplerende inspektioner enten accept af
indførsel fra disse lande eller restriktioner i indførslen.
Når der i forbindelse med veterinærkontrollen på grænsekontrolstederne ved indførsel
til Fællesskabet konstateres uregelmæssigheder, f.eks. i form af fund af restkoncentrati-
oner af forbudte stoffer, skærpes kontrollen med produkter af samme oprindelse. Hvis
det konstateres at der er tale om et generelt problem stiller Kommissionen forslag om
fælles restriktioner over for indførsel. Efterhånden som Fællesskabet kan godtage de
modtagne garantier fra oprindelseslandet på, at forholdene er rettet, kan disse restriktio-
ner ophæves.
En sådan Kommissions beslutning om restriktioner på indførsel af fjerkrækød fra Thai-
land er vedtaget og implementeret i den danske ”Restriktionsbekendtgørelse”1. Der er
således krav om systematisk kontrol af alle partier af fjerkrækød og produkter heraf for
antimikrobielle stoffer, navnlig nitrofuraner og deres metabolitter. Kommissionen vur-
derer løbende på grundlag af disse resultater de garantier der er modtaget fra de thai-
landske myndigheder.
1
Bekendtgørelse nr. 114 af 21. februar 2003 om indførsel af fødevarer m.v. fra visse lande med særlige
restriktioner
Denne procedure giver efter min vurdering ikke grundlag for at mene at indførsel af
fjerkrækød fra tredjelande er en risiko for fødevaresikkerheden.
Mariann Fischer Boel
/Maria Krohn