Første behandling af beslutningsforslag B54
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Forhandling
Justitsministeren (Lene Espersen):
Der har i den senere tid været en del omtale af produktion af
hunde- og katteskind i nogle østasiatiske lande. Bl.a. har tv
vist nogle meget forfærdelige billeder af hunde og katte, som
på en ufattelig grusom måde er blevet aflivet med henblik på
pelsning.
Mishandlingen foregik i Fjernøsten, men det blev oplyst,
at nogle af de skind, som var blevet produceret på denne
uhyggelige måde, blev kanaliseret til Europa og solgt til
forbrugerne, men solgt under falsk varebetegnelse.
Kl. 14.10
Mange mennesker, der har fulgt debatten om den asiatiske
produktion af hunde- og katteskind, har haft behov for at
markere deres afsky over for den produktion. Der har været
iværksat flere underskriftsindsamlinger, og jeg har modtaget
et meget stort antal underskrifter, faktisk op mod flere
hundredtusind fra folk, der føler, at der må gøres noget for
at hindre den trafik.
Jeg vil godt sige, at jeg synes, det er utrolig flot, at
mange borgere, når det drejer sig om en sådan sag, hvor det
ikke drejer sig om deres eget liv og lykke, men om nogle helt
generelle, moralske og etiske principper, simpelt hen ikke
vil finde sig i det, og i det her tilfælde gør et
kæmpemæssigt stykke arbejde i form af en
underskriftsindsamling for at markere deres afsky, men også
for at markere behovet for, at der skulle tages en politisk
stilling.
Det er klart, at jeg som minister for dyrevelfærd på det
skarpeste tager afstand fra en så grusom behandling af dyr,
ligesom produktionen af pels fra hunde og katte efter min
mening i øvrigt også rejser nogle meget væsentlige
principielle dyreetiske spørgsmål.
Jeg føler det i den forbindelse også stødende, at mange
forbrugere skal leve med risikoen for, at de uforvarende
kommer til at støtte den her uacceptable produktion af hunde-
og katteskind. Jeg mener derfor også, at vi må gøre, hvad vi
kan for at forhindre, at produkterne overhovedet afsættes på
det danske marked.
Som jeg tidligere har nævnt i besvarelsen af et
folketingsspørgsmål, og det folketingsspørgsmål er også
medtaget som bilag til beslutningsforslaget, er det ikke
umiddelbart muligt at vurdere, om et hunde- eller katteskind
er blevet produceret under dyreværnsmæssige forsvarlige
forhold.
Hvis et egentligt forbud skal kunne håndhæves, må det
derfor omfatte produkter af hunde- og katteskind generelt.
Med andre ord, vi kan jo ikke ved at lave dyreværnsmæssige
regler, kontrolmæssigt overhovedet have en sikkerhed for at
styre, hvad der foregår i Fjernøsten. Derfor er den eneste
måde, hvorpå vi kan få sat en stopper for det her, ved at
gennemføre et generelt forbud.
Der er for mig at se ingen tvivl om, at det ville være
langt at foretrække, hvis et forbud mod import af hunde- og
katteskind kom til at omfatte hele Den Europæiske Union. Det
er bl.a. også derfor, jeg allerede i august sidste år tog
initiativ til at rette henvendelse til Kommissionen om det
spørgsmål.
Kommissionen er blevet bedt om at oplyse, om man
overvejer initiativer til at gennemføre et fælleseuropæisk
forbud mod produkter af skind af pelse fra hunde og katte.
Kommissionen er også blevet bedt om at oplyse, om der
har været noget EU-retligt til hinder for, at vi eventuelt
fra dansk side gennemfører et rent nationalt forbud. Vi har
endnu ikke fået officielt svar på vores henvendelse, men
Kommissionen har i anden forbindelse givet udtryk for, at der
principielt ikke er noget i vejen for, at medlemsstaterne
inden for rammerne af traktaten gennemfører et nationalt
forbud mod hunde- og katteskind.
Jeg er stadig væk af den opfattelse, at et forbud, som
omfatter hele EU, vil være at foretrække, men med de
foreløbige meldinger, vi har fået - og det synes jeg, jeg vil
orientere om i dag - synes der altså ikke umiddelbart at være
udsigt til et EU-forbud. Derfor mener jeg naturligvis også,
at der snarest bør gennemføres et dansk forbud mod handel med
og import af skind og pelse fra hunde og katte samt produkter
heraf.
Det er naturligvis afgørende, at et sådant forbud kan
gennemføres inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser, her tænker jeg især på EU og WTO, og jeg har
derfor nu meddelt Kommissionen min hensigt, og jeg har bedt
Kommissionen om eventuelle bemærkninger hertil.
Jeg agter i givet fald at fremsætte et lovforslag for
Folketinget så hurtigt som overhovedet muligt og forhåbentlig
i denne folketingssamling.
Det er klart, at der i den forbindelse vil opstå en
række mere tekniske spørgsmål, bl.a. om afgrænsning af et
forbud. Et lovforslag vil også skulle igennem en
notifikationsprocedure efter reglerne i EU's såkaldte
informationsproceduredirektiv.
Det er også klart, at et rent, nationalt forbud rejser
nogle problemstillinger i relation til håndhævelsen. Jeg
mener dog ikke, at disse problemstillinger, uanset hvor
relevante de er, skulle stå i vejen for, at vi får sikret, at
handel med og import af hunde- og katteskind er ulovligt og
kan straffes.
I bemærkningerne til beslutningsforslaget er det anført,
at nogle af de østasiatiske lande importerer dyr fra kenneler
i Europa, herunder må man næsten forstå Danmark.
Jeg kan hertil blot sige, at jeg ikke er bekendt med, at
der skulle finde en sådan eksport fra Danmark sted. Hvis det
måtte vise sig, at der rent faktisk sker en sådan eksport af
levende hunde og katte til pelsproduktion i Fjernøsten, er
jeg naturligvis indstillet på at se nærmere på det spørgsmål.
Endelig er der i bemærkningerne til beslutningsforslaget
nævnt, at hunde og katte skulle sælges på det danske marked
under falsk varebetegnelse for at vildlede forbrugerne.
Spørgsmål om vildledning af forbrugerne hører under Økonomi-
og Erhvervsministerens område. Og for så vidt angår dette
aspekt udtaler jeg mig derfor på hans vegne.
Kl. 14.15
Ifølge markedsføringslovens § 2, stk. 1, må der »ikke
anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller
udbud af varer«. Salg af skind og pelse fra hunde og katte
under vildledende betegnelser er altså efter omstændighederne
i strid med markedsføringsloven.
Bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringslovens
vildledningsforbud er ganske højt. Således er der flere gange
inden for de sidste år blevet idømt millionbøder for
overtrædelse af vildledningsforbudet. Ved fastlæggelsen af
bøden har domstolene nemlig taget højde for den fortjeneste,
som virksomheden har forventet at opnå ved vildledningen.
Hos Forbrugerombudsmanden, som fører tilsyn med
overholdelse af markedsføringsloven, har man ikke kendskab
til tilfælde, hvor skind og pelse er blevet solgt under
vildledende betegnelser. Man har heller ikke modtaget nogen
klager over sådanne overtrædelser af markedsføringslovens
forbud om vildledning. Men der er altså allerede i dag
mulighed for, at Forbrugerombudsmanden kan gribe ind, hvis
det skulle vise sig, at der er et generelt problem. Og er der
tale om strafbar vildledning, vil Forbrugerombudsmanden bede
politiet om at efterforske sagen med henblik på eventuel
tiltalerejsning.
Jeg vil godt til sidst vende tilbage til det helt
væsentlige. Jeg agter under forudsætning af, at det kan lade
sig gøre inden for rammerne af vores internationale
forpligtelse, snarest muligt at fremsætte et lovforslag om
forbud mod handel med og import af skind og pelse fra hunde
og katte samt produkter heraf, og det gør jeg simpelt hen i
konsekvens af, at EU desværre ikke handler i denne her sag.
Jeg har ikke opgivet at få overbevist de ansvarlige
kommissærer om, at hvis det ligger uden for traktaten, så må
man finde andre veje til at arbejde videre med sagen, men
indtil da, mener jeg, det er på sin plads, at vi gennemfører
et nationalt forbud.
Jeg takker derfor også hr. Christian H. Hansen for, at
vi i dag har mulighed for at diskutere det her spørgsmål i
form af det her beslutningsforslag, så man også får en
afklaring af, hvordan Folketingets partier stiller sig til
det her spørgsmål.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Det er et ganske kort spørgsmål til ministeren. Denne her sag
er jo startet allerede tilbage i maj 2002, og så kom der svar
hen over sommeren og et supplerende svar i august 2002, og
der blev den så afsluttet.
Jeg vil gerne spørge ministeren om det svar, der skulle
komme fra Kommissionen, og som ministeren var lidt inde på:
Forholder det sig således, at det kom her mandag eller
tirsdag i denne her uge? Jeg er bare forundret over, om det
har noget med forfængelighed at gøre, at man først i går
tilkendegav, at man vil komme med et lovforslag på det her
område.
Justitsministeren (Lene Espersen):
Forfængelighed og forfængelighed; vi er vel alle lidt
forfængelige. Men for så vidt angår denne her meget alvorlige
sag, har min topprioritet været at få presset EU-systemet til
at komme med nogle tilkendegivelser, og jeg vil gerne
understrege igen, at jeg da helst havde set, at det havde
været i EU-regi, vi kunne have gennemført det her.
Desværre må man sige, at der i løbet af efteråret jo
ikke er sket det store - for nu at sige det pænt - i forhold
til Kommissionen, men der skete dog det, at vi ligesom har
fået en fornemmelse af, at den ansvarlige kommissær, Byrne,
udadtil udtrykte afsky på det her spørgsmål og ligesom
opfordrede medlemslandene til at tage nationale initiativer.
Det har selvfølgelig også betydet, at vi har arbejdet videre.
Jeg mener også, man kan se ret interessante udtalelser fra
kommissæren på hjemmesiden. Vi har simpelt hen lagt os i
selen lige siden på den anden side af jul for at få afklaret:
Hvad kan vi, og hvad kan vi så ikke, og hvor langt kan vi gå?
Nu har vi haft et par debatter i dag, hvor regeringen er
blevet anklaget for smøl, fordi tingene kommer en eller to
uger for sent. Jeg har lagt mig i selen for at være så godt
forberedt til debatten her i dag, at jeg kunne give nogle
klare svar på, hvad regeringen vil, og hvad der ligger inden
for rammerne, og også for at kunne give et klart svar på,
hvad der overhovedet kan lade sig gøre i EU-regi. Jeg mener
sådan set, at det er i alles interesse, at vi gør, hvad vi
kan for at få så meget afklaret som overhovedet muligt.
I denne her sag er der altså meget, der tyder på, at den
eneste vej, vi kan gå her og nu, hvis vi vil have stoppet
det her, set med danske øjne, er et nationalt forbud. Men som
sagt har jeg ikke opgivet; der er blevet afsendt et brev til
den ansvarlige handelskommissær, Lamy, fordi jeg mener, at vi
stadig væk må prøve at arbejde videre på et EU-forbud på
længere sigt.
Kl. 14.20
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Lad mig allerførst sige, at det selvfølgelig er glædeligt, at
regeringen og dermed justitsministeren vil det samme, som
Dansk Folkeparti vil på det her område. Det vil sige, at man
lige så godt kunne have gået ned i salen og sagt: Det er et
glimrende forslag, rigtig godt, det stemmer vi for. For det
lægger faktisk bare op til det, ministeren selv siger, hun nu
vil gøre, nemlig udarbejde nogle regler. Så er den sådan set
ikke længere.
I det svar, der er afgivet den 15. august, står der til
allersidst:
»Indføres produkterne lovligt fra et tredjeland til en
medlemsstat, er disse bragt i fri omsætning inden for hele
EU, og man kan fra dansk side derfor alene forbyde import af
disse produkter fra andre EU-lande, ...«.
Nu oplyste ministeren ikke noget om, hvornår i år det
her lovforslag vil komme. Jeg opfattede det sådan, at det
forhåbentlig kom i år. Jeg vil gerne spørge, hvad det er for
nogle regler, der lige pludselig er blevet ændret, siden
ministeren er blevet så aktiv i denne her kamp. Jeg er glad
for det, helt sikkert, for det kan kun komme dyrene til gavn,
men når det nu er så simpelt, som ministeren siger her i dag,
så kunne det her jo være sket for lang tid siden.
(Kort bemærkning).
Morten Østergaard (RV):
Nu blev der sagt flere ting af ministeren. Jeg vil blot bede
om en bekræftelse på, at ministeren fortsat er af den
overbevisning, at det klart er det optimale, hvis man kunne
få et forbud på EU-plan.
Jeg vil også spørge, om ministeren eventuelt brugte
anledningen, hvor Danmark havde formandskabet, til at drøfte
spørgsmålet med sine kolleger i de andre EU-lande, og da
tiden nu er forpasset i hvert fald til den type handling, om
vi i hvert fald lige kan få en endelig bekræftelse på, at
ministeren, uanset hvad Folketinget vil gøre i denne her sag,
fortsat vil kæmpe på EU-niveau for at få et forbud, eventuelt
med en henvendelse til det græske formandskab, som så har
mulighed for at tage sagen op i kredsen af justitsministre.
(Kort bemærkning).
Justitsministeren (Lene Espersen):
Først til hr. Christian H. Hansen: Som jeg allerede har
redegjort for, har regeringens holdning sådan set været meget
klar. Der har været en hel masse handelsmæssige aspekter, som
vi stadig væk ikke har nogen afklaring af, og jeg håber
bestemt ikke, jeg har bidraget til et billede af, at jeg
fuldt ud i dag kan stå og redegøre for, præcis hvordan et
eventuelt lovforslag skal se ud, for vi venter stadig væk på
at få det reelle skriftlige svar tilbage fra Kommissionen på,
hvad der kan lade sig gøre og ikke lade sig gøre, men jeg har
lagt pres på Kommissionen og skrevet, at det er min hensigt
at fremsætte et lovforslag her i foråret, og det betyder
altså også, at jeg vil have hurtigt svar tilbage, så jeg ved,
hvor langt Danmark kan gå uden at krænke internationale
forpligtelser.
Et eller andet sted er det jo både godt og skidt, at
kommissær Byrne, der er den ansvarlige kommissær, på
rådsmødet under det danske formandskab - og det er så også et
svar til hr. Morten Østergaard - hvor den her sag blev
diskuteret, gav udtryk for, at der måske ikke var noget i
vejen for et nationalt forbud, det måtte man se på, men at
det ikke var muligt for ham at tage initiativer i EU-regi.
Det er jo det, der har gjort, at vi i Danmark har måttet
sige til os selv: Jamen så må vi handle på egen hånd. Men
naturligvis skal det ske inden for rammerne af EU.
Der var en debat under det danske formandskab om denne
her sag på et rådsmøde - det hører under fødevareministerens
regi - men det er jo altså sådan, at på mange områder er det
Kommissionen, der har initiativretten, og derfor er det måske
ikke altid det græske formandskab, der vil være det rigtige
sted at henvende sig i det her tilfælde. Bl.a. når det gælder
forholdet til WTO og handelsmæssige ting, tror jeg faktisk,
at dér, hvor vi får mest valuta for pengene så at sige, er
ved en henvendelse til kommissær Lamy, der står for handelen,
således at vi her får en så god sikkerhed som overhovedet
muligt for, at vi på længere sigt kan arbejde for et
EU-forbud, der stadig væk vil være i overensstemmelse med
WTO-reglerne.
Men jeg er enig i, at vi skal være i førertrøjen hele
tiden og tage de kontakter, der overhovedet er, for at
overbevise i det her tilfælde Kommissionen om, at det her er
en rigtig vej at gå. Jeg vil heller ikke afvise, at vi, hvis
den her diskussion fortsætter - nu må vi høre, hvad
Kommissionens tanker er - må rotte os sammen med andre lande
for at få Kommissionen til at forstå, at det her er en sag,
som optager os meget. Men det burde være åbenbart for
Kommissionen med de mange henvendelser, vi har lavet i sagen.
Kl. 14.25
Det korte af det lange er, at et eller andet sted har
jeg måske lidt svært ved at forstå, at hr. Christian H.
Hansen er ked af, at regeringen i dag gør sit arbejde så godt
og er så velforberedt, at vi også kan komme med nogle klare
tilkendegivelser af, i hvilken retning vi vil gå, hvis
EU-systemet fejler.
Men jeg understreger igen, at det er min hensigt at
fremsætte et lovforslag, der naturligvis respekterer
EU-rammerne, i denne her folketingssamling, hvis det
overhovedet er ladsiggørligt og vi kan få et klart svar fra
Kommissionen.
Første næstformand (Svend Auken):
Hr. Karsten Nonbo som ordfører.
Karsten Nonbo (V):
Også jeg har set de her grusomme aflivningsformer, der har
været vist af hunde og katte. Jeg skal undlade at udtale mig
om, hvad jeg mener om de personer, for så er jeg bange for,
at formanden vil smide mig ned fra talerstolen.
Jeg kan til gengæld glæde mig over, at med de
dyreværnsregler, der kommer fra justitsministeren, ville det
nok, hvis det var foregået her i landet, have været lige før
vi havde ramt loftet på 2 års fængsel i de her sager. Det
både tror og håber jeg så sandelig.
Jeg blev af den sidste ordfører i den foregående debat
beskyldt for at forsøge at finde hår i suppen. Det er altså
ikke meningen med det forbehold, jeg kommer med nu, vil jeg
sige med det samme; det er at være konstruktiv.
Der står kæledyr i beslutningsforslaget, og vi har
snakket hunde og katte. Vi skal lige sikre os, at der ikke er
andre dyregrupper, der skal med i beslutningsforslaget eller
i et kommende lovforslag, for rent faktisk er de begreber jo
desværre ikke entydige. Jeg ved, at i Grønland er en hund
ikke et kæledyr, og i Indien er en ko hellig og ikke et
produktionsdyr. Så der er altså nogle tekniske ting, vi skal
have bragt på plads. Dette ikke sagt for at trænere, men for
at være konstruktiv.
Omkring selve det at sælge katteskind som et andet dyrt
skind: Det er jo for det første en overtrædelse af
markedsføringsloven, og i større stil vil det være omfattet
af straffelovens bedrageribestemmelser.
Personligt vil jeg sige, at jeg ikke har stor
medlidenhed med dem, som køber noget forkert skind. Det er
ulovligt. Dem, jeg har medlidenhed med, er de dyr, der må
lide på grund af de måder, det foregår på, med disse
forfærdelige aflivningsformer. Derfor er vi fuldkommen enig
med Dansk Folkeparti med hensyn til aflivningsformerne. Det
er så bestialsk, som noget kan være, i ordets værste
betydning.
Justitsministeren fremsætter lovforslag om skærpning af
straffene for dyremishandling. Det er fuldkommen
utilgiveligt.
Nu håber jeg, at vi får lagt et pres på EU, så det ikke
bare bliver lille Danmark, der lukker sig inde og trækker
skodderne for og som sådan renser op i eget hus alene. Det er
nok heldigvis sådan, at det ikke er Danmark, der importerer
det meste. Derfor skal vi bruge vores indflydelse i EU og få
bestemmelser, som dækker hele EU, og der vil vi meget gerne
hjælpe Dansk Folkeparti, som jo ikke er den helt store
tilhænger af EU, men jeg tror, vi kan blive enige om, at jo
større et forum, vi kan få med til at lukke af, jo bedre er
det.
Derfor kan jeg sige, at vi bakker op om dette
beslutningsforslag, og så må vi se at komme så langt som
muligt uden for EU, hvis EU halter for langt bagefter. Det er
vi også villige til. Men summa summarum: Det størst mulige
marked til at lukke det her er bedre end kun ensidigt at
lukke for lille Danmark.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Jeg kunne forstå, at hr. Karsten Nonbo tog forbehold for
nogle små ting, der kunne blive drøftet under
udvalgsbehandlingen.
Jeg vil så bare gerne have en bekræftelse på, at man vil
støtte det her beslutningsforslag, som jo opfordrer
regeringen til at udarbejde nogle regler, hvor nogle af de
her spørgsmål kan blive indarbejdet, og at det betyder, at
hvis det her får en hurtig udvalgsbehandling og hurtigt
kommer til afstemning i salen, så kan jeg forvente, at
Venstre stemmer for det her beslutningsforslag.
(Kort bemærkning).
Karsten Nonbo (V):
Det skal der ikke herske tvivl om. Vi skal bare have
undersøgt nogle ting, så vi får et ordentligt gennemarbejdet
beslutningsforslag i udvalget og får taget højde for de
retlige forbehold, der måtte være i forhold til EU, således
at vi kan trække EU med.
Kl. 14.30
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Ja, tak. Hr. Morten Bødskov som ordfører.
Morten Bødskov (S):
Har man set den omtalte TV 2-udsendelse, »Flået levende«,
tror jeg, jeg taler på alles vegne, når jeg siger, at man har
set nok. Grundlæggende er det jo en fuldstændig absurd og
grotesk måde at behandle dyr på.
Socialdemokratiet støtter derfor til fulde målet med
beslutningsforslaget, nemlig at forbyde at importere og
handle med skind og pelse af kæledyr eller produkter heraf.
Socialdemokratiet er helt enig i, at de eksisterende
straffebestemmelser for vildledende markedsføring på det her
område også skal skærpes. Derfor mener Socialdemokratiet
også, at Danmark bør gå forrest med et forbud, og vi er glade
for, at justitsministeren her to minutter i tolv, kan man
sige, også har fået den idé.
Justitsministeriet har selvfølgelig en pointe i, at det
mest effektive forbud ville være et samlet EU-forbud. Men
Socialdemokratiet mener ikke, der er nogen grund til at
vente, ej heller at der er nogen grund til at bruge andres
tøven som et skjold mod dansk handling i den her sag. Når
Danmark kan gå forrest, så skal Danmark også gå forrest.
Hvordan et sådant forbud så strikkes sammen, må vi jo
finde svar på under udvalgsarbejdet. Der er åbenbart lavet
lovgivning i henholdsvis Italien og USA. Hvordan den er ført
ud i livet, må vi se på. Samtidig er vi også vidende om, at
der foregår diskussioner om noget lignende i Storbritannien.
Hvordan de forløber, må vi også se på under udvalgsarbejdet.
At der skulle være problemer i forhold til
WTO-aftalerne, som justitsministeren nævnte i sin tale, er
der ikke noget, der tyder på. I hvert tilfælde ser det
rimelig let ud i forhold til WTO-aftalerne, hvis man kigger i
svaret fra Justitsministeriet.
I Socialdemokratiet støtter vi som sagt målet med det
her forslag. Det ligger i fin forlængelse af vores generelle
ønske om at forbedre dyrevelfærden. Når der er muligheder for
både her i landet og uden for landets grænser at forbedre
dyrevelfærden, skal der gøres noget ved det.
Men vi foreslår en opstramning af forslaget. Det skal
nemlig ikke kun være import, der bør forbydes, men også
eksport. For hvis det er sådan, som det fremgår af forslaget,
at i de lande, hvor den her modbydelige pelsning finder sted,
importeres dyr fra danske kenneler til den her modbydelige
pelsning, så mener Socialdemokratiet også, at det bør
forbydes og altså stoppes.
Samtidig er Socialdemokratiet som sagt klar til at se på
en stramning af markedsføringsloven, så vildledende
markedsføring på det her område stoppes. Og i den forbindelse
finder vi det i Socialdemokratiet også rigtigt, at det er
importørerne, som i fremtiden pålægges et større ansvar for
at sikre, at deres import af skind ikke er i strid med det
her forbud.
Men som sagt er Socialdemokratiet positiv over for
forslaget, og vi ser frem til, at udvalgsarbejdet kan løse de
forskellige udeståender, jeg her har peget på.
Else Theill Sørensen (KF):
De rædselsfulde tv-optagelser, vi har set, hvor hunde og
katte bliver mishandlet til døde, mens skindet flås af dem,
er så afskyvækkende, at jeg er sikker på, at alle i dette
land stærkt fordømmer det. Og i Det Konservative Folkeparti
vil vi også gøre alt, hvad der muligt, for at stoppe den
slags ting.
Desværre står det jo nok ikke i vores magt at stoppe, at
de ting foregår i Østasien, men det, vi kan, er at forbyde
import og salg af skindet fra dyrene. Vi vil meget gerne
medvirke til en lovgivning, der sikrer et sådant forbud.
Med hensyn til den konkrete formulering i
beslutningsforslaget - og nu kan det godt være, at jeg bliver
beskyldt for at nærlæse for meget eller at tage ting for
bogstaveligt - vil jeg også godt bede om, at vi får
præciseret, at det handler om hunde og katte. For
definitionen »kæledyr« er altså lidt diffus. Jeg vil godt
spørge: Hvad med kaniner? Jeg tror, der er tusindvis af
danske børn, der har kaniner som kæledyr. Betyder det her, at
handel med pelse af kanin så forbydes?
For os er den allervigtigste ting i det, at skind og
pelse ikke importeres og sælges i Danmark, hvis de dyr, de
kommer fra, ikke er aflivet under ordentlige forhold. Og jeg
opfatter det også sådan, at det er det, der er intentionen i
beslutningsforslaget. Vi vil gå positivt ind i
udvalgsbehandlingen.
Kl. 14.35
Poul Henrik Hedeboe (SF):
Også SF ser meget positivt på det her forslag.
Punktet med dyrevelfærd skal selvfølgelig også gælde på
det her område. Jeg er også en af dem, som har set
udsendelsen, som har startet det her.
Der er kommet en efterfølgende udsendelse om import af
vilde dyr. Det er ikke lige det område her, men man kunne jo
godt lige overveje, om der var noget, vi skulle putte ind
der, for der har vi en problemstilling, som i virkeligheden
ligner en lille smule - det er bare levende dyr. Eksotiske
dyr bliver fanget på den ikke allerbedste måde, transporteret
på den ikke allerbedste måde, og de er vilde og har svært ved
at overleve i fangenskab. Det var noget, man kunne overveje
at kigge på.
Men det er ikke det, der står i forslaget her. Det
drejer sig om at forbyde importen af skind, pelse og
produkter fremstillet af kæledyr og så skærpe
straffebestemmelserne omkring vildledende markedsføring.
Som sagt er vi helt med på det dyreetiske i det.
I begrundelsen snakker man om hunde og katte, men i
forslaget skriver man »kæledyr«, og ligesom andre talere,
bl.a. den foregående, vil jeg sige, at der altså er noget, vi
skal præcisere der. Her skal vi nok afgrænse det til hunde og
katte, for kæledyr er virkelig blevet et vidt begreb; det er
ikke kun kaniner, det er også små alligatorer, slanger og alt
muligt. Så der er noget, vi skal have fat i der.
Omkring vildledende markedsføring: Det er noget, som vi
går meget stærkt ind for at gøre noget ved; vildledning af
forbrugerne er en grov ting.
Med disse bemærkninger kan vi fuldt ud støtte
intentionerne i forslaget og også være med til at skubbe på,
at Danmark godt kan gå foran. Vi skal ikke lade os forsinke
af at få det ud i hele EU. Vi skal selvfølgelig gøre
bestræbelsen på at få det til at gælde i hele EU, men det
skal ikke forsinke den danske proces.
Morten Østergaard (RV):
Indledningsvis vil jeg takke justitsministeren for, at vi fik
en afklaring, som ikke helt lå i de svar, der kom til de
tidligere spørgsmål i sagen, for det er jo vigtigt at
diskutere på et oplyst grundlag.
Lad det være sagt med det samme, at Det Radikale Venstre
principielt kan støtte intentionerne bag
beslutningsforslaget. Det er selvfølgelig ganske
uacceptabelt, at forbrugerne uden deres viden ved køb af
diverse produkter kan understøtte en sådan systematisk
mishandling af dyr.
Men det er vigtigt for Det Radikale Venstre, at
forslaget ikke blot bliver udtryk for nogle gode intentioner,
men at vi er bevidste om, at en eventuel endelig vedtagelse
bliver et effektivt værn mod mishandling af dyrene.
Det Radikale Venstre vil ikke medvirke i et
symbolpolitisk spil, som foregiver at tage hånd om et
alvorligt problem, hvis ikke lovgivningen kan forventes at få
en effekt. Derfor er vi også enige i justitsministerens
hidtidige vurdering af det optimale i gennemførelsen af et
forbud på EU-niveau.
Vi tror også, at forslagsstillerne vil medgive, at EU
her vil være det mest effektive redskab, idet sagen jo altså
ikke så meget handler om danske produkter og forbrugere, men
derimod om en uacceptabel behandling af dyrene i fjernere
egne.
Derfor vil det ikke stille Det Radikale Venstre tilfreds
blot at undgå de her produkter på det danske marked. Vi
ønsker, at det store europæiske fællesmarked bliver lukket
for de her produkter, hvilket formentlig også vil medføre en
langt større chance for at komme dyremishandling til livs.
Det tror vi også at forslagsstillerne vil medgive.
Så justitsministeren må altså kæmpe videre. Det må da
især kunne opildne at høre, at der i andre EU-lande
tilsvarende er en debat om de her spørgsmål, og så må det jo
så være op til justitsministerens kreativitet at forsøge at
få det igennem i EU-systemet.
Vi deler ligeledes opfattelsen af, at et effektivt
indgreb bør være et generelt handelsforbud og ikke blot et
importforbud. Så det må afklares, hvordan den praktiske
håndhævelse i tilfælde af et rent dansk indgreb kan foregå -
hvilket vi støtter, og vi synes også, det er fint, at vi er
foregangsland - både under hensyn til EU's handels- og
konkurrenceregler og varernes frie bevægelighed, samt konkret
hvordan skind, der har været forarbejdet gennem
dyremishandling, kan identificeres og de ansvarlige stilles
til regnskab - herunder også en skærpelse af
markedsføringsloven.
Endelig må titlen også, som nævnt nogle gange,
naturligvis ændres, så f.eks. kaniner osv. ikke kommer til at
indgå.
Så vi forudser behovet for en særdeles grundig
udvalgsbehandling, men går den positivt i møde under de
forudsætninger, som også justitsministeren fremførte.
Keld Albrechtsen (EL):
Intentionen bag dette forslag kan ingen være uenige om. Der
er i hvert fald heller ingen, der i debatten har været
uenige.
Kl. 14.40
At der skal laves regler, der griber ind over for
dyremishandling, er jo klart sigtet med forslaget, og så vidt
så godt. Men så må man jo også erkende, at forslaget åbner
for en lang række problemer, som man altså bliver nødt til i
udvalget at gå langt dybere ned i. På den måde er forslaget
en lidt hurtig markering, og det kan der også være behov for.
Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at hvis man står over for
et stort problem, har vi det også sådan i Enhedslisten, at så
reagerer vi hurtigt, for så skal der ske noget. Det vil jeg
gerne medgive forslagsstillerne at der er brug for, men der
er altså nogle problemer.
Jeg synes, at vi på en eller anden måde bliver nødt til
at fastslå, at vi måske skal være en lille smule mere
præcise, for det, vi jo skal bekæmpe, er mishandling af dyr,
og det vil sige, at det under alle omstændigheder skal være
ulovligt at importere et skind - og det er uanset, om det
kommer fra en hund, en kat, en mink, en kanin eller en
krokodille - hvor der har foreligget dyremishandling.
Det må ikke være sådan, at hvis vi vedtager et forslag,
der f.eks. kun drejer sig om hunde og katte, er det fint nok
at købe et minkskind, selv om vi godt ved, at dyret har været
udsat for dyremishandling. Når det drejer sig om mink - som
vist i øvrigt også i nogle tilfælde holdes som kæledyr for nu
at gøre det hele meget enkelt - skal det også være ulovligt,
hvis man importerer eller fra Danmark sælger skind fra mink,
hvor der har været dyremishandling, enten i forbindelse med
at man har pelset dyret, eller i forbindelse med at man
holder minkene under fuldstændig uantagelige forhold i bur.
Derfor vil vi gerne have undersøgt, om ikke man i
virkeligheden skulle have en regel om, at pelse, der stammer
fra dyr, der har været i bur, ikke må sælges i Danmark.
Så er der det med, at vi jo også skal passe på, at vi
ikke gentager tragedierne med sælskindene. Der var
tv-udsendelser om, hvordan man slog babysæler i hovedet med
køller, hvorefter man lige pludselig fik lavet en kampagne,
der gik ud på, at nu måtte vi overhovedet ikke købe en
sælskindsjakke, vi måtte ikke røre ved noget, der kom fra en
sæl, og det gik jo frygteligt ud over Grønland.
Vi skal også have undersøgt, om der er vilde hunde i
Sibirien f.eks., som oprindelige folk jagter. Skal vi
overhovedet forbyde salg af skind fra dyr, der er dræbt under
legitim jagt hos de oprindelige folk, hvad enten der så er
tale om et dyr, der kan kaldes et kæledyr eller ikke kan
kaldes et kæledyr? Hvad er en krokodille, er det et kæledyr,
eller er det et vildt dyr?
Jeg siger ikke det her for på nogen måde at kaste grus i
maskineriet, men kun for at antyde, at vi altså har bevæget
os ind på et område, der måske er lidt mere kompliceret, end
at man kan nå at afdække det i et indslag i en tv-avis.
Vi støtter intentionerne. Vi ser også positivt på det
forslag, ministeren har bebudet, fordi det er med til at
gribe ind over for noget, der skal stoppes. Men vi vil altså
gerne have, at vi, samtidig med at vi går hurtigt frem, også
bevarer den sunde fornuft og vores almindelige dømmekraft og
får lavet noget, der ikke viser sig efterfølgende at have
samme negative virkninger som f.eks. den kampagne, der blev
ført mod den grønlandske sælfangst, hvor vi vel alle sammen i
dag kan være enige om, at det var et fejlskud fra visse
organisationers side.
Så vi vil fra Enhedslistens side give tilsagn om at
medvirke positivt ved behandlingen af det her forslag og også
ministerens forslag, men med en række spørgsmål, som vi gerne
vil have belyst undervejs, også det forslag, SF var inde på -
eventuelt et ændringsforslag - for der er andre lige så
berettigede problemer, som måske bare ikke på nuværende
tidspunkt har fået helt så meget omtale, men som også kan
være tungtvejende, og så skal de jo ikke glemmes i den her
proces.
Den her ordførertale blev måske ikke helt så enkel som
de andre ordførertaler, men hvis den kan bidrage til, at vi
får nogle ting udredet, som kan gøre det hele bedre, har den
da forhåbentlig været velanbragt.
Kl. 14.45
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Hr. Mogens Nørgård Pedersen som ordfører.
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
Jeg skal indledningsvis sige, at Kristeligt Folkeparti langt
hen ad vejen har sympati for den oprigtige hensigt, som
forslaget giver udtryk for.
Hvor det ellers er vores opfattelse, at det nok kniber
lidt med menneskesynet hos Dansk Folkeparti, er det lige før,
jeg vil sige, at deres dyrehensyn har fået en tand for meget.
I hvert fald kan man blive helt i tvivl om, hvad det er, man
er i gang med at læse, når man i forslagets bemærkninger
støder på sætningen: »Aflivningen overværes af de andre
katte, og man kan tydeligt se angsten i deres øjne.«
Sådan kan vi have forskelligt syn på tingene, men ud
over det er der en del uklarheder i forslaget, som jeg kort
vil nævne.
For det første er det ikke nærmere defineret, hvad et
kæledyr er, som også nogle tidligere ordførere har været inde
på. Et konkret eksempel kunne jo være den gris, der optrådte
i Danmarks Radio op til jul, som i min optik godt kunne
kaldes et kæledyr. Betyder det så, at man ikke må handle med
skind fra grise?
For det andet er det besynderligt, at forslaget i sine
bemærkninger på én og samme tid ønsker at belyse reglerne for
import i bl.a. U.S.A. og Italien, samtidig med at man siger,
at Danmark skal indføre et lignende forbud. Hvorfor man fra
forslagsstillerens side ikke på forhånd redegør nærmere for,
hvad det er for en form for forbud, de pågældende lande har,
vides ikke, men så man kan altså ikke på forhånd forvente, at
andre politiske partier vil gå med til, at Danmark skal
indføre lignende regler.
For det trejde finder vi det åbenlyst, at et
importforbud i Danmark ikke vil ændre ret meget ved
slagtemetoderne i Kina og Thailand. Det er jo en
kendsgerning, at der er væsentlig forskel i opfattelsen af,
hvad man forstår som kæledyr her i landet og i Kina.
Kristeligt Folkeparti finder derfor, det vil være mere
oplagt at arbejde internationalt for at fremme en bedre
behandling af dyr, herunder kæledyr. Kristeligt Folkeparti
kan ikke umiddelbart støtte forslaget i dets nuværende
udformning, selv om vi er enige i, at der skal gøres noget på
området, men vi forbeholder os naturligvis retten til at
blive klogere under udvalgsarbejdet.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Jeg synes, det var en rigtig god bemærkning fra hr. Mogens
Nørgård, som fik menneskesynet draget ind. Jeg ved, hvad mit
menneskesyn er, men hr. Mogens Nørgård Pedersen kender måske
ikke sit eget.
Så vil jeg sige, at hr. Mogens Nørgård Pedersen lavede
faktisk lidt grin med bemærkningerne om, at andre katte
overværer aflivningerne. Når hr. Mogens Nørgård Pedersen
laver lidt grin med dem, vil det så sige, at hr. Mogens
Nørgård Pedersen mener, at dyr har ingen følelser sådan som
vi mennesker har, så det må man gerne gøre, for det gør ikke
noget? Hr. Mogens Nørgård Pedersen må komme med en forklaring
på sådan nogle dybt - nej, det ord må jeg nok ikke bruge i
Folketinget om de bemærkninger.
(Kort bemærkning).
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
Jeg skal vedgå, at det var ikke det pæneste træk at blande
menneskesyn ind i denne debat, for den handler om noget helt
andet. Men når det gælder følelser - ja, jeg er overbevist
om, at dyr også har følelser. Men man kunne jo i det hele
taget tage problematikken op, hvorvidt dyr skal se artsfæller
aflives. Jeg tror nemlig ikke, at dyr tænker så langt, at de
registrerer, hvilken metode det sker på, men at de nærer
følelser, når de ser en artsfælle blive aflivet.
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Hr. Christian H. Hansen som ordfører for forslagsstillerne.
Christian H. Hansen (DF):
Skulle vi ikke starte med at konstatere, at i dag har det
været en rigtig god dag for dyrene her i Folketinget? Der er
faktisk hele dagen blevet vedtaget nogle initiativer, som
gavner forholdene for vore dyr her i Danmark, og det er
dejligt.
Kl. 14.50
Jeg vil også godt sige, at det er jo en lidt speciel
situation. Ligesom ved det foregående beslutningsforslag var
der glæde over, at der var et flertal for et forslag fra
oppositionen, og jeg kan jo tage del i den glæde i dag. Det
eneste parti, jeg har hørt lidt negativt fra, er Kristeligt
Folkeparti, men jeg tror, det er, fordi Kristeligt Folkeparti
ikke har sat sig så meget ind i dyrevelfærd. Men det skal man
så have mulighed for at arbejde videre med, og det kan man jo
bruge tiden under udvalgsbehandlingen til.
Jeg deler meget de bemærkninger, der kom fra
Socialdemokratiet om, at der også skulle kigges på
eksportsituationen i forbindelse med forslaget, og jeg synes,
man skal kigge fornuftigt på det spørgsmål under
udvalgsbehandlingen.
Det Radikale Venstre var inde på nogle bemærkninger om
markedsføringsnormer. Det står der lidt om i bemærkningerne
til forslaget, og der er også stillet § 20-spørgsmål på netop
det område, hvor der jo også foreligger nogle
problemstillinger.
Jeg er også glad for, at justitsministeren ser positivt
på forslaget. Dog mener jeg stadig, at justitsministeren godt
kunne have været lidt før ude, men lad nu det ligge. Lad os
få vedtaget forslaget, og lad os glæde os over, at vi har
haft en rigtig god dag for vore dyr her i Folketinget.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jeg vil bare sige til hr. Christian H. Hansen, at jeg deler
helt og til fulde glæden over de beslutninger, der i dag er
truffet om beskyttelse af dyrene her i Folketinget, og over
at vi har et effektivt dyreflertal, hvis man kan kalde det
sådan.
Men vi skal altså også holde sammen på det og ikke
snakke os fra hinanden, og i Enhedslisten har vi i hvert fald
ikke den opfattelse, at Kristeligt Folkeparti ikke har sat
sig ind i dyrevelfærd. Tværtimod har vi jo konstateret, at
Kristeligt Folkeparti har været med til at støtte en
fremragende vedtagelse lidt tidligere på dagen. Det er bare
en opfordring til, at vi går ind i diskussionen uden at
snakke os væk fra hinanden inden for dette flertal. Det tror
jeg heller ikke var hr. Christian H. Hansens hensigt, men
blot denne bemærkning, så der ikke går nogen som helst skår i
det fælles indtryk af de fremskridt, der er sket i dag.
(Kort bemærkning).
Karsten Nonbo (V):
Jeg kan da også dele hr. Christian H. Hansens glæde, men man
skal jo som bekendt ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.
Jeg kunne godt tænke mig, at hr. Christian H. Hansen
forholdt sig lidt til de spørgsmål, der har været om
definitionen af kæledyr, så vi ligesom kan få en retningspil
for, hvad der skal ske efter beslutningsforslaget; om det
virkelig kun er hunde og katte eller også andre dyr, for det
mener jeg har en del med beslutningsforslaget at gøre.
Så ville jeg også godt have, hvis hr. Christian H.
Hansen tilkendegav, om han er med på, at EU er det rette
forum for virkelig at få dyrevelfærd, der batter noget, frem
for bare at lukke persiennerne, trække gardinerne for og
lukke havelågen og sige: Vi klarer dyrevelfærden her inden
for vore mure, og så kan dyrene ellers skrige i resten af
verden.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Først til hr. Keld Albrechtsen. Jeg er enig i hr. Keld
Albrechtsens bemærkninger, men det var måske mere
frustrationen over, at man begyndte at tale om det med
smerten, der fik mig til at komme med de bemærkninger. Men
der er da ingen tvivl om, at de partier, der vil noget på
dette område, nok skal blive ved med at stå sammen. Det tror
jeg at jeg kan berolige hr. Keld Albrechtsen med.
Kl. 14.55
Jeg vil gerne sige til hr. Karsten Nonbo, at
selvfølgelig skal man forsøge at gøre forholdene for dyrene
bedre i hele Europa, og jeg vil gå lidt videre og sige, at
det skal man gøre i hele verden. Men hvis det er sådan, at
hr. Karsten Nonbo f.eks. har fulgt lidt med, når der er tale
om transporter, kan man jo ikke ligefrem sige, at EU har
været særlig konstruktiv. Man kan faktisk sige, at de sydlige
lande har meldt fra over for transportproblemerne. Jeg tror,
at mange husker, hvordan de sydlige lande meldte ud, da man
havde debatten.
Derfor er det min opfattelse, at vi skal gøre forholdene
så gode for dyrene i Danmark som overhovedet muligt. Vi kan
finde et politisk flertal for at gøre det, men vi skal
selvfølgelig også arbejde ud over hele EU og gerne ud over
hele verden med at forbedre forholdene. Men vi skal ikke
indtage den anden position, som jeg nogle gange ser og føler,
at Venstre måske indtager, nemlig at vi skal vente på EU og
vente på, at de forbedrer forholdene, for så går der lang
tid, før der sker noget for vores dyr.
(Kort bemærkning).
Poul Henrik Hedeboe (SF):
Jeg vil også godt sige til hr. Karsten Nonbo, at der er jo
flere måder at bevæge verden på. Én måde er at sige, at vi
skal flytte holdningerne i hele verden samtidig, men så kan
vi godt være sikre på, at der ikke sker så meget. En anden
måde er at sige: Vi går foran, vi gør noget, og så påvirker
vi med eksemplet.
Vi skal gøre begge dele. Vi skal gå foran og ikke være
bange for at gøre noget, og så er vi med til at bevæge verden
på den formentlig hurtigste måde. Vi skal selvfølgelig sørge
for at få de andre med, men vi skal ikke være bange for at gå
foran og lave eksemplerne.
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at det er korte bemærkninger
til hr. Christian H. Hansen og ikke til hr. Nonbo, der må
tænke sig om et øjeblik. (Ophold). Det tager vi for gode
varer.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises til Retsudvalget. Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det er vedtaget.