Førstebehandling af B 119 om liberalisering af EUs sukkermarked
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
14) Første behandling af beslutningsforslag nr. B 119:
Forslag til folketingsbeslutning om, at regeringen aktivt skal arbejde for en fuld og hurtig liberalisering af EU's sukkermarked. Af Jørn Jespersen (SF) m.fl. (Fremsat 20/3 2003).
Forslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
I SF's forslag til folketingsbeslutning opfordres regeringen
til aktivt at arbejde for en fuld og hurtig liberalisering af
EU's sukkerregime. Lad mig straks sige, at det er en
reformlinje, som regeringen ikke er uenig i.
EU's markedsordning bør som de øvrige elementer i den
fælles landbrugspolitik undergå en liberalisering og en
markedsorientering. Forslagsstillerne opfordrer regeringen
til aktivt at arbejde for, at liberaliseringen gennemføres i
løbet af højst 5 år, og at der omgående åbnes op for fuld
adgang til EU's sukkermarked for de mindst udviklede lande.
Det foreslås desuden, at regeringen offentligt fremlægger en
strategi med den målsætning, som jeg her har nævnt, inden den
1. juli i år.
Jeg er som sagt enig med forslagsstillerne i, at der er
et aktuelt behov for at reformere EU's markedsordning for
sukker. En markedsordning, som reelt ikke har været
reformeret, siden den trådte i kraft, og det var i realiteten
helt tilbage i 1968.
Regeringen arbejder generelt for en markedsorienteret
udvikling af den fælles landbrugspolitik, og det vil sige en
fortsat tilpasning af EU-priserne til verdensmarkedet, en
gradvis reduktion af den direkte støtte samt en frigørelse
fra de udbudsregulerende mekanismer. De pejlemærker gælder
selvfølgelig også i forbindelse med en reform af hele
sukkerområdet.
På Rådets foranledning er Kommissionen blevet forpligtet
til i indeværende år at fremlægge en slags midtvejsevaluering
af sukkerordningen. Rapporten skal endvidere tage stilling
til behovet for en reform af en markedsordning. Regeringen
finder, at der er behov for, at Kommissionen fremlægger et
reformforslag. Jo længere tid der går uden en reform, jo
kraftigere og jo hurtigere skal en reform gennemføres, når
den endelig måtte komme.
Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt anse det for
realistisk at fastslå en tidshorisont på 5 år for
liberalisering af sukkermarkedet, sådan som forslagsstillerne
lægger op til. Den tidshorisont, man kan opnå, afhænger af de
reelle forhandlingsmuligheder, som bl.a. begrænses, dels af
om Kommissionen vil fremsætte et egentligt forslag til
reform, dels af den faktiske udformning af Kommissionens
eventuelle forslag. Og så er der selvfølgelig også de øvrige
medlemslandes holdning til nødvendigheden af en sådan reform.
Jeg føler det selvfølgelig specielt uheldigt, at vi fra dansk
side skulle sige nej til en reform, hvis den er mindre
vidtgående, og jeg fornemmer ligesom, at det er det,
forslagsstillerne lægger op til.
Kl. 17.05
Regeringens mål er klart at drive reformen så langt som
muligt, men det forudsætter, som forslagsstillerne
selvfølgelig også er klar over, at der kan skaffes et flertal
i Rådet. En mindre vidtgående reform må alt andet lige være
bedre end ingen reform.
Når der foreligger et konkret forslag på sukkerområdet,
vil regeringen selvfølgelig, ligesom det er sædvane, søge et
forhandlingsmandat i Folketingets Europaudvalg.
Endvidere er reformmulighederne også afhængige af, om
Kommissionens forslag til en generel reform af den
almindelige landbrugspolitik kan vedtages, og i hvilken form
den måtte blive vedtaget.
Såfremt reformen vedtages, som den ligger i øjeblikket,
vil der i realiteten blive mulighed for at finansiere en
reform af markedsordningen for sukker. Hvis det forslag, der
ligger fra Kommissionen, derimod ikke bliver vedtaget, så
begrænses mulighederne for en reform væsentligt, idet en
række af de øvrige medlemslande uden tvivl vil kræve, at den
nuværende støtteordning fortsætter uændret, eller at der
foretages meget få justeringer.
Ud fra en samlet økonomisk betragtning er anvendelsen af
importkvoter som led i udviklingsbistand en administrativt
byrdefuld og også ineffektiv løsning, for vi har jo ikke
noget klart overblik over, hvordan kvoterne bliver fordelt.
Så jeg er derfor enig med forslagsstillerne i, at det vil
tjene udviklingslandene bedre at sikre dem fri adgang til
markederne i de industrialiserede lande.
I overensstemmelse med det vil regeringen som nævnt
arbejde for en markedsorientering af sukkerområdet, og det
vil så på sigt give fuld adgang til EU's sukkermarked for
alle tredjelande.
Med hensyn til de mindst udviklede lande foreslås det i
beslutningsforslaget, at landene omgående opnår fuld adgang
til EU's marked. Som bekendt støtter regeringen og også et
bredt flertal her i Folketinget, at det såkaldte »Everything
but Arms«-initiativ, som forslagsstillerne jo hentyder til,
fremrykkes, så sukker ikke forbliver undtaget helt frem til
2009 med den overgangsperiode, der i realiteten ligger fra
2006 frem til 2009. Så det arbejder regeringen selvfølgelig
for, altså den vedtagelse fra den 5. november.
Jeg mener ikke, det er hensigtsmæssigt at fremlægge en
strategi for, hvordan liberaliseringen kan ske, inden
Kommissionen har fremsat et forslag til en reform på
sukkerområdet.
Hvis Kommissionen fremlægger konkrete forslag til en
reform, vil de sandsynligvis først blive fremlagt, efter at
Kommissionens forslag til den generelle reform på hele
landbrugsområdet, altså den fælles landbrugspolitik, bliver
vedtaget. Jeg vil ikke udelukke, at det kan ske til sommer,
altså i juni måned.
Så regeringen vil selvfølgelig arbejde for målet om en
markedsorientering og en liberalisering med rettidig omhu,
ikke bare for den generelle landbrugspolitik, men også for
sukkerregimets vedkommende.
Hvis jeg skal konkludere, vil jeg understrege, at der
ikke skal herske tvivl om, at regeringen i forbindelse med
drøftelserne af Kommissionens rapport, som jeg har omtalt,
klart vil argumentere for, at EU's sukkerordning må og skal
markedsorienteres og liberaliseres snarere nu end senere.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jeg vil gerne sige tak til fødevareministeren, fordi hun jo i
hvert fald indholdsmæssigt erklærer sig enig i SF's forslag
på alle strækninger. Hun er enig i det hovedsigte, der er med
forslaget, nemlig at der skal ske en hurtig og omfattende
liberalisering af EU's sukkerordninger.
Når jeg alligevel på trods af den udtalte omfattende
enighed bliver en lille bitte smule i tvivl om, hvorvidt jeg
skulle opfatte det, som om regeringspartierne vil stemme for
beslutningsforslaget, så er det, fordi ministeren hæftede sig
ved, at det ville være uheldigt at skulle sige nej til en
reform, hvis den er mindre vidtgående end det, der er
foreslået her.
Kl. 17.10
Hvis det kunne være en lille tvivl hos ministeren, så
vil jeg da gerne fjerne den, for det er sådan set ikke en
risiko ved forslaget. Der står udtrykkeligt ikke, at man skal
sige nej til en reform, der er mindre vidtgående, men at man
skal tage afstand fra udspil, der er mindre vidtgående. Det
betyder bare, at man skal arbejde for den liberalisering, der
er foreslået her, og aktivt argumentere for den udadtil. Det
går jeg ud fra at vi sagtens kan på baggrund af ministerens
tale her.
Så jeg går ud fra, at det, når den lille tvivl er
fjernet, fra ministerens side var et tilsagn om, at
regeringspartierne stemmer for forslaget.
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Sagt til hr. Jørn Jespersen: Somme tider hører man jo det,
man gerne vil høre. Vi er fra regeringens side ikke uenig i
målsætningen om, at der skal ske en markedsorientering og en
liberalisering af sukkerregimet. Det er bydende nødvendigt,
og som jeg sagde i mit første indlæg: Jo før, jo hellere.
Der skal heller ikke herske tvivl om, at vi fra dansk
side også i den genforhandling, der var i 2001 omkring hele
sukkerområdet, sammen med ganske vist kun nogle få andre
lande, bl.a. England, Holland og Sverige, var blandt de
lande, der trak mest i den markedsorienterede retning. Det
vil vi fortsat gøre, vil jeg sige til hr. Jørn Jespersen.
Men at imødekomme intentionerne i forslaget, der bl.a.
indikerer, at regeringen inden den 1. juli skal komme med et
udspil, har jeg klart taget afstand fra med argumentationen,
at der kommer et udspil fra Kommissionen. Det vil vi gerne
forholde os til.
Vi mener også, at rækkefølgen må være, at vi får
drøftet og får konkluderet på midtvejsevalueringen af den
fælles landbrugspolitik, og så kan vi tage fat på
sukkerregimet.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Det er da rigtigt, at man somme tider hører det, man gerne
vil, men det var jo svært at høre andet, end at ministeren
var enig i behovet for en omfattende liberalisering af
sukkerområdet. Det blev der argumenteret for gennem hele
ministerens tale.
Så er det da svært at forstå, at konklusionen alligevel
er: Vi vil bare ikke vedtage det, vi vil ikke arbejde for
det, vi vil ikke lægge en strategi frem. Det synes jeg da er
inkonsistent. Det er da uholdbart.
Betyder det med andre ord, hvis jeg skal høre det, som
ministeren gerne vil have jeg skal høre, at her er der endnu
et eksempel på, at regeringen siger, at den går ind for
liberalisering, den argumenterer for, at den er nødvendig,
men der er bare lige nogle forudsætninger endnu en gang
desværre, som gør, at det ikke skal være lige nu? Det skal
ikke være på den her måde, og det skal ikke være sådan, som
det er foreslået af SF.
Derfor er konklusionen i virkeligheden, at regeringen
ikke vil det, den selv siger. Man vil ikke arbejde aktivt for
en liberalisering, for der er nogle forudsætninger opfundet
til lejligheden, der forhindrer det. Er det dét dobbeltspil
fra regeringens side, vi er vidne til igen?
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Hr. Jørn Jespersen hørte jo i mit indlæg, at der klart fra
regeringens side bliver argumenteret for nødvendigheden af en
diskussion om det sukkerregime, vi har, og som har eksisteret
siden 1968, hvilket jeg også sagde. Det er nødvendigt, og det
er det, regeringen arbejder for. Den arbejder henimod en
løsning, som bl.a. kan sikre, at »Everything but
Arms«-landene får en hurtigere markedsadgang end den, der er
lagt op til. Det var vi også, i hvert fald et stort flertal
her i Folketinget, enige om i forbindelse med vedtagelsen af
5. november.
Så jeg håber ikke, at der i hr. Jørn Jespersens sind
trods alt er nogen tvivl om, at det er den målsætning, som
regeringen arbejder aktivt, ikke kun passivt ud fra.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Det kan være lidt svært at forstå, hvad det egentlig er, der
er regeringens problem, for jeg har forstået det sådan, at
ministeren og regeringen vil arbejde aktivt for en afvikling
af protektionismen på sukkerområdet.
Men er det sådan, at problemet for regeringen er, at
man ikke selv vil offentliggøre et forslag om, at det skal
ske? Det er vel det, der så står tilbage, at regeringen ikke
vil efterkomme forslagsstillernes opfordring til, at
regeringen skal fremsætte som et forslag, at der skal ske den
liberalisering.
Kl. 17.15
Men hvis det er tilfældet, er det meget vanskeligt at forstå, for hvad er det, der holder regeringen tilbage? Hvorfor vil regeringen ikke fremlægge det? Regeringen kunne jo offentliggøre et sådant udspil. Regeringen siger selv, at den går ind for det, hvorfor vil den så ikke gøre det? Det kunne da være til nytte også for Europa-Kommissionen, altså en støtte til et eventuelt forslag fra deres side, hvis der lå et dansk udspil. Det er lidt svært at forstå, hvad det er, der holder regeringen tilbage.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Fødevareministeren siger, at hun ikke håber, at jeg er i
tvivl om, at regeringen af et ærligt hjerte går ind for en
hurtig og omfattende liberalisering af bl.a. sukkerområdet.
Der må jeg desværre bedrøve fødevareministeren med, at det er
jeg ekstremt meget i tvivl om. Jeg kommer i stigende omfang
til den konklusion, at regeringen fører et markant
dobbeltspil, når det drejer sig om EU's landbrugsstøtte. Man
siger, at man går ind for en markedsorientering, for en
reduktion, men i praksis modarbejder man den.
Det, vi ser her, er endnu et eksempel på det. Det er, at
man i teorien og i retorikken støtter en reform af
sukkerområdet, men man kan ikke støtte et forslag om at
udarbejde et konkret udspil til de andre EU-lande, som bl.a.
ville betyde, at man i den offentlige debat i samtlige
EU-lande kunne henvise til den danske position. Det ville
betyde, at Kommissionen, som hr. Keld Albrechtsen er inde på,
kunne henvise til den danske position. Det vil man ikke gøre.
Uden begrundelse. Der bliver bare nævnt, at det ikke er
hensigtsmæssigt. Uden nogen som helst begrundelse.
Så jo, jeg er meget i tvivl om regeringens indstilling i
forhold til en afvikling af landbrugsstøtten, eller rettere
sagt: Jeg bliver mere og mere sikker på, at regeringen ikke
gør det, den siger at den vil gøre.
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Så bliver jeg nødt til at bede hr. Jørn Jespersen om et
konkret eksempel på, at regeringen skulle modarbejde en
reform af den fælles landbrugspolitik, altså
midtvejsevalueringen. Bare et eksempel fra hr. Jørn
Jespersen.
For det er et postulat, når ordføreren for
forslagsstillerne står på talerstolen og siger, at det er
hans klare opfattelse, at regeringen i praksis modarbejer en
markedsordning. Det er simpelt hen ikke acceptabelt.
Så til hr. Keld Albrechtsen: Der er jo ikke nogen tvivl
om, at Europa-Kommissionen kender den danske holdning. Det
gjorde den helt tilbage i den forhandling, der lå i 2001. Det
ved hr. Keld Albrechtsen også godt. Jeg sagde før, at der var
andre lande i Europa, der havde den samme holdning, og at man
prøvede at trække det i den retning. Derfor forstår jeg slet
ikke hr. Keld Albrechtsens angreb på regeringen i den her
sag.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Hr. Keld Albrechtsen for en kort bemærkning. Hr. Jørn
Jespersen har opbrugt sine.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Nu ligger der et forslag om, at den danske regering skal
offentliggøre sin holdning, offentliggøre et udspil, som så
kan indgå i debatten i hele EU. Så siger ministeren, at den
har man tidligere gjort opmærksom på i Ministerrådet og over
for Kommissionen. Men vil ministeren ikke medgive mig, at
hvis man nu træffer den beslutning fra den danske regerings
side - hvis det kan opnå støtte fra et flertal i Folketinget,
det ved vi jo ikke, for det kan vi jo først vide, når vi har
haft debatten - om at man ikke vil lægge sit lod i
vægtskålen, så vil det da blive betragtet som en dansk
retræte? Så vil det blive betragtet og opfattet, desværre med
rette, sådan, at nu ønsker Danmark i realiteten ikke længere
nogen reform - måske nok i år, men ikke i realiteten.
Det er det, ministeren risikerer, hvis ministeren nu
sætter sig ned og ikke vil lave et udspil. For det kan jo
godt gå hen og blive kendt offentligt, også rundtomkring i
Europa, at ministeren i dag har sagt til Folketinget, at hun
ikke vil foretage sig noget. Det vil ude i Europa blive
tolket som et signal om, at ministeren i realiteten ikke
ønsker en reform.
Det er jeg nødt til at sige på den måde, for ministeren
har selv skabt det her problem ved sin lunkne holdning til
det forslag, der ligger til behandling.
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Nu ved jeg ikke, hvordan hr. Keld Albrechtsen definerer
lunkne holdninger. Jeg synes da, at jeg i mit første indlæg
klart gav udtryk for regeringens holdning til nødvendigheden
af en reform på sukkerområdet.
Jeg har lige så klart givet udtryk for, at grunden til,
at vi fra regeringens side ikke kan støtte
beslutningsforslaget, alene er begrundet i, at der kommer et
udspil fra Kommissionen formentlig til sommer.
Kl. 17.20
Og så er vi, som jeg også har gjort rede for tidligere, altid i den situation, at regeringen i Europaudvalget skal have et mandat til de forhandlinger, der videre skal foregå, så der vil vi også få lejlighed til at drøfte den danske holdning, som kollegerne i EU i hvert fald ikke er i tvivl om.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Så er det den sidste korte bemærkning til hr. Keld
Albrechtsen.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jamen det håber jeg heller ikke de andre regeringer er i
tvivl om. Men det, der overrasker mig, er, hvorfor ministeren
ikke vil gøre et forsøg på at få indflydelse på det forslag,
som Kommissionen måske kommer med, for det er jo ikke engang
hundrede procent sikkert. Og hvis der ikke kommer et pres fra
nogen lande - det kunne jo også tænkes, at der er andre
ministre, der læner sig tilbage ligesom den danske minister -
så ved man jo ikke, om der overhovedet kommer forslag fra
Kommissionen, og hvis der kommer et forslag, så risikerer
man, at det ikke er noget særlig godt forslag.
Hvorfor skal den chance for at påvirke det forslag
forspildes? Hvorfor skal de uger bare gå, uden at der sker
noget? Det synes jeg ikke vi har fået et svar på. Det kan
ikke være nogen uoverstigelig byrde for den danske regering
at udfærdige det forslag og sende det til Kommissionen og
offentliggøre det i de europæiske medier.
Dermed ville man lægge et pres på debatten og give
Kommissionen en mulighed for at lave et bedre forslag, end
det ellers bliver. Jeg må indrømme, at ministeren ikke
har forklaret, hvorfor den mulighed ikke skal udnyttes.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Så går vi over i ordførerrækken. Hr. Thor Gunnar Kofoed.
Thor Gunnar Kofoed (V):
I Venstre går vi absolut ind for frihandel, og vi arbejder
faktisk for den hver eneste dag. Derfor er vi måske også lidt
uforstående over for, hvad betydning af sådan et
beslutningsforslag som dette skulle være, for der arbejdes jo
på en liberalisering af sukkermarkedet. Vi er også
principielt enige i, at det skal foregå hurtigt og så hurtigt
som muligt. Men der er nogle ting, vi absolut bør være
ansvarlige over for, for jeg tror ikke, at det går, som der
står i bemærkningerne til SF's beslutningsforslag.
Hvis vi liberaliserer verdensmarkedet for sukker uden
nogen form for regulering, så ville den største
sukkerproducent i verden, Brasilien, med et lille
produktionsudsving kunne overtage alle de fattige ulandes
sukkerproduktion. Sådan ville det være, hvis man bare
liberaliserede med et knips. Derfor er der en vis form for
ansvarlighed i de verdensaftaler, der skal være fremover, så
de fattigste lande ikke taber til de største producenter.
Tager man f.eks. den næststørste producent og også
største forbruger af sukker, som er Indien, så vil de måske
heller ikke være alt for glade for en total liberalisering af
sukkermarkedet, for de har ikke den mest effektive
sukkerproduktion i verden.
Hvis vi går ind til EU's sukkerproduktion, så er de
største producenter Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien.
De er næsten konkurrencedygtige på verdensmarkedet, selv om
man fjerner støtteordningerne eller laver en liberalisering.
Derfor vil den sukkerproduktion, vi har i Danmark,
selvfølgelig få et problem, men vi har nogle ansvarligheder i
de markedsordninger, der er.
Jeg går selvfølgelig ud fra, at når man taler
liberalisering af markedsordningen for sukker, så er der fuld
kompensering af landbrugets afvikling, støtteordningerne,
så landmanden friholdes for de økonomiske tab, han måtte få,
for han skal jo ikke straffes i de her politiske debatter,
bare fordi han har fulgt med den politiske udvikling, der har
været gennem en generation med en planøkonomisk socialistisk
tankegang.
Der er også mange andre ting i forslaget eller i
bemærkningerne til forslaget. SF mener f.eks., at
liberaliseringen af markedspriserne vil få sukker til at
stige med 30-38 pct., og at det vil hjælpe de fattige lande.
Det forstår jeg ikke helt, for når man tænker på, at der er
en overskudsproduktion i verden, og at der er sukkerlagre på
45 pct. af verdensproduktionen, hvad er det så, der skal få
prisen til at stige, fordi man fjerner støtteordningerne? Det
hænger ikke helt sammen i bemærkningerne.
Derfor hilser jeg også det arbejde, der er i gang på
EU-plan, meget velkommen. Her går man ind og analyserer det
hele, kommer med en midtvejsevaluering og tager virkelig fat
på, hvad der skal til for at få en liberalisering af
verdensmarkedet for sukker.
Kl. 17.25
Der er også et arbejde i gang på WTO-plan. Der ser vi
også frem til, at vi får arbejdet hen imod en liberalisering
af verdensmarkedet for sukker.
Det er vigtigt, at det ikke er de forkerte, der
overtager, og det så er de fattigste ulande, der taber dette
spil. Derfor må Venstre afvise forslaget i sin helhed, men
jeg vil pointere, at vi principielt og grundlæggende er enige
i, at vi skal have en liberalisering af verdensmarkedet, ikke
kun for sukker.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Så er det hr. Keld Albrechtsen for en kort bemærkning og
derefter hr. Jørn Jespersen.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Nu kan man jo høre bag det hele, at årsagen til, at
ministeren var handlingslammet, var, at det største
regeringsparti har gjort sin indflydelse gældende. Det kan
der jo naturligvis være nogle organisationer, der har været
stærkt medvirkende til.
Derfor vil jeg godt spørge: Hvorfor har Venstre så ikke
præsenteret et forslag til løsning af de spørgsmål, som nu
bliver rejst? For nu bliver der stillet alle mulige
betingelser op, som Venstre vil have opfyldt, før der kan
blive tale om en liberalisering. Og så må man jo altså sige:
Hvad i alverden er meningen med at komme med alle de
betingelser nu efter så mange års debat? Så har man opfundet
et helt katalog af vanskeligheder, som pludselig skal
bearbejdes først.
Men nuvel, man har ikke fået lavet sit hjemmearbejde,
men vil man så under udvalgsbehandlingen være med til at få
ændret beslutningsforslaget? Hvis man f.eks. har et forslag
om, at der skal være en præferencestilling for nogle af de
fattigste ulande, jamen så lad os lave det. Det kan man godt
lave. Det ville være rart, hvis Venstre havde gjort sit
arbejde og var kommet med materialet, når man nu havde det
ønske. Men det kan klares i udvalget. Er man indstillet på
det fra Venstres side? Eller er det bare et forsøg på at få
den her sag syltet mest muligt?
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Hr. Thor Gunnar Kofoed forstår ikke helt, hvorfor prisen
skulle stige på verdensmarkedet, hvis støtteordningen bliver
afskaffet. Det er ellers ret enkelt. Det er, fordi støtten
giver et større udbud, og det holder priserne nede. Omvendt,
hvis ikke priserne skaber det større udbud, så falder
udbuddet, og så stiger priserne på verdensmarkedet. Det er en
meget enkel sammenhæng, som man kender fra mange områder. Den
gør sig altså også gældende her.
Det, jeg hæfter mig ved, er, at hr. Kofoed kalder EU's
landbrugspolitik, herunder sukkerordningerne, for
planøkonomisk socialistisk vanvid. Her kommer der altså et
socialistisk forslag om at afskaffe dem, og så vil
liberalisten ikke være med til at afskaffe det planøkonomiske
socialistiske vanvid. Det er da interessant og ret
underholdende, når det kommer til stykket.
Endelig skal man høre en liberalist argumentere for, at
Brasilien får fordel af en liberalisering. Jamen hvis de er
de mest effektive producenter, hvad kan en liberalist så have
imod, at produktionen foregår dér? Og jeg skulle hilse og
sige, at der er ganske mange fattige mennesker i Brasilien,
der ville have stor fordel af en øget produktion og eksport.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Først til hr. Keld Albrechtsen: Vi vil da gå ind i det her
udvalgsarbejde og se på, hvilke muligheder der er. Men jeg
vil sige, at der er et arbejde på EU-plan, som vi absolut vil
se efter, for vi kan gøre nok så meget i Danmark, som ikke
har nogen effekt over for dem, som det skal hjælpe. Derfor
vil vi se meget på det arbejde.
Så er det meget sjovt med hensyn til den diskussion om
socialisme kontra liberalisme. Forslagsstillerne mener, at
Venstre kun er såkaldte liberalister. Men vi er liberalister
på den måde, at vi gerne vil arbejde hen mod en liberaliseret
verden, men vi har en vis form for ansvarlighed over for den
planøkonomiske tankegang, der har kørt i mange år. Man kan
ikke bare knipse med fingrene og så springe fra
støtteordningerne. For der er mange, der er bundet op på og
hænger på, at man har disse støtteordninger og blokeringer
for, at man ikke kan komme ind på markederne.
Hvis det var så enkelt, som SF nu lægger op til, er det
jo mærkeligt, at det skal tage så lang tid at nå en aftale på
WTO-plan. Og det er jo på WTO-plan, man skal have det her til
at hænge sammen. Det er ikke kun et spørgsmål om, hvad vi gør
internt i Europa. Det er i hele verden, for den største del
af sukkerproduktionen foregår altså lidt uden for Europa.
Kl. 17.30
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jeg vil godt spørge hr. Thor Gunnar Kofoed: Hvis nu det er
sådan, at Venstre mener, at der bør tages et ekstra hensyn
til de allerfattigste ulande - sådan forstod jeg budskabet i
talen, og det var jo et nobelt og klædeligt budskab, som
ingen kan være uenig i - så må vi jo se at få det indarbejdet
i et forslag, og så haster det. Er vi ikke enige om det?
Det vil aldrig få en gang på Jorden, og det tror jeg
også hr. Thor Gunnar Kofoed kan være enig med mig i, hvis det
ikke meget hurtigt kommer som et dansk udspil, inden
Kommissionen har fået lavet sit.
Så de krav, hr. Thor Gunnar Kofoed har fremlagt til mere
præcision i beslutningsforslaget, er faktisk noget, der
haster. Det haster ekstremt meget, hvis det overhovedet skal
have en chance for at blive indarbejdet i Kommissionens
forslag. Det går jeg ud fra vi kan blive enige om.
Derfor må Venstre jo påtage sig det ansvar, som der
ligger i at være et stort regeringsparti, og se at få gjort
tingene. Jeg synes, det er kritisabelt, at man har så mange
besværligheder, og så kommer man her med dem, og man har
overhovedet ikke gjort det konkret, man har overhovedet ikke
gjort sit hjemmearbejde før den her debat. Nu kaster man bare
en hel masse ting på bordet.
Men det skal vi nok være med til sammen med hr. Thor
Gunnar Kofoed at få lavet i udvalget. Det skal Enhedslisten i
hvert fald meget gerne medvirke til. Men det kræver altså
også, at Venstre er indstillet på at være med til at lave en
beslutning.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
At man skal høre Venstres ordfører lægge en meget stor
bekymring for dagen for de fattige i ulandene. Det havde
været mere velanbragt, da man lavede sine besparelser på
udviklingsbistanden; men lad det ligge i denne her
sammenhæng.
Jeg vil bare sige, at sådan en løselig beregning af,
hvad EU's sukkerordning koster forbrugerne og skatteyderne i
EU, viser, at den koster 42 mia. kr. om året hvert år. Der
ville være rigeligt med penge til at kompensere Europas
sukkerproducenter og masser af penge til at kompensere de
mindstudviklede lande, som kunne gå hen og tabe på det her.
Hvorfor vil Venstre ikke være med til at lave en plan,
som afvikler det her planøkonomiske vanvid, og som
kompenserer sukkerroeproducenter, og som kompenserer fattige
lande, der lider tab, og som så i øvrigt lever op til
statsministerens mange kronikker om frihandel som vejen til
udvikling og afskaffelse af fattigdom? Hvorfor vil Venstre
ikke være med til det konkrete stykke arbejde?
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Det er til Venstres ordfører, hr. Thor Gunnar Kofoed.
Egentlig var jeg lidt positiv glad, måske ikke med hensyn til
forståelsen af, hvad Venstre synes om selve forslaget, men
for den melding om, at man vil afvente midtvejsevalueringen.
Det kommer jeg senere ind på; det kan jeg også se noget
fornuftigt i.
Men så hører jeg samtidig, at man efterfølgende går op
og siger, at man godt vil være med til at kigge på nogle ting
under udvalgsbehandlingen af dette forslag. Må jeg lige få
slået fast, hvad det er Venstre vil: Vil de vente på, at den
her midtvejsevaluering kommer, eller vil man kigge på
forslaget under udvalgsbehandlingen?
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Først til hr. Christian H. Hansen: Jeg vil besvare det på den
måde, at vi vil vente på, at EU kommer med et samlet forslag,
fordi det er på EU-plan, man løser de her problemer. Det er
der, man får effekt af de forslag, der kommer.
Vi kan presse på med den ene og den anden holdning i
Danmark, det kan regeringen arbejde med, men det er ikke der,
vi løser de store problemer. Det er, hvis EU kommer med et
forslag, og derfor vil vi jo selvfølgelig afvente det
arbejde, der kommer fra Europa-Kommissionens
midtvejsevaluering af sukkerordningen.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Nu må jeg sige, at nu synes jeg altså, det simpelt hen bliver
for groft. Hr. Thor Gunnar Kofoeds sidste melding er en hån
mod de fattigste ulande.
Han står først heroppe og siger, at der skal tages et
særligt hensyn til de fattigste, til dem, som er endnu
fattigere end f.eks. Brasilien, som ellers også er godt
fattigt.
Så siger vi, at vi vil gerne være med til under
udvalgsarbejdet at få præciseret, at selvfølgelig skal der
tages et sådant hensyn, hvorefter hr. Thor Gunnar Kofoed går
herop og meddeler, at det skal der i øvrigt ikke gøres noget
ved. Man må vente og se, om det forslag, der kommer fra
Kommissionen, så i øvrigt går i den retning, eller det går i
en helt anden retning. Det skal man bare passivt sidde og
vente på. Det er en hån, må jeg sige til hr. Thor Gunnar
Kofoed, mod de fattigste i verden først at gøre sig til deres
beskytter og så derefter, når man bliver tilbudt et
samarbejde om at udmønte det i praktisk politik, er man pist
væk.
Kl. 17.35
Jeg synes, det er en skandale, at man optræder på den måde. Det bestyrker den opfattelse, som vi også fik efter at have udspurgt ministeren, at man i realiteten, når det kommer til stykket, ikke ønsker en liberalisering.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jeg synes da, det er ret ynkeligt, at fordi en sag er en
EU-sag - jeg forsøger at henvende mig til Venstres ordfører;
jeg håber, det kan lade sig gøre - jeg synes, det er
ynkeligt, at fordi en sag er en EU-sag, så siger Danmarks
største parti: Jamen så kan vi ingenting gøre. Så skal vi
bare vente. Så må vi jo se, hvad der kommer af udspil.
Ingenting kan vi gøre; ingen tanker kan der tænkes i Venstre;
ingen planer kan udarbejdes; ingen forslag er mulige. Vi skal
bare vente.
For ikke særlig længe siden talte statsministeren om en
aktivistisk udenrigspolitik. Da var han godt nok lidt klemt
af Sakajevsag og sådan noget, så det er ikke sikkert, det var
så gennemtænkt og velforberedt, men det var dog trods alt et
meget spændende udspil. Hvad med en aktivistisk sukkerpolitik
fra Venstres side på det her punkt? Kunne man ikke forestille
sig det?
Så vil jeg gerne gentage mit spørgsmål: Hvorfor vil
Venstre ikke være med til at lave en plan, hvor der er
kompensation til sukkerroeproducenter, til de fattigste
ulande? Hvorfor vil man ikke indgå konstruktivt i det
arbejde?
Endelig til sidst: Hvad er det helt præcis for et
udspil, man vil vente så tålmodigt på? Det er ikke
midtvejsevalueringen, går jeg ud fra, for den indeholder jo
netop ikke sukkerordningen.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Til både hr. Keld Albrechtsen og hr. Jørn Jespersen: Der er
på EU-plan et arbejde i gang med en midtvejsevaluering af
EU's markedsordning for sukker. Den kommer til juli, og det
er den, vi venter på. Den beskriver helt klart, hvad
forudsætningerne er for en produktion, hvordan man skal lægge
det om, hvis man også skal have en afkobling af
støtteordningen for sukker. De ting er det, vi skal vente på,
så vi laver en samlet europæisk plan.
Der er ikke noget formål med at lave en dansk plan,
fordi vi har for det første ikke baggrunden for det, og om vi
laver noget i lille Danmark, som har en lille bitte smule af
den europæiske sukkerproduktion, betyder intet. For det andet
er det stadig Kommissionen, der stiller forslagene til den
tid, og jeg er helt sikker på, at hver eneste gang ministeren
er i Bruxelles til møder, bliver der presset på på de
ordninger. Derfor går vi ind for, at vi venter på det
arbejde, der kommer fra EU, og det bakker vi op om til den
tid eller kommer med ændringsforslag til.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Så går vi over i ordførerrækken, og det er fru Ritt
Bjerregaard.
Ritt Bjerregaard (S):
I Socialdemokratiet vil vi godt takke SF for dette meget
grundige og gennemarbejdede forslag. Vi ser det også som et
led i den løbende diskussion via WTO, som hr. Jørn Jespersen
også har sat sig i spidsen for. Vi finder, at der her ligger
et interessant forsøg på at konkretisere et af de områder,
som vitterlig er hårdt subsidieret til stor ugunst for
ulandene, og derfor synes vi også, at det er et rigtigt
skridt at foreslå, at Danmark skulle se at få en større
indflydelse på den udvikling, der er på det her område.
Når vi er af den opfattelse, er det jo, fordi det er
umiddelbart klart, at EU's sukkerordninger både skævvrider
verdensmarkedet, og at de også er alt for dyre. Når vi ser på
skævvridningen, så er det jo tydeligt, at EU nærmest ikke
tillader import af sukker fra ulandene, og derfor vil det
være muligt, sådan som det allerede er blevet understreget i
debatten, at hjælpe svage økonomier i gang.
Kl. 17.40
Den er også for dyr, fordi det er en beskyttet industri,
vi har at gøre med, og hvis vi ser lidt på nogle af de
oplysninger, man kan hente fra OECD eller fra Statens
Jordbrugs- og Fiskeriøkonomisk Institut og Landbrugsraadet,
ja, så viser det jo, at langt det meste importerede sukker
belægges med en told, der svarer til 75 pct. af priserne på
verdensmarkedet, at EU's garanterede mindstepris er på ca.
4,7 kr. pr. kg, og det er ca. det dobbelte af
verdensmarkedsprisen, og undersøgelsen fra 2001 viser, at
hver gang en sukkerfabrik i den vestlige verden sælger sukker
for 100 kr., ja, så er 60 af de 100 kr. forskellige former
for støtte.
Jeg synes ikke, at vi i EU kan være en sådan politik
bekendt, og derfor hilser vi forslaget, sådan som det
foreligger her fra SF, velkommen.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Og så er det næste ordfører, hr. Christian H. Hansen.
Var det en kort bemærkning til fru Ritt Bjerregaard? Hr.
Jens Kirk.
(Kort bemærkning).
Jens Kirk (V):
Nu kunne man jo næsten tro, at fru Ritt Bjerregaard mente, at
vi her i Danmark selv kunne klare det. Ville den rigtige vej
i det fællesskab, vi er med i, i den fælles landbrugspolitik,
vi er med i, ikke være, at det er dér, vi skal komme med
vores ideer og planer og ligesom skubbe i den rigtige
retning, i stedet for at sige, at vi stiller os på sidelinjen
her, og jeg havde nær sagt, råber op ligesom SF, men ikke får
del i de konklusioner, der skulle være i fremtiden? Vi er
altså ikke med i de konklusioner, der skal drages på området,
vi står bare og råber og skriger. Er det ikke uheldigt?
Skal vi derimod ikke være med til at mase på inden for
EU og sige: Hvis der er noget uheldigt i det forslag, der
kommer, så er det det, vi skal sørge for at få rettet, i
stedet for at tro, at vi alene og som en meget lille
producent kan magte at få det ændret.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Man kan jo glæde sig over, at statsministeren ikke er til
stede i salen i dag, når man hører den meget passive linje,
som Venstre lægger for dagen, efter at vi nu har hørt
statsministeren udtrykke ønsket om en aktivistisk politik på
det udenrigspolitiske område.
Det er da klart, at vi er med i EU, det er da klart, at
vi skal have indflydelse i EU. Man får også indflydelse ved
at komme med udspil. Der er intet som helst til hinder for,
at et lille land kan komme med et udspil på et så vigtigt
område som det her. Det sætter ikke Danmark på nogen form for
sidelinje. Tværtimod ville det gøre, at Danmark ville komme i
front på et område, som jo i hvert tilfælde de fleste
retorisk siger de mener at der skal ændringer på, men som det
ikke tyder meget på der er den store vilje til, når det
kommer til stykket.
(Kort bemærkning).
Jens Kirk (V):
Kan fru Ritt Bjerregaard bare nævne et eneste
beslutningsforslag, der er kommet fra Danmark, som har været
med til at revolutionere en eller anden, kan vi sige, meget
dyr ordning i EU? Jeg tror det ikke.
Jeg tror heller ikke, at det vækker meget stor sympati
blandt vores progressive venner på det område her, der gerne
vil være med til noget, at vi lige pludselig kommer og
fremsætter vores eget forslag.
Det håber jeg at fru Ritt Bjerregaard er enig i og ikke
tror, at det er et lille beslutningsforslag fra Danmark, der
revolutionerer denne ordning her.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
I den forbindelse vil jeg gerne spørge fru Ritt Bjerregaard,
om ikke hun som både kommissær og minister husker sager, hvor
udspil fra Danmark har haft en endog ganske stor betydning.
Jeg kommer sådan umiddelbart i tanke om diskussionen
om eksport af farligt affald fra de rige lande til de fattige
lande, hvor Danmark i kraft af en kommissær og en minister
spillede en ganske stor og progressiv rolle; jeg kommer også
til at tænke på gensplejsningen, hvor vi i kraft af meget
aktive udspil har været med til at fastlægge en EU-linje, og
jeg er temmelig sikker på, at hvis taletiden var længere, så
kunne man i løbet af relativt kort tid opridse mange, mange
sager, hvor Danmark har spillet en stor rolle.
I SF har vi den opfattelse, og det ved jeg ikke om fru
Ritt Bjerregaard med sin kommissærbaggrund kan bekræfte, at
det ikke så meget er landets størrelse som argumenternes
slagkraft og ideernes styrke og det gennemarbejdede
baggrundsmateriale, der betyder noget i diskussionerne, og at
det i hvert fald er fuldt så vigtigt for et lille land at
bidrage med de ting.
Kl. 17.45
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Diskussionen her viser jo en ret fundamental forskellig
opfattelse af, hvordan EU-politik kan føres. EU-politik er jo
ikke kun et spørgsmål om, at ministeren rejser ned til et
møde, og så beslutter man et eller andet. EU-politik er i
allerhøjeste grad et spørgsmål om nogle initiativer og nogle
udspil, og jeg kan helt bekræfte, hvad hr. Jørn Jespersen
nævnte, at der var et meget tæt samspil på det miljøpolitiske
område, hvor der klart var nogle danske initiativer, der også
kunne bakkes op af mig i den periode, hvor jeg var kommissær
for miljøet, lige så vel som der kunne være udspil fra andre
lande, som blev drøftet, og som kom til at spille en rolle
for udviklingen af EU.
Så det er bestemt ikke rigtigt, at medlemslandene ikke
kan komme nogen vegne ved at komme med selvstændige udspil.
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Og så går vi over i ordførerrækken til hr. Christian H.
Hansen.
Christian H. Hansen (DF):
Forslaget her fra SF om, at regeringen skal arbejde aktivt
for fuld og hurtig liberalisering af EU's sukkermarked, kan
Dansk Folkeparti følge langt hen ad vejen. Lige så vel som
Dansk Folkeparti støtter en liberalisering af
landbrugspolitikken, ja, så støtter vi også muligheden for
en liberalisering af sukkermarkedet.
Som beskrevet i beslutningsforslaget er der jo tale om,
at priserne bliver holdt kunstigt i live via milliardtilskud,
som faktisk er lig med, at der forsvinder penge op af
forbrugernes lommer. Det er vel egentlig også det, der er
beskrevet i beslutningsforslaget nederst på side 3, første
spalte og videre op i anden spalte.
Umiddelbart virker det ganske ufornuftigt, at en
produktion bliver holdt kunstigt i live af tilskud, men det
har vel egentlig altid været sådan i EU, at såfremt et
erhverv ikke kunne hvile ordentligt i sig selv, ja, så fandt
man hurtigt en tilskudsordning. Det synes Dansk Folkeparti er
en vanvittig politik, og derfor har vi som sagt stor sympati
for forslaget.
Den midtvejsevaluering, der har været drøftet i dag, og
som det er blevet sagt vil komme her i løbet af sommeren, må
jeg altså indrømme, at vi gerne lige vil se, inden vi går
videre. Vi tror, at hvis den kommer rimeligt hurtigt, ja, så
kommer den i forbindelse med udvalgsbehandlingen af forslaget
her, men som sagt er vi også villige til at drøfte nogle ting
i udvalget omkring det her.
Jeg vil gerne sige, at regeringen kunne da godt på
baggrund af debatten i dag sende et signal om, at der er
nogle i Folketinget, der ønsker, at der skal ske noget på det
her område, noget, som går meget i retning af
beslutningsforslaget fra SF.
Som sagt vil vi lige afvente midtvejsevalueringen, ikke
forstået på den måde, at vi vil afvente, hvad reformudspillet
bliver, fordi det kan jo tage endnu længere tid, men vi vil
gerne lige se, hvad man skriver i den her evaluering, som
kommer hen over sommeren, og hvis det viser sig, at den ikke
trækker i en retning, som vil det, som beslutningsforslaget
lægger op til, ja, så er vi villige til at trykke på de
rigtige knapper.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jeg vil godt sige tak til Dansk Folkeparti for den positive
holdning, men bare lige for en ordens skyld afklare nogle
ting, for det er jo klart, at jo flere udspil, man har set,
jo mere sikker grund står man på. På den anden side så
forspilder man en chance for at påvirke processen, jo længere
man venter, og derfor er det lidt vigtigt for mig at vide,
hvad det er for nogle konkrete udspil, Dansk Folkeparti gerne
vil studere.
Sådan som det foreligger oplyst for os, kommer der et
fornyet udspil omkring selve midtvejsevalueringen, som jo
selvfølgelig betyder noget for mulighederne for at finansiere
en eventuel kompensation i forhold til sukkerproduktion.
Derudover har Kommissionen lovet, så vidt jeg forstår på
fødevareministeren, også til sommer at komme med et udspil
til en reform af sukkerordningen, men på det tidspunkt er det
jo for sent at påvirke det forslag på forhånd i hvert fald.
Derfor er det lidt vigtigt for mig at finde ud af, hvordan
Dansk Folkeparti ser denne her timing for sig.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Som jeg har forstået det, kommer der først og fremmest et
evalueringsudspil på sukkerområdet, som peger i retning af,
hvad man vil på området, og efterfølgende vil der så komme et
forslag til en reform.
Det er det første udspil, vi gerne vil se, inden vi går
videre, for hvis det ikke allerede, når det kommer, peger i
retning af noget af det, som ligger i SF's forslag, ja, så
ved vi jo godt, at så kommer reformforslaget heller ikke til
at gøre det.
Kl. 17.50
Den fg. formand (Birthe Skaarup):
Og så går vi over i ordførerrækken. Fru Else Theill Sørensen.
Else Theill Sørensen (KF):
Beslutningsforslaget her opfordrer regeringen til aktivt at
arbejde for bl.a. en fuld liberalisering af EU's
sukkerproduktion og forsyning, for, at denne liberalisering
gennemføres i løbet af højst 5 år og på en måde, så
bevægelsen hen imod et liberaliseret marked er mindst lige så
stor i de første år som i de sidste, og for, at der omgående
åbnes for fuld adgang til EU's sukkermarked for de mindst
udviklede lande.
Det Konservative Folkeparti er enig i, at EU's
markedsordninger skal liberaliseres og gøres mere
markedsorienterede, men vi mener ikke, at det tjener noget
formål, at vi vedtager de meget præcise og stramme
tidsfrister, som er anført i beslutningsforslaget.
Det betyder ikke, at vi ikke prioriterer en reform af
området højt, men vi er af den opfattelse, at vi skal afvente
midtvejsevalueringen af EU's sukkerordning, som forventelig
foreligger om et par måneder.
Så er vi i øvrigt trygge ved ministerens
tilkendegivelser af, hvad den danske regering vil arbejde
for, og i modsætning til nogle andre tror vi på, at
ministeren mener det, hun siger.
Jeg skal, for at der ikke skal være tvivl om Det
Konservative Folkepartis stilling til forslaget som helhed,
sige, at vi ikke kan støtte forslaget.
Martin Lidegaard (RV):
Det Radikale Venstre kan støtte det forslag, som SF har
fremsat her. Vi forstår fuldt ud bekymringen for de fattige
landes problemer med sukkerordningen, som vel er den største
af alle skampletter på EU's landbrugsstøtte. Vi kan simpelt
hen ikke være bekendt, at vi med den ene hånd giver
ulandsbistand, der bl.a. går til at optimere landbruget i den
tredje verden, og med den anden samtidig forhindrer de samme
landbrug i at eksportere til de europæiske markeder.
Jeg må sige, at jeg også opfatter det som nærmest
patetisk, når Venstres og De Konservatives ordførere siger,
at nu vil man altså afvente alle udspil fra EU i stedet for
at forsøge aktivt at påvirke dem. Det er lidt den samme
diskussion, vi har haft om WTO: Skal vi læne os tilbage og
vente på, hvad der sker i forhandlingerne i WTO, eller skal
vi tage aktivt del i den?
Når jeg siger det, er det, fordi det undrer mig, for jeg
var med til at etablere et meget bredt flertal i Folketinget
i november måneder, hvor jeg havde en fornemmelse af, at vi
havde en klar, bred politisk enighed om, at ikke alene var vi
enige om, hvad jeg i øvrigt fornemmer alle partier stadig væk
er, at vi skal af med de her ordninger, herunder
sukkerordninger, vi var også enige om, at der skulle laves en
aktiv dansk politik. Hvis ikke man føler, at SF's forslag er
vejen frem, så må man da i det mindste kunne fremlægge en
alternativ aktivistisk politik.
Jeg håber, at ministeren vil fortælle, hvad Danmark
agter at gøre for ikke bare at afvente midtvejsevaluering,
afvente evaluering af sukkerordninger, afvente WTO-uspillet
fra Kommissionen, men faktisk gå ind i debatten og præge både
Kommissionens udspil og alle de andre tiltag, der kommer på
det her område. Jeg føler, at det var det, vi var enige om,
og hvis ikke man kan støtte det her ret enkle forslag, hvad
kan man så støtte?
Jeg tror og håber stadig på, at der er vilje i
regeringen, men jeg må sige, at jeg forstår også godt lidt
bekymringen hos SF, for jeg synes ikke, der er kommet nogle
konkrete udspil til, hvad Danmark så kan gøre for at påvirke
situationen i EU, men der håber jeg, at ministeren vil gøre
mine bekymringer til skamme.
Så vil jeg sige til forslaget, at jeg synes, der er
nogle skønhedspletter i det. Altså for det første
formuleringen om, at man klart skal tage afstand fra udspil
fra Europa-Kommissionen, der er mindre vidtgående, er jo
måske lige lovlig betonagtig. Man kan jo godt forestille sig
en situation, hvor det kan være fordelagtigt for Danmark at
gå ind at støtte et forslag, som ikke lige er SF's linje, men
som dog måske kan samle et flertal i EU. Dette blot nævnt.
For det andet og det er sådan set den bekymring, som
SF's ordfører kom med: Hvis nu vi sådan bare liberaliserer
verdenshandelen, så ved vi også godt, at det skaber nogle
problemer. Jeg tror ikke, at SF's ordfører er uenig i det,
jeg står og siger her. Men det er klart, hvis ikke man giver
de fattigste lande i verden nogle muligheder for at beskytte
deres egne markeder i en overgangsperiode, så har de jo ikke
en jordisk chance for at klare sig i et liberalt marked. Det
kan godt være, at SF's ordfører er liberal, men jeg er
socialliberal i den henseende.
Kl. 17.55
Til sidst vil jeg sige om det kunstneriske indtryk i
bemærkningerne, at jeg havde sådan mere fornemmelsen af at
læse et debatindlæg i Ekstra Bladet end bemærkninger til et
beslutningsforslag i Folketinget. Jeg er sådan set ikke uenig
i det, der står, men det er måske lidt frejdigt formuleret.
Jeg går ud fra, at det skyldes den sociale indignation, som
har præget forslagsstillerne i det her tilfælde.
Det Radikale Venstre kan altså støtte forslaget.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Keld Albrechtsen som ordfører.
Keld Albrechtsen (EL):
Det er jo særegent at skulle opleve på det her område, at vi
ser, at de partier, som kalder sig liberale og liberalister,
ikke, når det kommer til stykket, vil være med til at
gennemføre et frit marked med åbne grænser for eksporten fra
f.eks. ulandene, mens partier, der bestemt ikke er
liberalistiske, som f.eks. Enhedslisten - og for os er der
langtfra noget helligt princip om, at frihandel nødvendigvis
skulle være det bedste i alle situationer - er positive.
Vi ser altså her, at de kendte kategorier bliver vendt
på hovedet, og det er jo ganske interessant. Det har
selvfølgelig sin årsag i, at der i EU-landene og også i
Danmark er nogle økonomiske interesser forbundet med
opretholdelse af de privilegier, som ligger i
støtteordningerne. Det er jo meget enkelt. Men de må altså
efter vores opfattelse vige for hensynet til de fattige lande
og deres muligheder for at kunne eksportere. Vi kan ikke
tillade os at opretholde en protektionisme, som forhindrer de
fattigste lande i at opbygge deres økonomi.
Derfor er det efter min opfattelse skuffende, at
regeringen og regeringspartierne ikke har været i stand til
i den her debat at kunne konkretisere, hvordan de mener, at
sukkerproblemet bør løses. Hvis det så var sådan, at man
havde sagt, at det, som er foreslået af SF, som Enhedslisten
også er enig i, syntes man ikke var den rigtige måde, det var
skruet sammen på, hvis man havde det sådan, at man ville være
lidt mindre liberalistisk og så måske sikre en
fortrinsstilling for bestemte ulande, som det blev antydet
fra Venstres ordfører, hvis man havde nogle bestemte sociale
hensyn, så havde det været rimeligt, at det var blevet nævnt.
Vi havde en sag i Europaudvalget, hvor der var nogle
sociale hensyn at tage til nogle italienske landmænd, der var
gået fallit. Det gør absolut indtryk på Enhedslisten, hvis
man kan komme med sådanne konkrete argumenter, og så ønsker
vi bestemt ikke at være liberalister, for det at være
liberalist betyder jo også nogle gange, at man ikke er
social.
Hvis det var sådan, at det var sådan nogle hensyn, der
spillede ind fra regeringens side, så havde det ærlig talt
været rimeligt, at det var blevet nævnt, og at man havde
kunnet komme her til debatten og sige helt præcist, hvad det
var, man ville.
Hvis man ikke er i stand til det på nuværende tidspunkt
i de forhandlinger, der skal køre i EU, hvordan forestiller
man sig så, at det nogen sinde skal kunne blive udformet på
en sådan måde, at det bliver ordentligt? Jeg må indrømme, at
det forstår jeg simpelt hen ikke en pind af.
Altså en ting er, at regeringen er passiv, men at den
samtidig siger, at der er en række ting, som den vil have
opfyldt, og så intet gør for at få dem opfyldt, det synes jeg
simpelt hen ikke er ordentligt arbejde. Derfor vil jeg meget
stærkt opfordre regeringspartierne og ministeren til at
overveje, om det er hensigtsmæssigt, at Danmark henfalder til
passivitet i en periode, hvor de konkrete forslag bliver
udmøntet.
Vi ved jo godt, at det er nu, at de konkrete forslag
begynder at tage form i arbejdet i Kommissionen og i
Kommissionens drøftelser med de enkelte landes
embedsapparater og ministre, og det er lige nøjagtig i den
periode, at man så fra regeringens side vælger passiviteten.
Det er simpelt hen ubegribeligt, medmindre det er, fordi
der er nogle økonomiske privilegier, noget gammel
planøkonomi, som hr. Kofoed kaldte det, som man i realiteten
ønsker at bevare. Det er i hvert fald det indtryk, debatten
efterlader, for ellers ville man have gjort sit arbejde og
være kommet med de konkrete ting.
Kl. 18.00
Så vil jeg også sige om den melding, der er kommet fra
Dansk Folkeparti, at hvis det viser sig, at der er et
flertal, som er indstillet på, at der skal ske noget i løbet
af sommeren, så vil vi fra Enhedslistens side opfordre til,
at vi i udvalget meget nøje hele tiden følger, hvad der
kommer fra Kommissionen, og at vi fra udvalgets side f.eks.
vil være i stand til at komme med en beretning.
Det kan betyde noget arbejde midt i juli, hvor vi
skriver en beretning, og det tager vi så med, hvorefter det
vil være muligt at lave et dansk udspil, mens det måske endnu
ikke er for sent. Det håber jeg ikke, for så er der gået et
par måneder, hvor der ingenting er sket. Men det vil det dog
måske stadig væk være muligt at øve indflydelse på processen.
Vi vil i hvert fald fra Enhedslistens side støtte de
partier i Folketinget, som er indstillet på, at enhver
mulighed for at påvirke processen, skal udnyttes, og vi vil
ikke under nogen omstændigheder have medansvar for den
passivitet, som udvises på regeringsbænkene.
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Nu er det hr. Keld Albrechtsens grove manipulation med
sandheden, der bringer mig på talerstolen. Hr. Keld
Albrechtsen siger, at regeringen ikke vil være med til at
liberalisere EU's sukkerpolitik.
Det er jo lodret forkert. Jeg ved ikke, om det er hr.
Keld Albrechtsens vanlige oratoriske begavelse, der gør, at
det ene ord tager det andet, og diskussionen udvikler sig for
hr. Keld Albrechtsen, men jeg bliver nødt til at angribe den
konklusion, som hr. Keld Albrechtsen drager om regeringens
holdning til nødvendigheden af en liberalisering af det her
område.
Så kort til hr. Martin Lidegaard. Regeringen står fuldt
bag den vedtagelse, som mundede ud af debatten, vi havde den
5. november omkring bl.a. »Everything But Arms«-aftalen, hvor
vi fra regeringens og de heldigvis mange partiers side, der
støttede op om vedtagelsen, arbejder for, at vi får
fremrykket den periode, der hedder 2006-2009, hvor de 49
fattigste lande får en større markedsadgang. Den periode
ønsker vi fremrykket.
Det tror jeg, vi alle sammen er enige om, og det er også
det, der er regeringens målsætning.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Det er til hr. Keld Albrechtsen, der sagde, at det var
sociale argumenter, der påvirkede Enhedslisten. Men der står
i forslaget, at f.eks. Swaziland har en mulighed for at
eksportere til EU i dag, og de bliver ramt af EU's
markedspolitik. Det gør de netop, men i positiv forstand,
for de har lov til at eksportere en vis mængde til EU, men
til EU's overpriser. Jeg tror ikke, at Swaziland er
interesseret i, at vi liberaliserer sådan med et fingerknips,
for så skal de til at eksportere til verdensmarkedspriser,
hvilket vil give Swaziland et stort tab.
Så der er både fordele og ulemper ved de her
markedspolitikker, og det er også derfor, det er nødvendigt,
at vi har en overordnet europæisk politik på det her område,
sådan at vi får noget bæredygtigt ud af det og ikke bare et
lille dansk nålestik.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Det er til hr. Keld Albrechtsen, fordi der jo kom lidt af en
opfordring til Dansk Folkeparti. Jeg vil bare gerne have en
bekræftelse på, at Enhedslisten har det på samme måde som
Dansk Folkeparti, at selv om sommeren skulle blive varm, så
føler Dansk Folkeparti ikke nogen trang til at blive liggende
i liggestolen. Vi er klar til at komme ind i både juli og
august måned.
Jeg vil bare sikre mig, at selv om det er godt vejr, så
kommer Enhedslisten også.
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jamen jeg vil gerne sige tak for den sidste tilkendegivelse.
Jeg har ikke på nogen måde forsøgt at antyde, at nogen skulle
have lyst til at ligge hjemme i hængekøjen i solskinnet,
medens der var vigtige ting at gøre her på Christiansborg.
Det kunne jeg ikke drømme om. Enhedslisten vil i hvert fald
være der.
Kl. 18.05
Så er jeg ked af, hvis ministeren mener, at jeg er gået
for vidt. Nu kan det jo også godt være, at jeg har talt
kraftigt til ministeren i et fortvivlet forsøg på at få
ministeren til at foretage sig noget. Jo mere ministeren ikke
foretager sig noget, jo mere bestyrker det jo indtrykket af,
at man i realiteten ikke ønsker en liberalisering. Det er jo
problemet i denne her debat, og det er jeg nødt til at sige.
Jeg skal så prøve at sige det så nænsomt som muligt, men
regeringen efterlader altså ikke et indtryk af handlekraft i
denne her debat; det ville være en overdrivelse at sige.
Så vil jeg sige til hr. Thor Gunnar Kofoed, at det netop
er sådan, at jeg er fuldstændig enig i, at det problem, som
f.eks. Swaziland kan have, bør der tages hensyn til i en
ordning, og det var netop det, jeg foreslog: at vi satte os
ned og i udvalgsarbejdet fik lavet en præcisering af, at den
liberalisering foretages på en sådan måde, at der tages
skyldigt hensyn til de fattigste ulande og til de problemer,
der altid vil opstå i forbindelse med en markedsomlægning.
Hr. Jørn Jespersen gik endda så vidt, at han antydede,
at man også kunne give kompensation til nogle af dem i
Europa, der blev ramt af en omlægning. Så det er jo ikke,
fordi der ikke fra oppositionspartiernes side var utrolig
velvilje til at komme regeringspartierne i møde med henblik
på at udforme det konkrete indhold af et dansk udspil.
Alligevel vil regeringen ikke være med til at foretage
sig noget. Det er det, der er så ubegribeligt.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Mogens Nørgård Pedersen som ordfører.
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
EU-Kommissionen har bl.a. til opgave at sikre forbrugerne de
fleste og de bedste varer til den billigste pris. Det er en
prisværdig opgave. Men hvad, der kan undre, er, at
Kommissionen sin opgave til trods er villig til at holde
hånden over det europæiske sukkermarked og derved være med
til at sende en regning til forbrugerne, forårsaget af
toldmure, kvoter, eksportstøtte. Det er da paradoksalt.
At de fattigste i denne verden samtidig også skal betale
regningen og dermed skal lide under Kommissionens
beslutninger, gør kun denne her sag endnu mere hovedrystende.
Det vidner om en politik blottet for global ansvarlighed.
Det er Kristeligt Folkepartis ønske, at der fra Danmarks
side vil blive gjort en aktiv indsats for at forbedre
ulandenes markedsvilkår, men det vil være utopisk at tro, at
det europæiske marked kan liberaliseres med et fingerknips.
Derfor er det desto vigtigere, at Danmark gør en aktiv
indsats på de områder, der har en særlig betydning for
ulandene. Et af de områder er sukker.
En forbedring af ulandenes markedsvilkår på netop det
her område vil altså være et godt sted at starte, hvis man
altså har tænkt sig at føre en politik, der vil kunne bevirke
en reel forbedring af ulandenes økonomi. Men Kristeligt
Folkeparti taler altså ikke om hidtidige såkaldte
forbedringer, hvor man eksempelvis har tilladt LDC-landene at
begrænse adgangen til europæiske markeder for blot at skære
tilsvarende i ACP-landenes adgang. Man har altså på den måde
bogstaveligt talt byttet en gruppe af ulandenes adgangskvoter
ud med en anden i stedet for at skære i den europæiske
produktionskvote. Det er forkasteligt.
Det er derfor vigtigt at understrege, at i Kristeligt
Folkeparti ønsker vi en generel forbedring af alle ulandene
og ikke blot omrokering af kvoter. Der skal ikke herske tvivl
om, at Kristeligt Folkeparti finder den her sag særdeles
betydningsfuld på grund af, at den endnu en gang understreger
Vestens manglende vilje til at skabe en mere ligelig tilgang
og fordeling af verdens ressourcer.
Vi håber da på, at hvis regeringen ikke vil gøre en
indsats på det her område på baggrund af et globalt ansvar,
at den så i det mindste vil gøre det for at skabe sammenhæng
i sin egen politik eller for at sikre, at de danske
forbrugere ikke betaler overpris for deres varer. Den her sag
burde jo være en sag, hvor den såkaldt liberale regering gik
forrest. Vi taler jo om et omdrejningspunkt i den liberale
tankegang, en liberalisering af markedsordningerne.
I Kristeligt Folkeparti tilslutter vi os det stillede
forslag til vedtagelse, da vi mener, at det afspejler den
rette forståelse af konsekvenserne af EU's protektionistiske
sukkerordning, og da det samtidig udstikker, hvad der bør
være regeringens handleplan og målsætning på området.
Kl. 18.10
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Ordfører for forslagsstillerne, hr. Jørn Jespersen.
Jørn Jespersen (SF):
Jeg skylder fødevareministeren et svar på et tidligere
spørgsmål, hvor jeg ikke kunne svare, fordi jeg ikke havde
flere bemærkninger. Spørgsmålet var, om jeg kunne nævne
konkrete eksempler på, at regeringen modarbejdede
liberaliseringer på landbrugsområdet.
Der vil jeg sige, jeg har i hvert fald hæftet mig meget
ved, at da der endelig kom et forslag, som trods alt var et
skridt på vejen i den rigtige retning i WTO-forhandlingerne
fra Stuart Harbinson, der er formand for arbejdsgruppen om
landbrug, så var fødevareministerens første kommentar, at de
forslag var alt for voldsomme, skrappe og lemlæstende.
Det er det, ministeren er citeret for i medierne, og jeg
har ikke set noget dementi, så jeg må gå ud fra, at det kom
fra hjertet ved den pågældende lejlighed på trods af, at de
pågældende forslag var uhyre moderate, hvis man ønsker en
liberalisering af landbrugsstøtten.
Der var tale om afvikling af eksportsubsidierne på op
til 9 år. Der var tale om, at den gule og den blå boks skulle
reduceres med henholdsvis 50 og 60 pct. over 5 år, og resten
var tilbage. Der var tale om, at der ikke kom nogen
restriktioner på den grønne boks, der kunne man stort set
proppe al den landbrugsstøtte ned, man ville og kalde den
miljø, dyrevelfærd osv. Altså et hullet, løst, moderat
forslag, som alligevel af regeringen blev kaldt voldsomt,
skrapt og lemlæstende.
Dertil kommer, at vi ikke har set nogen som helst
offentlige initiativer i forhold til de andre EU-lande, i
forhold til offentligheden for at presse på for en
afskaffelse af denne her vanvittige landbrugsstøtte.
På den baggrund tillader jeg mig, indtil andet er
bevist, at konkludere, at regeringen siger ét og gør noget
andet. Der er tale om topmålt hykleri fra regeringens side.
Man påstår, at man er liberal og ønsker at afskaffe
landbrugsstøtten, og i virkelighedens verden må jeg
konkludere, at man gør det modsatte, man modarbejder det og
er godt tilfreds med at kunne skyde skylden på de andre lande
og sige, at vi jo ikke kan komme igennem med det i EU. Så har
man sin forklaring, sin bortforklaring parat.
Hvad er problemet med de her sukkerordninger. Ja,
problemet er stort. Overordnet kan man sige, at det er en
fuldstændig vanvittig protektionisme, som ikke tjener noget
som helst ordentligt, hæderligt, fornuftigt formål. En
protektionisme, som koster EU's borgere, forbrugere, 42 mia.
kr. om året alene på sukkerområdet.
Det er en ordning, som skaber miljøproblemer, fordi den
skaber en intensiv produktion, som ellers ikke ville finde
sted med overforbrug af sprøjtemidler osv. Det er en ordning,
som skaber monopoler i forarbejdnings- og videresalgsleddet,
og monopoler er efter vores opfattelse ikke af det gode.
Det er endelig en ordning - og det er det allermest
alvorlige - som er dybt, dybt skadelig for de fattige lande,
fordi vi både forhindrer deres eksport til os, idet vi lukker
vores markeder ved høje toldbarrierer og jo mere forarbejdede
deres varer er, jo højere er tolden, og så dumper vi oven i
købet vores overskudsproduktion på deres markeder og slår
deres egen produktion i stykker.
Det er så forargeligt og skammeligt og ødelæggende, at
det trodser enhver beskrivelse. Alligevel har vi en såkaldt
liberal regering i Danmark, liberale partier, som vil vente.
Hvad var det fødevareministeren nævnte? At de ikke havde
været reformeret siden 1968. De koster det hvide ud ad øjnene
for borgerne, de ødelægger miljø, og de er dybt skadelige og
forargelige over for ulandene. Alligevel siger Venstre og
Konservative: Lad os nu vente, som vi har gjort siden 1968.
Det trodser enhver beskrivelse.
Ikke engang er man i stand til at komme med et
alternativ og sige, nej, det er ikke lige den her måde, vi
vil liberalisere på. Vi har en anden, bedre model. Ikke så
meget som en antydning af alternativer er der kommet fra
Venstre og Konservative og regeringen. Intet har man kunnet
præstere.
Når hr. Martin Lidegaard spørger fødevareministeren,
hvordan man så vil presse på for at få et fornuftigt forslag
til en afskaffelse af EU's sukkerordning, så er svaret fra
ministeren ingenting, der er ikke kommet noget svar på det
spørgsmål. Der er ikke kommet antydningen af et svar om, hvad
ministeren vil gøre. Så den aktivistiske udenrigspolitik er
ikkeeksisterende på det her område. Det tror jeg nu generelt,
den er. Men i hvert fald på det her område findes der
overhovedet ikke gnist af initiativ og virkelyst og handling
i regeringen. Man sidder på hænderne.
Der har så været rejst nogle problemer omkring de
fattige lande og konsekvenserne for dem. Der må man jo sige,
at samlet set vil en liberalisering af verdens
sukkerproduktion og sukkerhandel medføre en massiv
velfærdsgevinst, hvoraf en meget, meget stor del vil havne i
de fattige lande.
Men selvfølgelig vil der også her være vindere og
tabere. Et land som Mauritius, der har nogle meget høje
produktionsomkostninger, og som hidtil har haft gavn af
præferenceaftalerne, vil givetvis tabe på det.
Kl. 18.15
Til det er der flere ting at sige. For det første: Jamen
nogle af de lande skal vel også omstille deres produktion?
Det er ikke hensigtsmæssigt at satse på sukker, hvis man er
et meget bjergrigt land med vandmangel, så her skal der
alligevel ske en ændring.
Det andet, man kan sige til det, er, at hvis vi får så
massive velfærdsgevinster, ville det jo i virkeligheden være
ret nemt og enkelt at omdirigere en del af dem til forbedret
bistand lige præcis dér, hvor man taber på ordningerne, og
det synes vi er den rigtige måde. Der skal gives velfærd og
fremgang gennem handel, og de steder, hvor der er mangler i
den strategi, skal der gås målrettet ind med bistand, der
gør, at man kan udnytte de øgede markedsmuligheder. Men
regeringen har det åbenbart sådan, at når man skal skære ned
på statens budgetter, rammer man ulandshjælpen og siger, at
de skal have frihandel i stedet for; og når vi diskuterer
frihandel, siger man: Nej, det skal de ikke have, for det
kunne ramme nogle af de fattige lande, og dem føler vi jo så
meget for. Topmålet af hykleri endnu en gang!
Endelig har vi altså konstateret, at regeringens
engagement i EU-politikken kan ligge på et meget lille sted.
For for Venstre og Konservative er EU åbenbart et sted, hvor
der træffes beslutninger, som er uden for enhver rækkevidde,
og som ikke kan påvirkes af Danmark. Jamen det er da
underligt, at vi har meldt os ind i sådan et foretagende, der
træffer beslutninger på egen hånd, og hvor vi ikke engang har
noget at skulle have sagt, men det er åbenbart Venstre og
Konservatives opfattelse.
Vi har i SF den stik modsatte holdning, nemlig at det er
vigtigt at påvirke beslutningerne i EU. Også et lille land
kan spille en stor rolle, hvis det kommer med forslag, hvis
det kommer med udspil, hvis det argumenterer for sine sager,
hvis det har undersøgt dem til bunds, hvis det har
forskningsresultater, og hvis det er engageret og aktivt. Men
de sidste forudsætninger er mildest talt fraværende, og på
den baggrund kan man måske godt forstå, at regeringen ikke
har så megen tiltro til initiativer.
Jeg skal sige tak til Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre, Kristeligt Folkeparti og Enhedslisten for støtten
til forslaget. Det er dejligt at se, at der er en række
partier, som rent faktisk er parat til at liberalisere
landbrugspolitikken, når de liberale partier er så meget imod
det.
Så skal jeg sige til Danske Folkeparti, at jeg håber,
det vil være muligt i løbet af relativt kort tid at få dem
med, så der kommer et flertal. Sagen er jo den, at vi har
ikke alt for god tid. Der kommer et udspil fra Kommissionen,
som vi gerne skulle påvirke, der er WTO-forhandlinger med
ministerkonference i september, og der er brug for, at nogle
lande viser vejen, så vi får åbnet forhandlingerne igen, og
ulandene får opfyldt de løfter, vi har givet dem om, at der
er tale om en udviklingsrunde.
Kernen i hele denne diskussion er, at de rige lande har
afgivet det ene løfte efter det andet til de fattige lande,
men ikke har opfyldt dem, og nu er vi igen i den situation,
at vores manglende vilje til at opfylde vore egne løfter
blokerer for forhandlingerne. Det er jo ikke sådan, at vi
ikke kan komme videre, fordi andre lande blokerer. Det er EU,
der blokerer WTO-forhandlingerne på grund af vores klamren
til oldnordiske, dybt skadelige landbrugsstøtteordninger. Det
bør vi holde op med, så jeg håber, at Dansk Folkeparti og vi
andre er i stand til at finde en eller anden form for et
flertal, som kan udtrykke de holdninger, som et flertal i dag
har givet udtryk for, nemlig at EU's sukkerordninger er dybt,
dybt skadelige og meget skammelige og bør afskaffes - med hr.
Christian H. Hansens ord i Politiken: Jo før, jo bedre! Så
enkelt er det.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg vil gerne spørge hr. Jørn Jespersen: Er det ikke vigtigt,
at vi får nogle resultater frem for en profilering af SF's
ulandspolitik eller markedspolitik? Er det ikke vigtigere, at
vi får noget EU-arbejde til at fungere på det plan, EU
arbejder efter, end at vi får lavet et udvalgsarbejde i
Danmark, som måske kommer ud for nogle forudsætninger, vi
ikke kender endnu?
Der er et evalueringsarbejde i gang, og når vi får
resultatet af det evalueringsarbejde, kan vi gå i gang. Er
det ikke det, vi skal vente på, så vi kan få et resultat ud
af det arbejde, vi laver? Eller er det vigtigere, at vi får
en profilering af SF's politik?
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jo, vi skal have nogle resultater, og det er derfor, vi skal
se at få fingeren ud og komme i gang med arbejdet i stedet
for bare at vente, vente og vente, som man hele tiden siger.
Jeg er træt af at høre, at hver gang der er konkrete
forslag til at ændre, reducere eller afvikle
landbrugsstøtten, siger Venstre: Ja, det går vi principielt
ind for, men det skal ikke være lige nu, og det skal ikke
være på den måde, og det skal i hvert fald ikke være uden
kompensation, og det skal heller ikke være, før jordskatterne
er nedbragt, osv. Venstre har altid 10 dårlige undskyldninger
for, at reduktion eller afvikling af landbrugsstøtten ikke
skal være lige her og nu og ikke på denne måde. Det kan vi
bare ikke blive ved med at vente på, og vi er trætte af at
vente på Venstre.
Kl. 18.20
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
En kort bemærkning til hr. Jørn Jespersen, der fik talt sig
varm, kunne jeg høre.
Jeg synes, det er besynderligt at høre hr. Jørn
Jespersen sige, at regeringen overhovedet ikke engagerer sig
i EU-arbejdet, heller ikke på Fødevareministeriets område.
Jeg er ked af, at hr. Jørn Jespersen ikke har mulighed for at
få direkte referater af, hvad der bliver diskuteret på
rådsmøderne, bl.a. i forbindelse med den debat, vi nylig har
haft om de muligheder, der ligger i de kommende
WTO-forhandlinger, for så ville hr. Jørn Jespersen danne sig
et ganske andet billede af virkelighedens verden.
Danmark er sammen med England, Holland, Tyskland og
Sverige klart de lande i Europa, der har den mest progressive
holdning, når vi diskuterer mulighederne for at nå til et
fælles resultat i de kommende WTO-forhandlinger i Cancún i
Mexico i september måned. Sådan er realiteterne.
Det er selvfølgelig vigtigt, at regeringen bruger enhver
lejlighed til at påvirke de diskussioner, der foregår på
europæisk plan, og jeg tror heller ikke, hr. Jørn Jespersen i
bund og grund er uenig i, at Danmark også bruger de
muligheder. Det er selvfølgelig utrolig vigtigt, for uanset
at vi er et relativt lille land i EU-sammenhæng, har der
været en tradition for, at når Danmark blander sig i
debatten, lytter man også til, hvad der bliver sagt. Jeg
synes også, at de resultater, vi kunne se under det danske
formandskab, klart indikerer, at de andre lande altså ikke er
ligeglade med, hvad der bliver fremført fra dansk side.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Jørn Jespersen for en bemærkning til ministeren, og så
vender vi tilbage til hr. Kofoed med korte bemærkninger til
hr. Jørn Jespersen.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Når ministeren nu selv henviser til resultaterne under det
danske formandskab, kan man jo i hvert fald sige, at et af
resultaterne var, at landbrugsstøtten blev forlænget til 2013
i stedet for at blive reformeret før 2006, og det synes jeg
ikke man skal prale ret meget af, når man snakker
formandskab.
Så bliver jeg nødt til at sige, at jeg ville da gerne
høre, hvad der sker på ministerrådsmøderne, men det har jeg
bare ikke mulighed for, og derfor kan man ikke bruge det som
bevis for noget som helst. Jeg kan bare konstatere, at den
støtte til Harbinson, der er blevet givet udtryk for af
fødevareministeren selv, fremgår ikke af referatet fra Rådet,
så det har altså ikke gjort så meget indtryk på de andre, at
det er kommet med i referatet.
Jeg kan konstatere, at det er ikke muligt at få den
danske regering til at komme med et udspil til offentligheden
om en afvikling af sukkerregimet. Det er ikke muligt for
regeringen at komme med en offentlig støtteerklæring til
Harbinsons forslag, som dog trods alt er et lille skridt på
vejen. Det kunne vi ikke vedtage her i Folketinget, fordi
Venstre og Konservative var imod, så jeg tror ganske enkelt
ikke på Venstres og regeringens liberaliseringsønsker. Jeg
tror, det er hykleri.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Er det ikke vigtigere, at vi tager fat om de ting, der kommer
på EU-plan, og drøfter dem i Europaudvalget, så vi tager
hensyn til de konkrete udspil, i stedet for at vi kommer med
et dansk udspil, som måske slet ikke har relevans i forhold
til det, der reelt foregår?
Når man ser på bemærkningerne til SF's
beslutningsforslag, er der mange direkte forkerte påstande i
dem, og hvis det er det, der skal være baggrund for det
politiske arbejde, Danmark skal komme med, bliver det måske
ikke taget seriøst. Derfor tror jeg, at den linje, ministeren
lægger sig på, er meget vigtigere og mere seriøs, end at vi
vedtager et beslutningsforslag, som ikke vil få betydning i
de kommende forhandlinger.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Hvis hr. Thor Gunnar Kofoed mener, at der er nogle af
oplysningerne eller tallene i vores forslag, der er forkerte,
synes jeg, det er lidt sent i debatten, det kommer frem. Det
kunne hr. Kofoed have nævnt tidligere, for kunne vi jo have
set, om vi kunne have afklaret det. Oplysningerne er baseret
på analyser fra bl.a. Fødevareøkonomisk Institut og OECD, så
jeg tror ikke, der er så meget at komme efter, men stil
spørgsmålene under udvalgsbehandlingen. Det kunne jo også
være, at det er hr. Thor Gunnar Kofoeds læsning, der ikke er
helt fuldkommen.
Kl. 18.25
Det egentlige spørgsmål var: Er det ikke vigtigere, at vi venter, end at vi kommer med et dansk udspil? Nu er det ved at gå op for hr. Kofoed, hvad det handler om. Det er nemlig ikke vigtigt at vente. Det vigtige er, at der kommer et udspil, der præger tingene, det vigtige er, at vi tager processen i EU så alvorligt, at Danmark prøver at præge diskussionen og kommer med et gennembearbejdet, seriøst og veldokumenteret forslag i stedet for bare at vente.
(Kort bemærkning).
Martin Lidegaard (RV):
Jeg vil gerne takke formanden for den venlige rådgivning.
Det skal ikke være et langt indlæg, men det, der bringer
mig herop, er sådan set ministerens tidligere bemærkninger,
hvor hun garanterede, at jeg roligt kunne gå ud fra, at
regeringen står bag vedtagelsen af den 5. november.
Mit spørgsmål er sådan set, som hr. Jørn Jespersen også
var inde på med den vanlige service, der kendetegner hr. Jørn
Jespersen: Hvilke konkrete tiltag agter regeringen at tage,
for at det kan blive til noget? Jeg er egentlig ikke i tvivl
om, at når ministerrådsmøderne går for sig - dem kan vi andre
jo desværre ikke følge - sker der ting og sager. Der er
diskussioner, og her ligger ministeren på den rigtige side.
Men nogle gange er der jo brug for lidt mere. Nogle gange er
der også brug for at lægge nogle konkrete forslag frem og
bevise over for den undrende europæiske offentlighed, at her
er altså et land, der har nogle standpunkter.
Statsministeren er jo ikke bleg for at indrykke annoncer
i aviserne i andre situationer for ligesom at markere, at her
er en dansk holdning. Man kan diskutere, om det er en
fornuftig måde at gøre det på. Det synes jeg sådan set ikke,
og jeg vil heller ikke forvente, at man gør det, men jeg vil
forvente, at man har nogle konkrete udspil på området, og her
er et:
Jeg skal sige ærligt, at jeg tror ikke, det vil have den
store gang på Jorden, selv om Danmark skulle foreslå det, SF
foreslår her, og som vi andre støtter. Men det signalerer, at
der er nogle lande, der mener noget, og forslaget går ikke ud
på, at den danske regering uanset hvad skal stemme for det.
Der står, at man skal arbejde aktivt for forslag, der går i
den og den retning, men det vil regeringen ikke stemme for.
Men hvad vil regeringen så helt konkret arbejde for? Hvad vil
man sige til den danske befolkning og de europæiske
befolkning, at man gerne vil? Det er dét, mit spørgsmål går
på: Hvilke konkrete initiativer vil regeringen tage?
(Kort bemærkning).
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Jeg ved ikke, om jeg må starte med en kort bemærkning til hr.
Jørn Jespersen.
Jeg synes, jeg hørte hr. Jørn Jespersen sige, at
regeringen gik ind for en forlængelse af støtteordningerne på
landbrugsområdet til 2013. Jeg synes, det var det, jeg hørte,
men det kan næppe passe, at hr. Jørn Jespersen ikke er
orienteret om, hvordan regeringens holdning er i forbindelse
med støtteordningerne. Jeg tror, hr. Jørn Jespersen må tænke
på mælkeområdet eller et eller andet helt specifikt, siden
det er året 2013, der bliver bragt på banen.
Hr. Martin Lidegaard er forhåbentlig ikke i tvivl om, at
regeringen står klart bag de intentioner, der blev udtrykt i
vedtagelsen af den 5. november. Derfor arbejder regeringen
også aktivt for dem, og beslutningen om at fremrykke
tidspunktet fra 2006 er målsætningen for regeringen, så de
særlig uudviklede og underudviklede lande får mulighed for -
som også hr. Keld Albrechtsen har været inde på - at få
adgang til det europæiske marked på et tidligere tidspunkt
end det, der var stipuleret i den oprindelige aftale fra
2001. Jeg tror, det er vigtigt at fastslå, at det er
regeringens holdning, og at det også er det, vi arbejder for.
Nu foregår der jo forhandlinger andre steder end i
Ministerrådet. Diskussionerne foregår også i arbejdsgrupper,
og her bliver den danske holdning selvfølgelig også fremført.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Jeg vil også godt benytte lejligheden til at bore lidt i det,
hr. Martin Lidegaard var inde på.
Jeg synes, der har været en lidt mærkelig debat, der er
gået på - også udtrykt af Venstres ordfører, hr. Thor Gunnar
Kofoed - at man ikke skulle kunne føre nogen aktiv EU-politik
eller forhandle med kollegerne i EU, hvis man selv kommer med
nogle udspil. Jeg må sige, at det synes jeg er en
misforståelse, og derfor vil jeg også gerne bore i, hvorfor
ministeren synes, det ville være så dårligt i denne
situation, at Danmark rent faktisk tilsluttede sig nogle af
de principper, der står i SF's forslag,
Kl. 18.30
hvorfor det er utænkeligt, at Danmark ikke op til et udspil
fra Kommissionen præsenterer sine synspunkter. Der er jo et
rådsmøde, som finder sted her i maj måned, der er rådsmøder i
juni måned også, og det vil sige, at der er gode muligheder
for, at ministeren med baggrund i et sådant
beslutningsforslag kunne føre den aktive linje, som
ministeren her giver udtryk for er regeringens linje.
Så jeg vil også være glad for et uddybende svar på,
hvorfor det ikke kan lade sig gøre.
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Til fru Ritt Bjerregaard skal jeg blot sige, at der
selvfølgelig foregår løbende diskussioner i EU omkring de
forslag, der skal lanceres, og der har vi også fra dansk side
mulighed for at gøre vores indflydelse gældende.
Nu må det vel have været fru Ritt Bjerregaard, der sad
og forhandlede fra Danmarks side i 2001, da man sidst
diskuterede sukkerregimet, da man sidst besluttede, at der
skulle foretages en midtvejsevaluering i 2003 af de
fremtidige muligheder for et sukkerregime. Så selvfølgelig er
fru Ritt Bjerregaard helt bekendt med de muligheder, en
regering til enhver tid har via deres repræsentation i
Ministerrådet for at påvirke tingene, og den mulighed
benytter vi os selvfølgelig også af fra dansk side.
Jeg mener, at jeg gav udtryk for i mit første indlæg, at
vi meget langt hen ad vejen er enige med forslagsstillerne i
de intentioner, der bliver lagt for dagen i
beslutningsforslaget, bl.a. nødvendigheden af - jeg tror
også, at jeg brugte udtrykket jo før, jo bedre - at få en
reform af et regime, som har overlevet sig selv. Så jeg tror
slet ikke, at vi er uenige, må jeg sige til hr. Jørn
Jespersen, heller ikke om intentionerne.
Det, vi fra regeringens side har sagt, er, at nu ønsker
vi at få en diskussion med Kommissionen om det udspil, som
man har aftalt i 2001, og som skulle ligge på bordet i løbet
af sommeren, og det er det udgangspunkt, regeringen har også
i de videre forhandlinger.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Ritt Bjerregaard. Nu bliver det en kort bemærkning denne
gang.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Det gør det.
Jeg forstår fortsat ikke, at ministeren ikke synes, at
et udspil som det, der ligger her på bordet fra SF, som
direkte går ud på, at regeringen fremlægger en strategi for,
hvordan liberaliseringen kan ske, og sørger for at fremlægge
denne strategi over for de øvrige EU-lande og
Europa-Kommissionen, hvorfor i alverden ministeren, med de
synspunkter, der her bliver givet udtryk for, ikke synes hun
kan støtte det forslag.
Det er fuldstændig rigtigt, som fødevareministeren
siger, at jeg var med til at forhandle i 2001, og der var
Danmark også klart modstander af den ordning, som et flertal
af lande besluttede.
Derfor er det da givet, at der må noget mere til, at vi
ikke bare kan nøjes med at bringe os selv i en situation,
hvor vi ikke kan komme nogen vegne, og dér ligger der et
udmærket gennemarbejdet, gennemtænkt forslag fra SF, som
ministeren strengt taget skulle være glad for og have klappet
i sine hænder over nu lå på bordet og sige: Fint, nu går vi
videre med det.
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Jamen jeg skal bare sige til fødevareministeren i forbindelse
med diskussionen omkring formandskabet: Jeg tænkte ikke på
mælkeområdet, jeg tænkte på den generelle aftale.
Når jeg så diskuterer, i hvor høj grad Danmark havde
indflydelse på den, og i hvor høj grad den var mellem
Tyskland og Frankrig og derefter blev accepteret, om
budgettet frem til 2013 i forbindelse med indfasningen af de
nye medlemslande, så synes jeg, at det var dårligt håndteret,
at det blev løst på et så sent tidspunkt, at det var muligt
for Frankrig at tage udvidelsen som gidsel og dermed få en
for protektionistisk landbrugspolitik igennem.
Jeg synes bare, at Danmark skulle have gjort et meget
mere aktivt forsøg på at forhindre den aftale. Nu har vi jo
låst os selv i meget høj grad på en fortsættelse under
vilkår, som bestemt ikke er ideelle, og hvor en reform i 2006
var det, der ellers havde været sigtelinjen.
Så vil jeg bare tilslutte mig de mange spørgsmål, der
har været. Hvis ikke regeringen vil tage SF's forslag, hvad
agter regeringen så mere konkret at gøre for at fremme en
afvikling så hurtigt som muligt af EU's sukkerordninger?
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Er der flere, som ønsker ordet? Ja, det gør
fødevareministeren.
Kl. 18.35
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Blot en sidste bemærkning både til fru Ritt Bjerregaard og
til hr. Jørn Jespersen.
Fra regeringens side har vi den klare opfattelse, at en
liberalisering af sukkerområdet også hænger sammen med en
liberalisering af det øvrige landbrugsområde, og derfor
afventer vi nu Kommissionens udspil på det her område. Men
det betyder jo ikke, at vi sidder på hænderne - jeg tror, det
var hr. Jørn Jespersen, der brugte det udtryk - at regeringen
intet foretager sig i den mellemliggende periode.
Der bruger vi selvfølgelig de sædvanlige muligheder for
at påvirke den holdning hos de lande, der har den samme
holdning, som vi fra dansk side har. Det er - hvis jeg til
bevidstløshed måske skal gentage det - England, det er
Holland, og det er Sverige, der på sukkerområdet har den
samme holdning, som vi har fra dansk side. Og det er klart,
at vi også samarbejder med de lande for at prøve at påvirke
Kommissionen.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises
til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Hvis ingen
gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det
er vedtaget.